Vi behöver lite råd ang ett litet problem som vuxit för oss i val av färg- koder för val av färger för nytt putsat hus ihop med de nya fönsterna .
Som ni flesta vet så kan man göra bort sig totalt tycker vi om man kombinerar 02502-Y och So-500-N så det problemet har vi löst att inte blanda dessa .
Vår fråga är i vårt nybyggande är att vi har tänkte att välja So-500-N på fönster och även den färgen på putsen . Då kan väll inte bli några problem tycker ni . Men vår fråga är kan det i alla fall bli det ? Eftersom det är olika material i form av aluminium på fönster och puts blandning på huset . Fönsterna blir ju väldigt blanka och putsen har ju inte samma glans så klart med putsbruket. Ser det konstigt ut eller är vi bara förmodligen ute och cyklar då det är samma färg kod ? Vad ska vi annars göra undrar ni nog då . Jo vissa säger att det kanske är bättre att typ kanske välja en helt annan färg på fönsterna typ ljusgrå så man får två helt olika färger så man vi visar att det är tänkt så , så de två vita färgerna blir olika när de sitter på olika material ?
Har vi snurrat in oss i en helt onödig fråga och tänker för mycket eller finns det substans i vår fråga ?
Putsens grov storlek för info tänkte vi köra på 1,5 eller har ni andra råd på korn- storlek ?
Hoppas ni förstår mina tokiga frågor
 
BirgitS
Kulören på olika material kan upplevas olika fast de är samma därför att de reflekterar ljus på olika sätt, så troligen kommer inte fönstren och putsen att upplevas som samma kulör. Det finns en anledning till att man brukar välja olika kulörer till fasaden och fönsterbågarna.

Eftersom dagsljus är blåaktig så kan S0500-N upplevas som rätt blå på en fasad. Se bilden i detta inlägg med neutralfärg på fasaden: https://www.byggahus.se/forum/threads/ljusgratt-hus-med-vita-detaljer.357626/#post-3469994 se även inlägg 8.

Rekommenderar att ni går runt och tittar på hus tills ni hittar ett hus med den färg ni vill ha och då ringer på och frågar om ni får jämföra färgen med olika provlappar med NCS-färger.
 
Spontant skulle jag säga ljusgrå fönster i sånt fall. Men kan du inte visa vad det är för hus.? Svårt om man inte vet stil på hus och takmaterial/färg.

Vilken typ av ytputs ska det vara?
 
Vårt hus är inte byggt ännu , men vi ska i stora drag bygga ett 2 plans hus typ modernt skandinavisk stil med stora panoramafönster mot havet och utan spröjs
Taket är valt till tegelröda betong pannor .
Vi har valt ytterdörrar i färgen S-700-N.
Huset har vi bestämt att ta So- 500-N då grannen har ett hus med samma kulör och puts och vi vill inte avika för mycket och tycker det huset är snyggt .
Det är fönster från SP som vi skall göra val och tycker det är svårt . Vi ska ha stuprör , hängrännor och fönsterplåtar från Lindab i standard färgen ” silver metallic ”
Huset kommer ligga några få meter från havet .
Vi ska som sagt välja fönster från SP och tar här en bild så får ni se de färger vi kan välja emellan. Tar vi inte SO500-N så finns det 2 st färger åt ljusgrå hållet som heter ” Ljusgrå RAL 7035 och den andra heter ” Anodic Natur ” Det lutar åt den sistnämnda eventuellt om vi inte väljer So500-N på fönstren också !
Vad tycker ni ?
 
  • Färgprover och material för exteriör med olika nyanser och träprover, märkta med namn och kodnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån av de grå kulörerna tycker jag.
Vi renoverade vår fasad för nåt år sen. Vi har fönster i NCS S0502-Y, putsen är bruten med en vit kulör som både har lite mer grått och lite mer gult än fönstren. Det är stänkputsat med weber min 201. Nyrenoverad husfasad med stänkputs, ljusgrå kulör, och vita fönsterkarmar, inramad av en terrass med utomhussoffa och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stora ytor gäller det? S500 blir jävligt ljust på sommaren när solen ligger på, så ljust att man lätt kan bli så bländad att man tycker det är obehagligt att titta utan solglasögon.
Vi målade i somras upp en mängd olika nyanser och färger efter att ha putsat 350kvm fasad.
När solen stod på, var det precis vi klarade titta på S1000N utan solglasögon, men när molnen kom så upplevdes den som ljusgrå och inte vit.

Vi tog beslutet att köra på det då vi ville vistas i trädgården på soliga dagar utan att behöva ha solglasögon.

Fönsterna hade vi målat innan putsen med S5xxz nånting (Linolja titanzink) så dessa upplevs vitare än putsen, där kommer vi nog måla med S1000N senare så de får samma färg som fasaden.

Jag hade haft grava problem att i förväg bestämma färg på material som skiljer sig åt. Ska ni ha aluminiumfönster så får det väl bli det som avgör, för ni målar väl inte om fönsterna?
När fönsterna sitter i kan ni ju måla upp olika färger på putsen för att sen hitta den som matchar fönsterna bäst?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
måla om alu-fönster? vilken produkt använder ni då? vill gärna veta då jag har försökt hitta en penselfärg som klarar det.
 
M malarmaster skrev:
måla om alu-fönster? vilken produkt använder ni då? vill gärna veta då jag har försökt hitta en penselfärg som klarar det.
Du har nog läst mitt inlägg för fort ;)
 
Aldrig aktuellt att måla om kartong nya fönster på nybyggt hus . Den stora frågan är ju om vi kan ha 500 -N på både puts och fönster ?
Verkar vara 50/50 vad folk tycker
 
B Behörig elektriker skrev:
Aldrig aktuellt att måla om kartong nya fönster på nybyggt hus . Den stora frågan är ju om vi kan ha 500 -N på både puts och fönster ?
Verkar vara 50/50 vad folk tycker
Det finns ju inget tekniskt som hindrar er från att ha samma färg på fasad och fönster. Vi kan ju inte bestämma vad ni tycker är fint.
Vet inte vad du menar med kartong.
 
X xLnT skrev:
Det finns ju inget tekniskt som hindrar er från att ha samma färg på fasad och fönster. Vi kan ju inte bestämma vad ni tycker är fint.
Vet inte vad du menar med kartong.
Ha ha förstår det men ” kartongnytt ” ” flångnytt” eller bara nya fönster på nytt hus är vad jag menar .
Självklart så är smaken som baken , men varför jag skapade denna tråd är just det att vi är så osäkra om det blir bra med samma färg på fönster och hus .
 
B Behörig elektriker skrev:
Ha ha förstår det men ” kartongnytt ” ” flångnytt” eller bara nya fönster på nytt hus är vad jag menar .
Självklart så är smaken som baken , men varför jag skapade denna tråd är just det att vi är så osäkra om det blir bra med samma färg på fönster och hus .
Min åsikt är den att ska man bryta så får man göra det ordentligt, jag tycker man ställer sig frågan, har de glömt måla fönsterna om de ligger i 500N och fasaden är 1000N.
Jag tycker som jag skrev innan att 500N blir för skarpt i solsken.
 
även om olika struktur i materialet kan lura ögonen att se en annan nyans på samma färg så tycker jag det då ofta ser ut att vara åtminstone inom samma nyans.

Alltså, 500-N kan se ut som 1000-N på puts och 500-N på fönster eller någonstans däremellan. Däremot ser det inte ut som 502-y eller någon annan färg. När solen går ner eller man åtminstone inte har direkt ljus på ytorna utan ljus som brutits eller refleketerats mycket innan det träffar ytan så ser färgerna likadana ut igen.

Så jag skulle nog säga att om man har samma kod så KOMMER färgerna se något annorlunda ut men inom samma nyans-skala åtminstone, mer eller mindre svärta alltså.

Sen kan jag ju bara sälla mig till de 500-N skeptiska. Det är väldigt sobert, snyggt och rent men fy faaaan vad det ser ut i solsken. Vi bor i ett område med enbart vita hus från 70-talet och här ser man nyanserna väldigt tydligt. De som målat med 502-y ser vita ut, de som valt en något mer gräddvit ser skitiga ut och som de behöver en målning, det fåtal som använt 500-N sticker ut som något konstgjort, framförallt när solen står på går det inte att titta åt det hållet.

MEN, det beror så klart helt på hur fasaden är uppbyggd och omkringliggande växtlighet mm. Är det mycket skuggor i panelen, träd runtomkring osv kan det funka ändå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sen är det ju så illa alla alla fönster, dörrar, lister man köper är 502-y som standard och blir således enklare och billigare att köpa.

Sen ska du köpa en garageport och vips så är standard-vit 500-N (eller motsvarade RAL-färg som ligger lite närmre 500-N är 502-Y). Helt plötsligt ser hela huset gräddvitt ut och garageporten ser ny ut.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen är det ju så illa alla alla fönster, dörrar, lister man köper är 502-y som standard och blir således enklare och billigare att köpa.

Sen ska du köpa en garageport och vips så är standard-vit 500-N (eller motsvarade RAL-färg som ligger lite närmre 500-N är 502-Y). Helt plötsligt ser hela huset gräddvitt ut och garageporten ser ny ut.
Precis, därför köpte vi obehandlade fönster/garageportar och målade dom själva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.