Merca eqv
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nja det vet vi ju inte. Det var som svar på att XC90 blir den första riktiga elbilen eftersom övriga modeller antingen var för små eller för dålig kvalitet.
Jopp, jag jämförde med tillgängliga bilar i samma storlek och problemet var att flera av elbilarna har betydligt mera utrustning som jag inte ville ha, därför blev skillnaden lite varierande och på stora Tesla X fanns ingen förhandlingsmöjlighet.
Men kommer självklart att utvärdera även elbil vid nästa byte.
 
L largab skrev:
Skapliga priser
[länk]
Ladda på inCharge istället. Jag brukar betala 2.50kr/kWh när jag snabbladdar I Göteborg.
 
L largab skrev:
Skapliga priser
[länk]
Klart det ska kosta att ladda för dem som inte är med och betalar utbyggnaden av laddnätverket,
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ladda på inCharge istället. Jag brukar betala 2.50kr/kWh när jag snabbladdar I Göteborg.
Vilken hastighet får du då?
 
P para skrev:
Vilken hastighet får du då?
Nu har jag en Laddhybrid så...

Noterar att det tar ca 30 min att ladda en Leaf på dem, men jag misstänker att även de är batteribegränsade.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag en Laddhybrid så...

Noterar att det tar ca 30 min att ladda en Leaf på dem, men jag misstänker att även de är batteribegränsade.
Har InCharge ens nån laddare över 50kw? Går ju inte riktigt att jämföra med Ionity. Kostar nog lite mer att bygga +200kw laddare och då är det naturligt att man får betala mer för laddningen.

Vad har du för laddhybrid då? Trodde inte dom tog snabbladdning
 
P para skrev:
Har InCharge ens nån laddare över 50kw? Går ju inte riktigt att jämföra med Ionity. Kostar nog lite mer att bygga +200kw laddare och då är det naturligt att man får betala mer för laddningen.

Vad har du för laddhybrid då? Trodde inte dom tog snabbladdning
Outlander tar snabbladdning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Outlander tar snabbladdning.
Gör den det? eller kan den koppla in sig på en snabbladdare och ladda långsamt?
Vad är snabbladdning för dig?
 
P para skrev:
Gör den det? eller kan den koppla in sig på en snabbladdare och ladda långsamt?
Vad är snabbladdning för dig?
Den laddar med ChaDeMo upp till 80% på under 20 minuter. Det räcker för den bilen. Har nyttjat det en hel del faktiskt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den laddar med ChaDeMo upp till 80% på under 20 minuter. Det räcker för den bilen. Har nyttjat det en hel del faktiskt.
Så 2-3 mil på 20 minuter? Kanske inte riktigt vad man kallar snabbladdning eller?
Du får nog skilja på laddhybrid och elbil. Är nog som sagt lite dyrare att installera en +200kw laddare mot en 20kw laddare.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Kia E-Niro tar ungefär strax 100 minuter att ladda med en 50 kw laddstation. Man skall inte ha bråttom. Runt en timme för 80%
 
P para skrev:
Så 2-3 mil på 20 minuter? Kanske inte riktigt vad man kallar snabbladdning eller?
Du får nog skilja på laddhybrid och elbil. Är nog som sagt lite dyrare att installera en +200kw laddare mot en 20kw laddare.
Det är batteriet som begränsar laddtiden. Det är en 50kW laddare, men om batteriet inte tar emot 50kW så hjälper ju inte det...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Kia E-Niro tar ungefär strax 100 minuter att ladda med en 50 kw laddstation. Man skall inte ha bråttom. Runt en timme för 80%
Du kan inte räkna in tiden över 80% alls får då sker ingen snabbladdning längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.