Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 106 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 106 inlägg
Hej,
Skyltbelysningen bak fungerar inte längre så jag måste byta lamporna, men av 4 skruvar får jag bara en att släppa. Jag har kört 5-56 många gånger om etc, men det går inte och skruvskallarna ser lagom skoj ut.
Man kommer ju inte åt så bra och vill inte ha sönder så att det inte går att få dit nya skruvar (självklart sätter jag inte tillbaks dessa). Finns det något bra sätt?
Jag börjar fundera på att helt enkelt försöka ha sönder plasten om det finns som reservdel.
Skyltbelysningen bak fungerar inte längre så jag måste byta lamporna, men av 4 skruvar får jag bara en att släppa. Jag har kört 5-56 många gånger om etc, men det går inte och skruvskallarna ser lagom skoj ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kommer ju inte åt så bra och vill inte ha sönder så att det inte går att få dit nya skruvar (självklart sätter jag inte tillbaks dessa). Finns det något bra sätt?
Jag börjar fundera på att helt enkelt försöka ha sönder plasten om det finns som reservdel.
Med rätt bits brukar man ju få bra grepp. Men det förutsätter ju att man inte dragit sönder dem med fel bits.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 106 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 106 inlägg
Rätt bits har jag, men skruvarna har nog rostat rätt rejält efter 10 år i utsatt position.
Om jag borrar bort skallen så bör det gå att lirka bort glaset iofs. Då kanske man kan få grepp om skruven med en tång. Är det tanken?
Om jag borrar bort skallen så bör det gå att lirka bort glaset iofs. Då kanske man kan få grepp om skruven med en tång. Är det tanken?
Själv hade jag också precis som du använt mycket 5-56, sedan knacka på skruven för att om möjligt knäcka lite av rosten under, spraya mer, knacka, vänta några timmar, spraya och knacka osv. Sedan har jag hört att det kan finnas fördel att dra åt skriven lite för att knäcka rosten, sedan upp. Så jag brukar testa dra åt båda håll.
Om rätt bit inte längre tar, så skulle jag försiktigt kapa ett tunt spår i skruven med Dremel och tunn kapskiva och sedan testa med spårmejsel.
Om rätt bit inte längre tar, så skulle jag försiktigt kapa ett tunt spår i skruven med Dremel och tunn kapskiva och sedan testa med spårmejsel.
Går det inte att skruva ut dem, är det dags att borra. Men tänk på att använda ett vasst borr, så du inte tar i för kung och fosterland och skadar hela klabbet.
Får du inte ut skruvarna, kan du silikona fast glasen. Så håller det ett antal år till.
Får du inte ut skruvarna, kan du silikona fast glasen. Så håller det ett antal år till.
Medlem
· Västernorrland
· 10 718 inlägg
Steg ett såna här gånger är att skrota glasen först.........Då får du plats att ta skruvarna med muttertång. Borrar man så är det ju helt kört. Vad ska man då greppa i ?
Produkter som diskuteras: "muttertång"
Muttertänger
Muttertänger är särskilda handverktyg som används för att greppa, hålla fast och vrida muttrar eller bultar. Dessa tänger är ofta utformade med breda, platta käftar för att ge ett säkert grepp om en mutter eller bult och undvika att skada
Läs mer
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 081 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 081 inlägg
5-56 på skruvskallen hjälper dårligt.
Brukar va svårt att få olja på dom när de hänger den vägen och man inte kommer åt andra sidan.
Visst kryper det men det är väldigt lite det kryper.
I med bits och knacka på den.
Sitter väl i clips invändigt så får man inte skruven att släppa får man ta sönder glaset och en tång på skruven.
Brukar va svårt att få olja på dom när de hänger den vägen och man inte kommer åt andra sidan.
Visst kryper det men det är väldigt lite det kryper.
I med bits och knacka på den.
Sitter väl i clips invändigt så får man inte skruven att släppa får man ta sönder glaset och en tång på skruven.
Medlem
· Västernorrland
· 10 718 inlägg
problemet är att skruven oftast sitter gängat i plasten bara...........Glasen kostar sällan många spänn att köpa.
Om det inte går att få ur skruven med hjälp av ovan nämnda sätt och det skulle vara svårt/dyrt att få tag på plast-glaset kan ett alternativ vara att borra ett litet hål med samma diameter som röret på 5-56 flaskan precis bredvid skruvskallen snett in mot skruvens centrum. Sedan spraya i hålet för att komma närmare där det rostat fast. Sedan smälta igen hålet med lödkolv efteråt alt limma eller använda silicon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 106 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 106 inlägg
Jag ska försöka kolla upp vad glasen kostar och om det går att få tag i. Bilen är en lite udda variant så det brukar vara lite klurigt, men går det och är billigt så är det en variant. Man kan kolla skroten också, men då har de kanske snabbt samma problem.
Jag kollar glasen först. Är det sjukt dyrt eller omöjligt så får jag testa andra vägar.
Jag kollar glasen först. Är det sjukt dyrt eller omöjligt så får jag testa andra vägar.
Medlem
· Västernorrland
· 10 718 inlägg
Vad är det för bil då? Känner igen dem men kan inte placera dem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 106 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 106 inlägg
Det är en Cadillac BLS, dvs en Saab 9-3 i annan kostym. Frågan är om glasen från 9-3 passar, isåfall är det ju betydligt lättare att hitta. Bland annat hade Speedpart för ~150 kr, inklusive nya skruvar. Jag behöver ju 2, men 300 kr gör att det nog är enklaste vägen, om de passar.
Ok. Är det en Saab så krävs det troligen nåt specialverktyg för att lossa skruvarna...
Annars håller jag med tidigare skribenter om att det enklaste är att borra bort skruvskallarna och limma tillbaks glaset.
Annars håller jag med tidigare skribenter om att det enklaste är att borra bort skruvskallarna och limma tillbaks glaset.