optimum
Elbilar behöver bidraga med motsvarande skatter som bensin och diesel för annars kommer staten gå förlorad på många miljarder i skatter.

Därför är det nog sannolikt att alla bilar kommer få kilometerskatt.
Mer rättvist för alla.
 
optimum optimum skrev:
Elbilar behöver bidraga med motsvarande skatter som bensin och diesel för annars kommer staten gå förlorad på många miljarder i skatter.

Därför är det nog sannolikt att alla bilar kommer få kilometerskatt.
Mer rättvist för alla.
Inte bara sannolikt, staten har redan igång en utredning. Det var denna som föreslog att man skulle få olika kilometerskatt beroende på vart i landet man bor. Framförallt så skulle det bli extra dyrt i storstadsregionerna för där finns det kollektivtrafik.
 
Kilometerskatt kommer införas men det är 10-15 år kvar till dess. Fram till dess kommer avgasbilarna straffbeskattas mer och mer tills dom nästan försvinner helt.
 
P para skrev:
Kilometerskatt kommer införas men det är 10-15 år kvar till dess. Fram till dess kommer avgasbilarna straffbeskattas mer och mer tills dom nästan försvinner helt.
Jag har hört politiker säga 5-10 år dock. Tanken är att den skall bli en extra pplsgs även för bilar som framförs på bensin och diesel.
 
Då är det kanske bättre att beskatta bränslet och låta folk dra av mer på skatten beroende på bostadsort. Har man en reggad elbilsladdare får man dra av vad den använt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan inte räkna in tiden över 80% alls får då sker ingen snabbladdning längre.
Jag vet. Därför jag skrev bägge. Jag laddar endast vid station. Många som inte har möjlighet att ladda hemma. Vad det kostar har jag inte reflekterat över då det nästan alltid går på företagskortet. Men det är allt från 2.5 kr/ kwh - 8 kr/kwh.
 
optimum
Laddning på företag för anställda kommer garanterat förmånsbeskattas och då är det knappast priser som man laddar hemma.

Jämför med förmånen om man får använda företagens stugor på skidorter så är det förmånsvärde liknande man hyr stuga privat.
Naivt att tro elbilar inte måste beskattas för pengarna måste in.

Först kommer man ge sig på alla hybridbilar och sedan rena elbilar.
Se hur det gick med "framtidens" dröm med etanolbilar.Knappast vettigt alternativ.
Enda effekten av dessa var att tankställen på landsbygden fick stänga då de inte hade lönsamhet att vara kvar då de tvingades kunna erbjuda etanol i pumparna.

Att bo på landet är fult i Sverige, alla ska bo i städerna och åka kollektivt.
 
optimum
"Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil"

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhojningen-20-kr-mil-for-att-ladda-elbil-24865

Laddningsnätverket Ionity för elbilar chockhöjer sina laddpriser.
Varje kilowattimme i Sverige kommer att kosta 8,70 kr.
Det innebär att ladda fullt batteri kan kosta uppåt 700 kr – och att elbilen kostar över 20 kr milen enbart i elförbrukning vid motorvägskörning.


Ionity-laddstationer för elbilar med en elbil parkerad och en laddkabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa till bild enligt länken här ovan
 
  • Gilla
  • Wow
Noseone och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Laddning på företag för anställda kommer garanterat förmånsbeskattas och då är det knappast priser som man laddar hemma.

Jämför med förmånen om man får använda företagens stugor på skidorter så är det förmånsvärde liknande man hyr stuga privat.
Naivt att tro elbilar inte måste beskattas för pengarna måste in.

Först kommer man ge sig på alla hybridbilar och sedan rena elbilar.
Se hur det gick med "framtidens" dröm med etanolbilar.Knappast vettigt alternativ.
Enda effekten av dessa var att tankställen på landsbygden fick stänga då de inte hade lönsamhet att vara kvar då de tvingades kunna erbjuda etanol i pumparna.

Att bo på landet är fult i Sverige, alla ska bo i städerna och åka kollektivt.
Nu har jag inte elbil.
Men hur i hela världen skall den ens kunna kolla upp detta? Om så 50 personer på mitt jobb köper elbil och får ladda via arbetet så kommer det inte ens synas på elmätaren.
 
optimum optimum skrev:
Laddning på företag för anställda kommer garanterat förmånsbeskattas och då är det knappast priser som man laddar hemma.

Jämför med förmånen om man får använda företagens stugor på skidorter så är det förmånsvärde liknande man hyr stuga privat.
Naivt att tro elbilar inte måste beskattas för pengarna måste in.

Först kommer man ge sig på alla hybridbilar och sedan rena elbilar.
Se hur det gick med "framtidens" dröm med etanolbilar.Knappast vettigt alternativ.
Enda effekten av dessa var att tankställen på landsbygden fick stänga då de inte hade lönsamhet att vara kvar då de tvingades kunna erbjuda etanol i pumparna.

Att bo på landet är fult i Sverige, alla ska bo i städerna och åka kollektivt.
Jag får ingen förmånsbeskattning för laddning på jobbet då företaget anslutit laddstolparna till ett laddnätverk. Via detta tar man självkostnadspris, vilket innebär 2kr/kWh (täcker installation av stolpar samt elkostnader för företaget).

Så jag har en laddbricka precis som om jag skulle ladda på en offentlig parkering.

Förmånsbeskattning diskuterades, men jag föreslog att man skulle göra så här istället då det blev klart minst administration och mest rättvist.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu har jag inte elbil.
Men hur i hela världen skall den ens kunna kolla upp detta? Om så 50 personer på mitt jobb köper elbil och får ladda via arbetet så kommer det inte ens synas på elmätaren.
Kommer att regleras genom krav på företag från Skatteverket och även policy/regelverk inom företag.
Sedan kommer det att letas efter kryphål precis som idag vad som tankas i en dieselbil, fördelning privat/företagskörning via körjournal, etc.
 
Jag har mest skummat igenom inläggen och de vanliga argumenten/påståendena dyker upp. Man måste det ena och det andra. Man tar en fyrkantig mall och försöker placera i ett runt hål.

Vår elbil är klart begränsad i vissa avseende jämnfört med vår gamla. Men den täcker vårt dagliga behov till 95% och vid de sista 5% så är inte uppoffringen speciellt stor. Visst 20-30min laddstopp kan låta mycket. Men vi stannar aldrig eller kör omvägen om bensinstationen längre. Det sparar vi minst lika mycket tid på i snitt.
Bilen är alltid "fulltankad" på morgonen och laddas på dagen när den står still. Vi kör mellan ca 6-12 mil om dagen i snitt (lokalt), många korta resor. För vår gamla dieselbuss var detta dödande.

Vad är då räckvidden på vår bil?
I sämsta vintervädret har vi ca 8mils räckvidd (20%) kvar. På sommaren 12-14mil med (20%) kvar. Men eftersom vi sätter den på sladding när vi inte kör så blir dagsräckvidden längre. Fördelen med litet batteri är att det går relativt snabbt att snabbladda.

Vi hade en Ford Tourneo Custom (2014) 9-sits buss innan.Skatt 5000kr, reparationer 15000kr och drivmedel 35000kr.
Idag Nissan e-nv200 Evalia (2016) 7-sits). Skatt 60kr, service 2000kr, drivmedel 7500kr.
Vi sparar den uppskattade minskade driftskostnaden 55000-10000=35000kr för att kunna byta till nyare bil om något år. Vi köpte vår begagnad med 700mil på mätaren för strax över 200000.

Det kan vara lite begränsande ibland men klart värt det. Man reflekterar mer över sin energikonsumtion än när man kör fossilt. Något alla borde göra. Blir det elbil igen, absolut! När man provat och omvärderat sitt sätt att transportera sig så känns det klart bakåtsträvande att köra fossilt.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vad servar man på en elbil då? Knappt inget. Det är mer en batterigarantipremie. De kollar vätskor, bromsar och byter kupéfilter plus diagnos på batteri.
 
PAF PAF skrev:
Jag har mest skummat igenom inläggen och de vanliga argumenten/påståendena dyker upp. Man måste det ena och det andra. Man tar en fyrkantig mall och försöker placera i ett runt hål.

Vår elbil är klart begränsad i vissa avseende jämnfört med vår gamla. Men den täcker vårt dagliga behov till 95% och vid de sista 5% så är inte uppoffringen speciellt stor. Visst 20-30min laddstopp kan låta mycket. Men vi stannar aldrig eller kör omvägen om bensinstationen längre. Det sparar vi minst lika mycket tid på i snitt.
Bilen är alltid "fulltankad" på morgonen och laddas på dagen när den står still. Vi kör mellan ca 6-12 mil om dagen i snitt (lokalt), många korta resor. För vår gamla dieselbuss var detta dödande.

Vad är då räckvidden på vår bil?
I sämsta vintervädret har vi ca 8mils räckvidd (20%) kvar. På sommaren 12-14mil med (20%) kvar. Men eftersom vi sätter den på sladding när vi inte kör så blir dagsräckvidden längre. Fördelen med litet batteri är att det går relativt snabbt att snabbladda.

Vi hade en Ford Tourneo Custom (2014) 9-sits buss innan.Skatt 5000kr, reparationer 15000kr och drivmedel 35000kr.
Idag Nissan e-nv200 Evalia (2016) 7-sits). Skatt 60kr, service 2000kr, drivmedel 7500kr.
Vi sparar den uppskattade minskade driftskostnaden 55000-10000=35000kr för att kunna byta till nyare bil om något år. Vi köpte vår begagnad med 700mil på mätaren för strax över 200000.

Det kan vara lite begränsande ibland men klart värt det. Man reflekterar mer över sin energikonsumtion än när man kör fossilt. Något alla borde göra. Blir det elbil igen, absolut! När man provat och omvärderat sitt sätt att transportera sig så känns det klart bakåtsträvande att köra fossilt.
Jag tror att elbilar med så litet batteri som du räknar på kommer att vara en nischprodukt för stadsbilar i framtiden, de som slår igenom på bred front blir bilar med större batteri. De begränsningar du beskriver är således inte helt representativt för elbilism utan mer specifikt för elbilar med små batterier.
 
E
Har Sono Sion diskuterats?

https://sonomotors.com/

Verkar vara ett koncept för de som accepterar att bilåkandet förändras och utvecklas. Har dragkrok och utvecklas för diy-service. Integrerade solceller och bidirektionell laddare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.