Det behöver inte vara fel på motorn.
Den kan kanske vara lite trögare än en ny men inte för trög endå.
Hos oss var det remmen som slirade, hjälpte med remspray på remme. Och silikonspray vid tätningarna på vintern.
Har dock ingen fläktwoods utan heru men det är säkert "samma"
 
Ha! Intressant. Jag har exakt samma aggregat och samma problem. Motorn stannade för ett par veckor sedan.

Jag ringde firman som jag köpte aggregatet av, de har varit otroligt hjälpsamma. Han berättar att oljan i det nedre lagret torkar ut och friktionen blir så hög att motorn inte orkar dra igång tex efter en avfrostningscykel.

Lösningen är att man tar ut värmeväxlarpaketet, man behöver inte ens demontera motorn. Vänder det upp-och-ned, skär ett snitt i den etikett som sitter på motorns nedre gavel. Mitt på gaveln finns en öppning i chassit. Där droppar man ner några droppar symaskinsolja. Vips så löper motorn lätt igen. Låt det står ett tag så att oljan hinner rinna ned.

Det här är numera en del av det underhåll jag gör var 6e månad (filterbyte, rengöring, mm).

Motorn är inte från Fläktwoods, utan från en tredje part.
 
  • Gilla
eralaj och 2 till
  • Laddar…
hur länge har motorn funkat sen du gjorde detta? Jag hoppas det funkar för dig. Hör gärna av dig igen om den lägger av igen.

Jag köpte ju huset av Skanska och dom har verkligen inte varit hjälpsamma. Jag provade även att ringa Fläktwoods och dom var inte heller hjälpsamma.
 
Att ringa Fläktwoods är som att ringa Volvos huvudkontor på Hisingen när bilen krånglar. Skanska har inte heller något utökat garantiansvar utöver de garantier de har via sina underleverantörer. Man får service på sin ventilationsanläggning via ventilationsfirmorna.

Rotorn snurrar finfint. Det kändes verkligen skillnad när olja kom ner i lagret. Jag har även stoppat aggregatet manuellt för att se att rotorn startar - och det gör den.

Övre lagret och växelhuset skall det tydligen inte vara något problem med.
 
Har samma aggregat och samma fel. Demonterade motorn som var väldigt varm och droppade lite olja i båda lagren. Körde motorn lös för att fördela oljan jämnt. Monterade tillbaks motorn och nu snurrar rotorn igen. Får kolla hur länge den håller.
 
Jag har samma aggregat och verkar ha samma problem. Vid filterbyte märkte jag att rotorn hade stannat men jag undrar: ska den altså alltid snurra? Tänkte att det kanske har något med sommardrift att göra, att den stannar alltså vid en viss temperatur? (Hittar dock inget om ett sommarläge i manualen...)

Hälsningar,
Christoph
 
T tophee skrev:
Jag har samma aggregat och verkar ha samma problem. Vid filterbyte märkte jag att rotorn hade stannat men jag undrar: ska den altså alltid snurra? Tänkte att det kanske har något med sommardrift att göra, att den stannar alltså vid en viss temperatur? (Hittar dock inget om ett sommarläge i manualen...)

Hälsningar,
Christoph
Behöver den inte återvinna så står rotorn Still.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Behöver den inte återvinna så står rotorn Still.
Bra att veta. Man hade ju kunnat tänka sig att Fläktwoods beskriver denna funktion någonstans i manualen, men det gör de inte.
 
T tophee skrev:
Bra att veta. Man hade ju kunnat tänka sig att Fläktwoods beskriver denna funktion någonstans i manualen, men det gör de inte.
Jag har ett heru aggregat.
På fjärrkontrollen ser man att rotorn är av då det står just av där det annars står +.
Skulle rotorn stanna av annan orsak så kommer ett larm.
Kanske inte är samma på fläktwoods?
 
T TheGame skrev:
Kanske inte är samma på fläktwoods?
Jo, det är precis min fråga. Att det finns nya/mer avancerade FTX aggregat än Fläktwoods RDKR kan jag tänka mig, men jag undrar om em sådan rotoravstängning är en avancerad funktion eller om alla system gör det.
 
T tophee skrev:
Jo, det är precis min fråga. Att det finns nya/mer avancerade FTX aggregat än Fläktwoods RDKR kan jag tänka mig, men jag undrar om em sådan rotoravstängning är en avancerad funktion eller om alla system gör det.
Eftersom rotorns funktion är att återvinna värmen så gissar jag att även ett "dummare" system är så pass smart att antingen stanna när återvinning inte behövs :)

Min gissning är ytterst amatörmässig :)
 
Jag återupptäckte häromdagen att min FTX rotationsmotor hade stannat. Hade glömt det. Anledning var att jag började mäta elförbrukning i huset och upptäckte att ventilationsaggregatet förbrukade flera kWh under natten. Under dagen var det inte lika mycket men ändå för mycket. Det kunde bara vara det inbyggda värmeelementet som är till för att öka tilluftstemperaturen när värmeväxlingen från avluftsvärmen inte räcker till. Enligt manualen ska det dock inte behövas förrän uteluften är mindre än -10 grader. Varför är den alltså på när det är fortfarande plusgrader ute?

Kan det vara så att den där motorn fortfarande inte fungerar? Ja, så var fallet. Och den var fruktansvärt varm, kunde nästan inte ta på den. Denna gång var jag alltså tvungen att titta närmare på det (och kanske borde ha gjort det redan i augusti).

Försökte vrida på hjulet: ingen chans. Ven rör sig inte en millimeter. Med tång då? Nej. Den verkar ja fastnad helt och hållet. Men vänta. Nu har den väl rört sig lite grann? Jo, det har den. Efter ett tag går det t.o.m. att vrida ett helt varv. Men bara med tången.

Consensus Consensus skrev:
skär ett snitt i den etikett som sitter på motorns nedre gavel. Mitt på gaveln finns en öppning i chassit. Där droppar man ner några droppar symaskinsolja.
Otrolig bra tipps. Tack så hemsk mycket, @Consensus. Jag börjar alltså med WD40 och, ja, det gör skillnad. Nu går det t.o.m. att vrida för hand. Ibland. Sedan fastnar det igen. Provar med olja nu. Ja, lite bättre. Mer olja... Jag håller på med olja och tång i minst en half timme. Jag ger inte upp mot en liten 6W motor. Inte när den kostar 4000 kr.

Eller vänta nu. Kostar den verkligen så mycket? Det billigaste jag hittar är 3700 kr. Tills jag söker motorns namn istället för Fläktwoods artikelnummer. Motorn (2IK6GN-C) finns för under 1000 kr. Och växellådan (2GN 15K) också. Yeay. Nu har jag alltså sparad 2000 spänn. Då får vi se om det inte går att spara resterande 1700 kr också. Tillbaka till det manuella arbetet med tång och olja.

Men jag kommer ändå inte vidare. Det går bättre än i början, men det är långt ifrån att motorn ska orka komma i igång självt. Jag gissar att den går fortfarande trögare än vad ni andra här i tråden hade när ni upptäckte felet. Eftersom jag ändå skruvad av motorn från sitt fäste kan jag lika bra fortsätta nedmontera den, dvs skruva loss växellådan från motorn. Vill ändå se hur det ser ut, jag som aldrig tidigare sysslat med motorer.

Och plötsligt händer det! Några droppar olja på andra sidan axeln (pil i bilden) och plötsligt snurrar motorn som aldrig förr. Wow! 15 minuter senare har vi en fungerande värmeväxlare igen. En som faktiskt växlar värme istället för att värma upp uteluften med el.

Nedmonterad rotationsmotor och växellåda med verktyg och oljefläckar på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tl;dr Sparade 3700 spänn genom ihållighet och nyfikenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas D.A och 2 till
  • Laddar…
T tophee skrev:
Sparade 3700 spänn genom ihållighet och nyfikenhet.
Glöm inte att värdera att din kunskap/ erfarenhet också har ökat och det är också en investering!
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
T tophee skrev:
Jag återupptäckte häromdagen att min FTX rotationsmotor hade stannat. Hade glömt det. Anledning var att jag började mäta elförbrukning i huset och upptäckte att ventilationsaggregatet förbrukade flera kWh under natten. Under dagen var det inte lika mycket men ändå för mycket. Det kunde bara vara det inbyggda värmeelementet som är till för att öka tilluftstemperaturen när värmeväxlingen från avluftsvärmen inte räcker till. Enligt manualen ska det dock inte behövas förrän uteluften är mindre än -10 grader. Varför är den alltså på när det är fortfarande plusgrader ute?

Kan det vara så att den där motorn fortfarande inte fungerar? Ja, så var fallet. Och den var fruktansvärt varm, kunde nästan inte ta på den. Denna gång var jag alltså tvungen att titta närmare på det (och kanske borde ha gjort det redan i augusti).

Försökte vrida på hjulet: ingen chans. Ven rör sig inte en millimeter. Med tång då? Nej. Den verkar ja fastnad helt och hållet. Men vänta. Nu har den väl rört sig lite grann? Jo, det har den. Efter ett tag går det t.o.m. att vrida ett helt varv. Men bara med tången.



Otrolig bra tipps. Tack så hemsk mycket, @Consensus. Jag börjar alltså med WD40 och, ja, det gör skillnad. Nu går det t.o.m. att vrida för hand. Ibland. Sedan fastnar det igen. Provar med olja nu. Ja, lite bättre. Mer olja... Jag håller på med olja och tång i minst en half timme. Jag ger inte upp mot en liten 6W motor. Inte när den kostar 4000 kr.

Eller vänta nu. Kostar den verkligen så mycket? Det billigaste jag hittar är 3700 kr. Tills jag söker motorns namn istället för Fläktwoods artikelnummer. Motorn (2IK6GN-C) finns för under 1000 kr. Och växellådan (2GN 15K) också. Yeay. Nu har jag alltså sparad 2000 spänn. Då får vi se om det inte går att spara resterande 1700 kr också. Tillbaka till det manuella arbetet med tång och olja.

Men jag kommer ändå inte vidare. Det går bättre än i början, men det är långt ifrån att motorn ska orka komma i igång självt. Jag gissar att den går fortfarande trögare än vad ni andra här i tråden hade när ni upptäckte felet. Eftersom jag ändå skruvad av motorn från sitt fäste kan jag lika bra fortsätta nedmontera den, dvs skruva loss växellådan från motorn. Vill ändå se hur det ser ut, jag som aldrig tidigare sysslat med motorer.

Och plötsligt händer det! Några droppar olja på andra sidan axeln (pil i bilden) och plötsligt snurrar motorn som aldrig förr. Wow! 15 minuter senare har vi en fungerande värmeväxlare igen. En som faktiskt växlar värme istället för att värma upp uteluften med el.

[bild]

tl;dr Sparade 3700 spänn genom ihållighet och nyfikenhet.
Kanon, ska kolla detta i underhållssyfte på mitt aggregat.
 
Utöver motorn som även för mig lagt av, är det någon som haft problem med lagren till själva rotorn? På min rotor såg det nedre lagret rostigt ut, men de är ju inte lätta att byta då allt är nitat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.