Martin_B
L lasse.nerlander skrev:
Angående Metabo ts 254 så tyckte jag att det var en bra maskin med tanke vikten och att hjulen så att man kunde flytta på en enkelt med låg vikt och bra watt tal.
Men efter att ha sågat 45x 145 7 st längder på 4 meter gav den nästan upp till än mindre bredd och sen är benen som man drar fram i en bajonett fattning som inte går att låsa fast så ibland måste man kolla på benen då den börjar att bli ostadigt med tanke på markens lutning.
Att sänka klingan är ok men att höja den träffs 2 händer då utväxlingen är dålig gjort och hur länge kommer detta att hålla.
Den ut skickande anhållet efter klingan är för kort och konstruktionen dåligt gjord . lite dåligt då detta är tysk tillverkat tror jag .
Inget jag rekomenderar för utom hobby .
Häls Lasse
Kan du ha fått ett måndagsex? En del saker du skriver stämmer, men vi får inte jämföra äpplen med päron.
Jag har kört hårt med en TS 254 länge nu och den bara går och går. Jag ser till att blåsa rent den emellanåt och smörja kugghjul och liknande. Den fungerar mycket bra.

Dock skall man komma ihåg att alla dessa maskiner, oavsett om man väljer den dyraste DeWalt eller Bosch, inte är några industrimaskiner. Det är mer som "hobby" alla dessa. Makitan verkar vara ren skräp i jämförelse dock, så den spelar i en annan liga, mer i leksaksklassen.
Metabo håller ungefär samma klass som Bosch och DeWalt.

Vill man ha total precision så måste man nog upp i fina tunga 3-fasmaskiner med ordentliga anhåll som inte rubbas.

För vanlig hemmasnickeri och mindre hemmabyggen så fungerar både Metabo, Bosch och DeWalt utmärkt. Makita skulle jag hålla mig borta från i detta fall. I övrigt är dock Makita mycket bra, jag har väldigt många Makita maskiner som bara går och går.
 
Jo men jag blev lite besviken över metabo då min får köpte en borrmaskin för 50 år sedan å den funkar än ,, skall du hålla på med möbel snickerier skall du inte köpa dessa maskiner som är till för bygg konstruktioner där inte resultatet är så viktigt.
Kolla på begangat kvalitets maskiner allt annat är skit att jobba med som du jämför med.
Häls lasse
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
@Martin_B Låter som att du valde att köpa Metabon 2014/2015 som du var inne på. Kan man få en mer ingående recension efter att du använt den några år? Är på jakt efter en hobbysåg och sneglar bl.a på den och Dewalt DW745 som många rekommenderar i dagsläget.
 
Jag köpte en begagnad Metabo för ett år sedan, har inte sågat jättemycket fint med den. Köpte den för att det var ett löjligt bra pris, även om den var sliten.
Jag lade golv i ladugården och hade massa okantade brädor.
Med det sagt så är jag väldigt glad i min såg, pappa har en DW745, det som jag har använt så fungerar metabon lika bra. Den saknar hjulet för att flytta anhållet som DW745 har, man får knacka på anhållet istället, men jag tycker att det fungerar lika bra. Jag brukar se till att alltid göra sista flytten åt vänster för att inte riskera att anhållet skjuter ämnet mot klingan, kan vara inbillning men jag tycker mig se en liten vridning när man byter håll. Jag upplever att jag får raka och parallella snitt, anhållet fäster både i framkant och bakkant när man låser det.
Jag har ett missljud i sågen och den kan låta lite konstigt när man frestar. Men jag har långa förlängningssladdar till den (150 meter) och den är som sagt begagnad så ett dåligt lager är inte otänkbart.
Jag hade inte betalt mer för en DW745, är väldigt nöjd!
Vinkelanhållet är dåligt på båda sågar!
 
K kristofo skrev:
Vinkelanhållet är dåligt på båda sågar!
Just anhållet är det som har fått mig intresserad av just DW745 eftersom många tycker att det är så mycket stabilare jämfört med liknande modeller från t.ex Bosch eller Makita.
 
Jag har läst samma.
Men mellan just dessa sågar är min uppfattning att det är likvärdigt.
Har du hittat något bra pris på metabo?
En snabb koll så verkar dewalt ligga betydligt lägre i pris.
 
Just nu ligger båda runt 5700 kr strecket. Har sett att i illa fall för Dewalten så kröp det under 5000 vid black friday så med lite is i magen kanske man kan hitta den för det vid någon rea.
 
Jula verkar ha kampanj (utgående) på dw745, du råkar inte bo nära något av varuhusen som har den kvar?
 
Såg det också men bor inte några något av de varuhus som har någon kvar. Har sett andra onlinebutiker att den också utgått, är det någon annan modell på ingång eller vad kan det bero på?
 
Martin_B
Christoffer W Christoffer W skrev:
@Martin_B Låter som att du valde att köpa Metabon 2014/2015 som du var inne på. Kan man få en mer ingående recension efter att du använt den några år? Är på jakt efter en hobbysåg och sneglar bl.a på den och Dewalt DW745 som många rekommenderar i dagsläget.
Det jag kan skriva lite snabbt är att den körs än och den går fint.
Det som jag inte riktigt gillar är anhållet, som tyvärr är ganska klent på alla dessa hobbymaskiner. Man måste upp i stora tunga 3-fassågar för att få riktiga anhåll med stor precision.
Man kan naturligtvis ställa in anhållet på Metabon också, men bör kontrollmäta mellan klinga och anhåll för att säkerställa så det blir bra.
I och med att anhållet är förhållandevis klent på alla dessa "hobbysågar" så spelar det mindre roll vilken man köper vad gäller just anhållet, men man skulle kunna säga att Metabon faktiskt hör till de bättre. Möjligen är DeWalts lite kraftigare, men den har så många andra nackdelar så då väger Metabons fördelar mer.
Makitan bör du hålla dig borta från helt!
Bosch's maskiner är säkert okej, men den kostar också därefter.

Metabon är både relativt billig OCH bra. Den är mycket kraftfull och har broms på klingan när man stänger av den, något som är väldigt bra för säkerheten. Den tar också störst bitar på höjden, och jag tror även på bredden.
Sen har den inbyggda ben och en del andra saker som gör den väldigt komplett.

Jag har klarat mig fint med den, och om jag byter, så blir det till en stor 3-fasmaskin i så fall, och absolut ingen Bosch eller DeWalt eller liknande i samma "klass".
 
Nylackat askbord med svart bordsskiva och vita ben i ett heminrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny-lackat, svart askbord i interiör med trägolv och möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu lackat färdigt bordet. Det är av ask.
 
  • Gilla
  • Haha
jkarlberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.