P Pappa1986 skrev:
Vi ska fråga, får se vad svaret blir
Ett marknadsvärde är svårt att förutse då vi inte vet vilket skick huset är i.
Självklart tänker vi oss att betala en slant över marknadsvärde annars kan personerna lika gärna försöka sälja det med hjälp av mäklare.
Mvh
Fråga vilket pris de är villiga att sälja för!
Då får du svar direkt vad det kommer att kosta dig...
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Fråga vilket pris de är villiga att sälja för!
Då får du svar direkt vad det kommer att kosta dig...
Att komma fram till ett eget pris och erbjuda det och berätta hur man kommit fram till det priset och att man har banken bakom den summan samt att man kan vara väldigt flexibel med inflyttning
Räcker långt men om du inte betalar det du själv tycker huset är värt är du inte trovärdig utan dum snål
 
Har tagit kontakt med 3st olika fastighetsägare och frågat om dom funderat på att sälja.

2 gånger för flera år sedan där det inte blev någon affär och så nu ganska nyligt, då hade ägaren faktiskt funderat på att sälja så vi har haft kontakt ytterligare en gång. Men får se här till våren om det kan bli affär eller inte.

Har 2 av gångerna haft huset under uppsikt för att kunna avlägga ett personligt besök när det är någon där. För det känns mer genuint än ett brev på lådan, men ett brev är bättre än inget.

Tror inte man ska börja slänga ur sig siffror direkt utan man pratar om det och är dom villiga får man helt enkelt bekosta värdering och sen antingen få ett pris eller bjuda det man tycker är rimligt och vänta.
 
L Lutte skrev:
Har tagit kontakt med 3st olika fastighetsägare och frågat om dom funderat på att sälja.

2 gånger för flera år sedan där det inte blev någon affär och så nu ganska nyligt, då hade ägaren faktiskt funderat på att sälja så vi har haft kontakt ytterligare en gång. Men får se här till våren om det kan bli affär eller inte.

Har 2 av gångerna haft huset under uppsikt för att kunna avlägga ett personligt besök när det är någon där. För det känns mer genuint än ett brev på lådan, men ett brev är bättre än inget.

Tror inte man ska börja slänga ur sig siffror direkt utan man pratar om det och är dom villiga får man helt enkelt bekosta värdering och sen antingen få ett pris eller bjuda det man tycker är rimligt och vänta.
Det viktiga är att man är seriös och siffror med bankgaranti är seriöst!
 
Att tänka på när man vill köpa ett hus och husägaren är måttligt intresserad av att sälja är ju att säljaren sitter med alla trumf på hand.
Även mitt hus är till salu för rätt peng och för "rätt" förbehåll, får jag inte som jag vill blir det ingen affär.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Skulle själv uppskatta ett personligt besök. Allt är till salu för rätt pris. Och man kan ju ha turen att få någon som funderat att ramla över och faktiskt sälja
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle själv uppskatta ett personligt besök. Allt är till salu för rätt pris. Och man kan ju ha turen att få någon som funderat att ramla över och faktiskt sälja
Absolut men till varje pris undvik att verka oseriös och girig... äldre som vill flytta behöver inse hur de ska kunna flytta och hitta ett nytt boende utan att deras livskvalitet blir förstörd
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Brev i brevlådan som första steg om man inte vill knacka på.

Att promenera förbi och om de är utomhus spontant kommentera att de har fint hus och att ni skulle vara intresserad om det ska säljas en vacker dag anses nog som ganska oantastligt.

Att knacka på dörren kan i vissa fall vara välkommet men kan också kännas påfluget och framfusigt och komma väldigt olägligt.

Så det finns inget rätt eller fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tacksam för alla svar. Ett brev har blivit skrivet och postat.

Att erbjuda en peng direkt tycker jag är orimligt. Behövs renovering, avlopp, vatten mm?
Erbjuder man en peng så ska det vara väl förankrat och självklart ska det inte vara något dåligt bud, tvärtom.
Men vi får se om dem hör av sig :D

Trevlig helg på er alla
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tacksam för alla svar. Ett brev har blivit skrivet och postat.

Att erbjuda en peng direkt tycker jag är orimligt. Behövs renovering, avlopp, vatten mm?
Erbjuder man en peng så ska det vara väl förankrat och självklart ska det inte vara något dåligt bud, tvärtom.
Men vi får se om dem hör av sig :D

Trevlig helg på er alla
Lycka till jag är ju som bekant troende på ett erbjudande klart o koncist leder snabbare till avslut
 
Hur ska man veta vad man ska bjuda innan man ens har fått se huset på nära håll?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ja håller med dig att då bör man höfta rejält och ha möjlighet att kliva av om man hittar totaltgalna saker

Är huset byggt av fackmän syns det utifrån och då kan man ta reda på tillräckligt för att ge ett bud

Som sagt är ägarna fast i en ekonomisk rävsax så kommer de inte göra något förrän de har siffror
 
Hur löd brevet, du får gärna skicka PM, är själv i samma tankar :)
 
Jag tog kontakt med en mäklare angående en lägenhet som jag trodde var till salu (kom över bilder genom en Google-sökning på adressen) men det visade sig att han hade missat att ta bort länkarna. Han ringde i alla fall upp ägaren som inte hade några planer på att sälja men ett par månader så ringde de tillbaka och vi fick komma på visning. Sedan har de velat så mycket fram och tillbaka under ett år att det ändå inte blev någon affär. När det gäller lägenheten vi köpte istället så visade det sig att mäklaren (det var en annan mäklare än den första) ringt upp ägaren och sagt att han hade spekulanter som ville köpa och på den vägen är det... Jag tror man kan så ett frö så att säga genom att fråga men har svårt att tänka mig att någon säljer direkt om det inte är ett pris som är en bra bit över "marknadspris".
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag fick i dagarna ett mail om att vi hade en jättefin gård och om jag någonsin ville sälja så skulle jag kontakta henne.

Jag blev inte störd eller förnärmad, snarare tvärt om. Tyvärr är det ej till salu. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.