Krokben
Magnus E K Magnus E K skrev:
Man vill ju även ha selektivitet så att inte huvudsäkringen blir det första som går vid överbelastning eller kortslutning på en enskild grupp. Därav olämpligt med 10 A även om man skulle ha fjärrvärme och gasspis typ.
Om man inte sätter i 6A säkrkngar i hela elskåpet! Skämt åsido. Ville mest förtydliga mitt resonemang, och hur jag i teorin skulle kunnat göra baserat enbart på min förbrukning. Standard i trefas lägenheter är till och med 16A.
 
Ok! Jag har som sagt inget koll på detta. Men om jag inte kan få hjälp genom att kolla på årsförbrukningen så gäller det alltså bara att testa?

————
Vi bor i ett nytt hus (180kvm) med luft/vattenvärme (FTX & vattenburen golvvärme), samt ingen elbil.
 
Det är antalet samtidiga förbrukare som sätter behovet av säkringsstorlek/tariff. Räkna ihop allt som skall kunna vara på samtidigt. Eller t.o.m. testa och sätt på de saker som skall kunna vara på samtidigt - så ser du när 16A säkringen du har satt i löser ut. Fördelningen per fas kan också behöva göras om när du går ner i storlek. Tänk också på extremfallet - en kall vinterdag samtidigt som ngn duschar och samtidigt lagar ni julmat på alla plattor, i ugnen står julskinkan, diskmaskinen går och ni tvättar och kör torktumlaren samtidigt som motorvärmaren är inkopplad... :)
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
DanielHilding DanielHilding skrev:
Ok! Jag har som sagt inget koll på detta. Men om jag inte kan få hjälp genom att kolla på årsförbrukningen så gäller det alltså bara att testa?
Testet ger endast svar på om mätarsäkringen håller för den mer momentana belastningen. Skulle säkringen för någon av faserna lösa vid ett visst användningsmönster så kan det vara möjligt och möblera om grupperna lite mellan faserna så att belastningen fördelas bättre.

Det som är svårare att fånga är långvarig liten överlast som inte får säkringen att lösa men som med tiden kan orsaka varmgång. Detta uppkommer typiskt av uppvärmning av olika slag som har långt drifttid. Så det man bör komplettera testet med är att känna på mätarsäkringarna vid lämpliga tidpunkter. De ska inte bli heta, inte så att man rycker undan handen.
 
  • Gilla
DanielHilding
  • Laddar…
Man kan ju även logga sin förbrukning och se tillbaka på hur nära gränsen man ligger.
 
DanielHilding DanielHilding skrev:
Ok! Jag har som sagt inget koll på detta. Men om jag inte kan få hjälp genom att kolla på årsförbrukningen så gäller det alltså bara att testa?

————
Vi bor i ett nytt hus (180kvm) med luft/vattenvärme (FTX & vattenburen golvvärme), samt ingen elbil.
Vet inte vad du har för elnätsleverantör, men på GBG-energis sida kan man se sin högsta timförbrukning under året.
Det ger en ganska bra fingervisning.
 
Tack för all info - otroligt hjälpsamt forum!

Absolut högsta förbrukningen (under en timme) de senaste månaderna ligger på 3,70 kWh.

Om jag använt konverterings-siten jag hittade rätt så bör det alltså bara ok med 16A?
 
  • Skärmdump av elförbrukningsdata med topp på 3,70 kWh och veckovis översikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en Kilowatts till Amps-kalkylator online med inmatade värden som visar 3,70 kW omvandlat till 9,71 A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju inte rätt tänkt.
Finns ju inget som säger att lasten varit lika på alla tre faser under timmen
 
Som sagt: Jag kan inget om sånt här. Men försöker lära mig här.

Så vad du skrev säger mig ingenting tyvärr. Finns det något annat sätt jag kan räkna med hjälp av förbrukningen du ser ovan?
 
DanielHilding DanielHilding skrev:
Som sagt: Jag kan inget om sånt här. Men försöker lära mig här.

Så vad du skrev säger mig ingenting tyvärr. Finns det något annat sätt jag kan räkna med hjälp av förbrukningen du ser ovan?
Du ska väl fylla i 400V i din kalkyl ovanför.
3,7kW kan då vara allt från 5,3 till max 16A beroende på hur det är fördelat mellan faserna.
3,7 i topputtag tycker jag låter lågt och bra, jag ligger på 9,7.
Borde räcka gott med 16A för dig.
 
  • Gilla
DanielHilding och 1 till
  • Laddar…
Tack Peter! Då fattar jag ✅

Jag ska testa att byta i helgen och köra nån vecka innan jag tar hit en elektriker som kan verifiera till Vattenfall gällande nedsäkringen.

tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.