Hade samma problem på min Saab 9-5 tror det är en liten torx-skruv. Givetvis ej i rostfritt, så efter några år med vägsalt fanns inget 'spår' kvar. Försökte borra och greja men var svårt att få borren att centrera, en verkstad löste problemet för några hundra och satte rostfria skruvar som säkert hade hållit hundratals år. Bilen skrotades två år senare :p
 
Med en dremmel med en sliten kapskiva så kan du göra ett spår i skruven och sen med vanlig plattmejsel skruva ut.
Annars som tidigare nämnt borra bort skallen
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en Cadillac BLS, dvs en Saab 9-3 i annan kostym. Frågan är om glasen från 9-3 passar, isåfall är det ju betydligt lättare att hitta. Bland annat hade Speedpart för ~150 kr, inklusive nya skruvar. Jag behöver ju 2, men 300 kr gör att det nog är enklaste vägen, om de passar.
ja det var det jag tyckte att det var saab men jag fick inte ihop det med valeo men det kanske är de som gör dem..........handlar med saabdelar själv. kan kolla om det är lika men det skulle förvåna mig om det skulle skilja där.
 
Fairlane
Ja, har du möjlighet att kolla så vore et hyggligt.

Inga specialnycklar, T9.

Tanken att "såga" ett spår i skruven har slagit mig också, men skruven är ju försänkt så det är lite känsligt och verktyg för det har jag itne. Då är det nog billigare att slå sönder glasen och byta hela.

Rostfria skruvar hade kanske varit bra, men det kanske är så att man då får rosten på andra ställen, dvs att detta blir en offeranod?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, har du möjlighet att kolla så vore et hyggligt.

Inga specialnycklar, T9.

Tanken att "såga" ett spår i skruven har slagit mig också, men skruven är ju försänkt så det är lite känsligt och verktyg för det har jag itne. Då är det nog billigare att slå sönder glasen och byta hela.

Rostfria skruvar hade kanske varit bra, men det kanske är så att man då får rosten på andra ställen, dvs att detta blir en offeranod?
lustigt nog så verkar det skilja även där........artikelnumren är olika och de ser lite annorlunda ut. Kanske går det att få dit ändå. Ska kolla lite mer.....har du kombi eller sedan?
 
Fairlane
Typiskt att det ska skilja. Jag har en kombi.
 
Fairlane
Mazen Mazen skrev:
Jag har denna sats och det har funkat både till trallskruv och mindre panelskruv, både torx och philips.
[länk]
Den ska jag beställa, om det inte blir nu så kommer säkert användning någon annan gång och priset är ju inget att bråka om, ifall den nu fungerar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Typiskt att det ska skilja. Jag har en kombi.
original fanns det inga lösa glas till kombin, fanns till sedan men de ersätts till komplett handtag. Har dock hittat info som säger att sedanens handtag ersätts till kombins så rimligen är det ju användbart. Har skickat frågan vidare till orio så kanske man kan få nåt bekräftat. Med tanke på reservdelstillgången kanske det är ide att köpa på dig nåt av de handtag som finns på bildelsbasen?
 
Fairlane
Stort tack. Jag ska kolla Bildelsbasen också.
 
Kanske kan det fungera med att köpa en sats skruvutdragare.
Först borra med litet borr och sedan använda skruvudagare (som är gängade åt "andra" hållet) för att med skruvdragaren dra loss trasig skruv.
Jag har gjort så ett par gånger med skruv som fått förstörd skalle. Som på min elhyvel där jag skulle byta blad men en av skruvskallarna bara trasades sönder trots rätt mejsel.
 
Skruvutdragare av modell svinpitt kan man nog glömma på såna här ställen. Dessa skruvar är kanske bara 3-4 mm grova så mer än ofta går de ju bara av dessutom om man får tag på dem.
 
Om du ska borra så använd en vänsterborr som är mindre än skruvens diameter. Har man tur då så borde skruven följa med.
 
En liten koncentrerad låga på skruven, samtidigt som du trycker glaset neråt med mejsel, bör smälta bort "glaset", sen tar du loss skruvarna med muttertång, och återmonterar med brickor ( om du ej kan hitta ersättningsglas )
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.