richardtenggren
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Snyggt och tur ni valde så det blev ett fönster.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tror inte det är något krav, men det finns uttag med lock som gör att det ser enhetligt ut, samt skyddar mot stänk. Det ser alltså ut som en vippa istället för uttag.

[länk]

Finns på elbutik med, men verkar ligga fel bild då det är med låscylinder.
Inget krav där uttaget sitter just nu :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Har för mig att NÅGON härinne .. nämnde att saker och ting funkar bra hos alla andra, men inte hos mig.. :thinking: (jag vet vem det var som sa det!).

Är säker på att det är Ditt fel att (givetvis) funkar inte spolknappen alls på vår nya toalett idag.. :oops:

DAGEN INNAN DE RIVER VÅRT INNE I HUSET
!

Gah, det är så störigt (har ju garanti och så, men det förändrar ju inget..)


- och när jag ändå är sur o muttrig ..

Nääää.. fina DÖRREN fungerar fortfarande inte tillfredställande.. även om vi numer kan öppna den (med handtag på båda sidor) efter många om och men.. (jag pratar såklart om den nya ”ersättningsdörren”).
 
  • Wow
thomas33
  • Laddar…
Börjar fundera på vad jag gjort för ont på sistone :thinking:
Nu har jag börjat tycka synd om mig själv tom..

.. även om jag inte kan låta bli att skratta åt skiten!

Det är helt sanslöst hur mycket som kan hända på en gång!

THE LIST:
- Badrum 1 färdigt iaf, jättefint! Dock problem med vatten och wc lagom till badrum 2 revs ut.. kunde duscha dag ett.. inte dag två.. wc verkar ha sina problem (men inget är trasigt :oops:)

- Badrum 2 är numer ett minne blott.. och en hel historia för sig. Fick riva alla väggarna då det inte hade nått tätskikt och gipset i duschen..hm om vi säger såhär .. mitt luktsinne för mögel är korrekt inställt! Så både hallvägg och köksvägg (delade med bad) är numer borta. Det går dock enligt planen.

- Taket läcker ju lite, när det regnar/blåser åt visst håll..

- Dörrproblemen (både dörr ett och dörr två..). Vi får nog bygga egen karm ist, orkar inte hålla på mer. Vill ju inte direkt ha en tredje dörr!

- Nu får vi skriva till senaste tillskottet.. vårt vatten. Trodde att vårt grumliga vatten vid jul.. var ett temporärt problem just då (för att vi sugit tomt). Dock har det visat sig, idag vara aningen mer komplicerat än så. Skälet till att inga duschar fungerar. bra. är att vi har sand i alla filter/ledningar.. för att iaf en av vattenpumparna suger upp ”bottenslam/skit” ifrån vår brunn. (Givetvis den som går till andra huset, där alla kvarvarande toaletter och duschar finns)

Så.. vi kommer behöva göra rent brunnen längre fram i vår.. tömma den helt och få bort allt trams däri.. tillsvidare har vår vvs höjt upp pumprören en bit - så vi förhoppningsvis klarar oss ett tag. Hjälpte oss också att tömma ut all sand..(men vi vet inte hur mycket sand det är i accumulatortankens vv, så det kan försvinna på nån dag igen)

Det positiva är att vi tydligen inte har vattenbrist (än..) iaf, för när rörisen lyfte på locket till brunnen så var vattnet bara knappa metern ner under locket (eller vad man ska säga).
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Ett elände kommer aldrig ensamt, så är det. Dock värre om man inte lyckas klura ut vad felet är.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
.. och helgen invigs med musbesök i köket :p men ja, inte så konstigt.. har ju öppnat porten ner till källaren - fri lejd in till värme och ”mat”.

Det är givetvis plastat och pappat, men en mus har inga problem att ta sig in..
 
  • Wow
  • Gilla
word och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Våra möss (mus) följer duvorna. När maken hyste in kräken i källaren (då var de få), fick vi en rackare som helt enkelt hämtade sin mat hos duvorna o gjorde sig ett bo i lite isolering. När garaget byggdes om till duvslag dök de naturligtvis upp där. Men fällan gör sitt jobb, tack o lov.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Börjar fundera på vad jag gjort för ont på sistone :thinking:
Nu har jag börjat tycka synd om mig själv tom..

.. även om jag inte kan låta bli att skratta åt skiten!

Det är helt sanslöst hur mycket som kan hända på en gång!

THE LIST:
- Badrum 1 färdigt iaf, jättefint! Dock problem med vatten och wc lagom till badrum 2 revs ut.. kunde duscha dag ett.. inte dag två.. wc verkar ha sina problem (men inget är trasigt :oops:)

- Badrum 2 är numer ett minne blott.. och en hel historia för sig. Fick riva alla väggarna då det inte hade nått tätskikt och gipset i duschen..hm om vi säger såhär .. mitt luktsinne för mögel är korrekt inställt! Så både hallvägg och köksvägg (delade med bad) är numer borta. Det går dock enligt planen.

- Taket läcker ju lite, när det regnar/blåser åt visst håll..

- Dörrproblemen (både dörr ett och dörr två..). Vi får nog bygga egen karm ist, orkar inte hålla på mer. Vill ju inte direkt ha en tredje dörr!

- Nu får vi skriva till senaste tillskottet.. vårt vatten. Trodde att vårt grumliga vatten vid jul.. var ett temporärt problem just då (för att vi sugit tomt). Dock har det visat sig, idag vara aningen mer komplicerat än så. Skälet till att inga duschar fungerar. bra. är att vi har sand i alla filter/ledningar.. för att iaf en av vattenpumparna suger upp ”bottenslam/skit” ifrån vår brunn. (Givetvis den som går till andra huset, där alla kvarvarande toaletter och duschar finns)

Så.. vi kommer behöva göra rent brunnen längre fram i vår.. tömma den helt och få bort allt trams däri.. tillsvidare har vår vvs höjt upp pumprören en bit - så vi förhoppningsvis klarar oss ett tag. Hjälpte oss också att tömma ut all sand..(men vi vet inte hur mycket sand det är i accumulatortankens vv, så det kan försvinna på nån dag igen)

Det positiva är att vi tydligen inte har vattenbrist (än..) iaf, för när rörisen lyfte på locket till brunnen så var vattnet bara knappa metern ner under locket (eller vad man ska säga).
Inte du som gjort något ont. Snarare huset som trilskas och inte vill bli moderniserat, utan att protestera... :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Ett elände kommer aldrig ensamt, så är det. Dock värre om man inte lyckas klura ut vad felet är.
Nej vi höll på att bli galna av problemen som dök upp i vårt nya badrum liksom. Man blir ju lite grinig när saker (nya) inte fungerar. Jag lyckades duscha en gång.. maken två.. sedan fanns inget tryck på varmvattnet. Lgh (samma hus) har inte haft ordentligt tryck sedan jul, fick rensa filter igår, idag försvann tryck och värme igen (igensatta bara på en dag!).

Vem hade kunnat tro att det fanns så mycket sand i omlopp i våra rör..

Vvs fyllde en liten petflaska efter vi rensat filtret på ett ställe. Brunt vatten och säkert 0.5 cm sand i botten av flaskan :oops::surprised:

Fick rensa alla blandare ..anslutningar.. typ wc, kök, tvättmaskin, (som varnat att den inte kunde ta vatten).

Lite fascinerande får jag erkänna!
 
thomas33 thomas33 skrev:
Inte du som gjort något ont. Snarare huset som trilskas och inte vill bli moderniserat, utan att protestera... :D
Saker har gjorts på lite felaktiga sätt.. men varför skall allt braka samman samtidigt!? Det kunde väl ha gått en månad iaf mellan olika fel..
 
Fadai Fadai skrev:
Våra möss (mus) följer duvorna. När maken hyste in kräken i källaren (då var de få), fick vi en rackare som helt enkelt hämtade sin mat hos duvorna o gjorde sig ett bo i lite isolering. När garaget byggdes om till duvslag dök de naturligtvis upp där. Men fällan gör sitt jobb, tack o lov.
De gillar mat.. :cool:
Vet att vi haft nån i väggen i badrummet innan, det är väl den som nu kollar var boet tog vägen! Och ev letar nytt boende..
 
Var murket och en del mögel på reglar och kakel i duschen .. behövde komma åt köksväggen.

Fick flytta ut skänken..

Mögel på vägg med fläckar och skada i hörnet där väggen möter golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då visade sig detta! Inte konstigt jag tyckte det luktade mögel! Hade tagit sig igenom väggen in i köket ju..
 
  • Ledsen
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Rivningsavfall runt en defekt golvbrunn i ett hörn av ett delvis rivet badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschhörnan.. med min ”omtalade” golvbrunn (hintar till inlägg där jag frågat om den och dess problem).

Ser elegant ut.. glad att man inte hamnat i källaren än när man duschat.

Mycket intressant att se golvdelens rivning snart, där det faktiskt läckt ut vatten... till källaren.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Spännande utgrävning, ni kanske hittar några fynd från bronsåldern!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.