H
Kalibrerad Tv-hållare.
Svart Tv-hållare med inbyggd vattenpass för kalibrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
Det är bara att justera soffan.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Soffjustering är viktigt, framförallt justering av betraktningsavståndet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Soffjustering är viktigt, framförallt justering av betraktningsavståndet.
För att inte tala om placering i soffan och betraktningsvinkel! Tycker det mesta på TV blir bättre med en betydligt mer horisontell soffanvändning om ni förstår vad jag menar... :)
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
hsd
blackarrow blackarrow skrev:
Soffjustering är viktigt, framförallt justering av betraktningsavståndet.
Man kan bli tvingad att justera väggens placering
 
hsd hsd skrev:
Man kan bli tvingad att justera väggens placering
En lösning kan vara göra en lös extra fuskvägg. Bakom denna kan man även gömma stereo, box, switch, el mm. Sen sätter man list runt och lite belysning vakom kanten.
Fuskvägg med utskjutande mönster döljer elektronik som högtalare och switch, med indirekt belysning längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna lösning medger också temorär finjustering för soffläge dvs TVn lätt utvinklad.

Viss högtidsanpassning kan utföras.
Vardagsrum med väggmonterad TV dekorerad med julhattar på högtalare och indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock får tomtarna hoppa ner från högtalarna om det blir party.
 
hsd
Nu tänkte jag mer på att flytta ut väggen eftersom de flesta nuförtiden köper stoora tv-apparater, för att inte sitta för nära måste väggen ut ( det är väl därför denna tråden finns här på byggahus ;))
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
R
Man får sitta rätt nära för att sitta FÖR nära. Mellan 1,5 och 2,5 x bredd brukar man säga (oftast tycker jag folk sitter för långt ifrån).

En 80" kan man m.a.o. utan problem sitta tre meter ifrån. Närmare än så har jag nog aldrig varit med om att någon som inte bott i studentrum möblerat.
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är bara att justera soffan.
Nu missförstod du mig.
Tv-hållarens bubbel-mätare är KALIBRERAD men inte justerad.
Jag kalibrerade den mot vatten-ytan i mitt akvarium innan montering vilket var en jädra tur.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
Nu missförstod du mig.
Tv-hållarens bubbel-mätare är KALIBRERAD men inte justerad.
Jag kalibrerade den mot vatten-ytan i mitt akvarium innan montering vilket var en jädra tur.
Han menade du skulle ställa soffan snett för att kompensera
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag har 4.5 meter till 120" tycker jag är lagom. Man vill inte rotera huvudet för att se hela bilden.
Sedan är inte synfält allt. En liten tv på 60" närmare än en 120" projektorduk känns inte samma sak även om de har samma synfält.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En liten tv på 60"
:p:rofl::crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
:p:rofl::crysmile:
Såhär, synfältet är samma i båda

Diagram jämför synfältet mellan en liten TV och en stor projektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2 * bildhöjden tycker jag är bra, brukade ha 104" på 2.5 m. Gäller bara att bilden ska vara tillräckligt långt ner, och att ljudet ska komma från bilden, inte med högtalare vid sidan om eller över/under.
 
A ajn82 skrev:
och att ljudet ska komma från bilden, inte med högtalare vid sidan om eller över/under.
Hur löser man det med en normal TV. Tycker att en högtalare mitt framför bildrutan stör bildupplevelsen rätt mycket. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.