Mikael_L
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Var och en måste naturligtvis välja utifrån sina förutsättningar. Det är vilka saker man måste tänka på som diskuteras i denna tråden, jag tycker inte att tråden säger att man måste det ena och måste det andra, utan jag tycker att denna tråden till största delen är väldigt seriöst hållen.

Det finns saker att tänka på och även problem, det är inte fel att lyfta dessa.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får ingen förmånsbeskattning för laddning på jobbet då företaget anslutit laddstolparna till ett laddnätverk. Via detta tar man självkostnadspris, vilket innebär 2kr/kWh (täcker installation av stolpar samt elkostnader för företaget).

Så jag har en laddbricka precis som om jag skulle ladda på en offentlig parkering.

Förmånsbeskattning diskuterades, men jag föreslog att man skulle göra så här istället då det blev klart minst administration och mest rättvist.
Företaget jag jobbar på har fritidshus vi får hyra.
De köptes in för personalens välmående.
Kostar företager någon 1000 lapp per vecka men skattmyndigheten kräver att vi får betala i närheten av marknadsmässig hyra. Alltså typ 5-6 tusen kr för en vecka.
 
optimum
R Rkarlsson skrev:
Nu har jag inte elbil.
Men hur i hela världen skall den ens kunna kolla upp detta? Om så 50 personer på mitt jobb köper elbil och får ladda via arbetet så kommer det inte ens synas på elmätaren.
Nej det lär de nog inte märka på elmätaren
Men precis som "ingen märker" om de anställda tar poolbilarna vi har och åker massa privat med dem heller. Ända till skattemyndigheten hittar det.
Då blir det förmånsbeskattning och massa skit till företaget.

Nej jag är inte av den åsikten att allt ska beskattas. Hade gärna sett att företagen fick ge laddning till sina anställda just för att de som vill skaffa elbil ska kunna ladda dem smidigt även på dagen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det kanske bättre att beskatta bränslet och låta folk dra av mer på skatten beroende på bostadsort. Har man en reggad elbilsladdare får man dra av vad den använt
Kommer inte att funka, då kommer folk att regga bilen på bulvaner som bor där det är låg skatt. Om skatten ska vara baserad på var man kör så måste det i princip spåras med GPS i bilen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
PAF PAF skrev:
Men den täcker vårt dagliga behov till 95% och vid de sista 5% så är inte uppoffringen speciellt stor.
Om ni drar bort arbetspendlingen från det där då? För jag gissar att av de där 95% så är minst 80% pendling till/från arbetet på vardagarna? Då blir det för resorna som är kvar bara 75% som kan köras med elbilen och 25% av resorna måste lösas på annat sätt.
 
N Nerre skrev:
Om ni drar bort arbetspendlingen från det där då? För jag gissar att av de där 95% så är minst 80% pendling till/från arbetet på vardagarna? Då blir det för resorna som är kvar bara 75% som kan köras med elbilen och 25% av resorna måste lösas på annat sätt.
Och det är därför som jag köpte hybrid. Jag ligger på 83% el och har inga problem alls på långresorna.
 
optimum
N Nerre skrev:
Kommer inte att funka, då kommer folk att regga bilen på bulvaner som bor där det är låg skatt. Om skatten ska vara baserad på var man kör så måste det i princip spåras med GPS i bilen.
Går att lösa. Bara massa vägtullstationer som läser av bilens sändare eller registreringsnummer. Varje gång man passerar så räknas det och sedan kommer en jätteräkning varje månad.

Blir väl som Oslo där det kostar en förmögenhet att åka igenom. Bompeng.

Karta över Oslo med markerade vägtullstationer för system med elektronisk betalning av biltullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Företaget jag jobbar på har fritidshus vi får hyra.
De köptes in för personalens välmående.
Kostar företager någon 1000 lapp per vecka men skattmyndigheten kräver att vi får betala i närheten av marknadsmässig hyra. Alltså typ 5-6 tusen kr för en vecka.
Det beror på att det är vad produkten är värd. El är inte värd mer än 2kr/kWh. Den finns till och med gratis om man parkerar i 2h på en matvarubutik I närheten (men då måste man ju flytta bilen några gånger per dag). På snabbladdaren utanför mitt jobb så kostar elen 2.50kr/kWh.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är därför som jag köpte hybrid. Jag ligger på 83% el och har inga problem alls på långresorna.
Otur, den kommer förbjudas den också.

Två förbudsskyltar för bilar märkta "bensin" och "diesel".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nerre skrev:
Om ni drar bort arbetspendlingen från det där då? För jag gissar att av de där 95% så är minst 80% pendling till/från arbetet på vardagarna? Då blir det för resorna som är kvar bara 75% som kan köras med elbilen och 25% av resorna måste lösas på annat sätt.
Nej, det är det totala resandet per dag...
 
optimum optimum skrev:
Otur, den kommer förbjudas den också.

[bild]
De utreder ett förbud mot försäljning av nya bensin och dieselbilar. Detta kommer dock inte att gå igenom om inte staten kraftigt subventionerar laddinfrastruktur på landsbygden.
 
optimum optimum skrev:
Går att lösa. Bara massa vägtullstationer som läser av bilens sändare eller registreringsnummer. Varje gång man passerar så räknas det och sedan kommer en jätteräkning varje månad.

Blir väl som Oslo där det kostar en förmögenhet att åka igenom. Bompeng.

[bild]
Oslo blir extremt dyrt att köra i för turisten, man måste nämligen vara flrregistrerad för att få de rabatter som är inbyggda i systemet (i Sverige debiteras man ju en gång per timme, i Oslo kostar varje passage av en station om man inte har ett avtal).
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
De utreder ett förbud mot försäljning av nya bensin och dieselbilar. Detta kommer dock inte att gå igenom om inte staten kraftigt subventionerar laddinfrastruktur på landsbygden.
Ja det är nog ett hopplöst förslag de håller på och knåpar på.
I förslaget utreder man även förbjuda att sälja bensin och diesel.
Måste finnas något vettigare de kan hålla på med.
T.ex. välfärdsförbättringar. Vård, skola, sjukvård, äldrevård.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Oslo blir extremt dyrt att köra i för turisten, man måste nämligen vara flrregistrerad för att få de rabatter som är inbyggda i systemet (i Sverige debiteras man ju en gång per timme, i Oslo kostar varje passage av en station om man inte har ett avtal).
Jag har märkt det. Vi har goda vänner på andra sidan Oslo och måste igenom massa betalstationer.
Tur och retur brukar bli drygt 300 kr. Har man dubbdäck blir det piggdekkgebyr. (dubbdäcks avgift)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.