Gammelnörden
Är det måhända en garderobsklosett med urintratt som ska färdigställas? Har sett att de är förfärligt dyra att inhandla, så egentillverkad låter förnuftigt. :giggle:
Gammal illustration av olika modeller av garderobsklosetter med priser och mått, inklusive en urintratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
VolvoBm218 och 5 till
  • Laddar…
M Meurman skrev:
okej, intressant.. Mina föräldrar har bara haft lite mossa i botten, har fungerat bra för dom iallfall!

det finns en urinseparerande insats man sätter i ”innedasset” som urinseparerar. Det enda jag inte har löst ännu egentligen är själva tanken för urinen, har räknat ut att jag behöver minst 600 liters tanatt klara mig under vintern, men den får inte vara för bred för då går den inte in genom källardörren...
Sätt ihop många små så att du kan bära ut dom vid behov !
 
M Meurman skrev:
Ja alltså ”vattenfläckar” går ju bort när man såpskurar sen, men vinfläckar är det ju värre med! Hehe.. vi har lappat i ett gammalt golv, så blir både och! :)
Mmm jag tänkte mer på stora vattenmängder men det kanske inte är ett problem egentligen...
Jag tror att jag övertänker ibland.;)
 
Jiji Jiji skrev:
Mmm jag tänkte mer på stora vattenmängder men det kanske inte är ett problem egentligen...
Jag tror att jag övertänker ibland.;)
ja nej så länge det får torka ut, sen behöver det kunna rinna genom bjälklaget och ut i backen under, inte stanna i tex plast eller mineralull osv...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Sätt ihop många små så att du kan bära ut dom vid behov !
intressant!
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Är det måhända en garderobsklosett med urintratt som ska färdigställas? Har sett att de är förfärligt dyra att inhandla, så egentillverkad låter förnuftigt. :giggle:
[bild]
haha, gud va intressant!
 
Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.

Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.

Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Hur menar du med helt öppen konstruktion? Frågar jag, som inte äger tråden. (förlåt)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.

Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Ja tror inte heller just den lösningen var optimal, kuterspån är inget bra material när det gäller att få vatten att passera fort och obemärkt, då är det bättre med något skivmaterial i träfiber eller lin, för det sätter sig inte och torkar därmed ut lättare, sen är gipsen också en broms. Mögel uppstår inte om det får torka ur, så det är det absolut viktigaste.. vi får väl se, jag får försöka dokumentera om något händer i framtiden! :)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.

Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Gipsskivor är extra känsliga för mögel. Gipset suger lätt åt sig vattnet samtidigt som den organiska pappen i skivan lätt möglar när den hålls fuktig.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Gipsskivor är extra känsliga för mögel. Gipset suger lätt åt sig vattnet samtidigt som den organiska pappen i skivan lätt möglar när den hålls fuktig.
Gips är helt olämpligt i hus so kommer variera mycket i luftfuktighet och direkt skadliga i hus med läckage och kondens !
Gipset förstörs och deformeras medan pappen utanpå möglar
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hur menar du med helt öppen konstruktion? Frågar jag, som inte äger tråden. (förlåt)
Bara golvplank. Ingen isolering, och inget tak (i källaren under badrummet). Dvs en helt öppen konstruktion där ingen fukt kan bli stående, och där man kan se och känna om det ändå skulle bli ngt problem.

Kräver förstås uppvärmning av källarutrymmet under så att inte golven blir allt för kalla.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Aha. Det var ju en intressant tanke.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bara golvplank. Ingen isolering, och inget tak (i källaren under badrummet). Dvs en helt öppen konstruktion där ingen fukt kan bli stående, och där man kan se och känna om det ändå skulle bli ngt problem.

Kräver förstås uppvärmning av källarutrymmet under så att inte golven blir allt för kalla.
Hus kan byggas med mer förberedelse för utbyte och med mer arrangemang för att ta hand om fukt och läckage!
I ett badrum i trä kan man ju som förslaget låta bjälklaget vara utan fuktsamlande material och fuktskydda trät samt lägga lyftbar trall som samlar ev fukt och för det mesta till ett golvavlopp!
Då kan man rengöra trallen och hålla hygien samtidigt som man har kontroll på fukt och ev angrepp
Givetvis är vi mil ifrån försäkringsbolagens konstiga badrumstänk
 
H
Hur går det här då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.