N
Abbe W Abbe W skrev:
Jag har ochså ett liknande hus ock hittar inte bra instruktioner på tillägsisolering på insidan. Vet du var man kan hitta det?
Kontakta Folkes Bygg som renoverade var hus byggt 1919. http://www.folkesbygg.se De kan sin sak. När vi diskuterade isolering på vinden tog jag upp glasfiberull och fuktspärr i plast. Fick svaret: Du skall väl inte bo i en plastpåse!
 
  • Gilla
Anna Frances och 1 till
  • Laddar…
N
Abbe W Abbe W skrev:
Japp, saknas info om främst Källare, Uppvärming och Ventilation.
Det sades inget om dränering...
 
  • Gilla
schattenjaeger
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Det sades inget om dränering...
Jag fick rätt mycket kommentarer som "man byggde inte på mark som behövde dräneras förr i tiden" och det stämmer nog här med. Vägen drogs om och höjdes dock ~1994 och med det ett ökat tryck på vatten mot mitt hus. Vi lär få investera i någon form av dränering.
I deras fall ser deras källare HELT torr ut på bilderna på Instagram. Men bara DAGVATTEN är ju ett helvete...

Jag skulle vilja att de gjorde en "byggspecial" där detalj lösningar utforskas och förklaras i perspektiv.
 
  • Gilla
hablam och 1 till
  • Laddar…
N
Jodå, förr isolerade man med flytande tjära som ströks på grunden.
 
Abbe W Abbe W skrev:
I deras fall ser deras källare HELT torr ut på bilderna på Instagram. Men bara DAGVATTEN är ju ett helvete...
På vilket sätt då? Jag har inte Instagram.
 
Immobil Immobil skrev:
På vilket sätt då? Jag har inte Instagram.
Förlåt men det var inte relaterat till deras hus annat än att de förmodligen inte behöver dränera..
 
Hela renoveringen var trendig men själlös och väldigt amatörmässig. Bristen på kompetens när det gäller varsam renovering var uppenbar. Gert Wingårdh kommer inte alls till sin rätt.i serien. Han är en duktig designer när det gäller skrytbyggen (ambassader o liknande) men okunnig om byggnadsteknik och andra småhusrelaterade frågor. Det blev väldigt tydligt i förra avsnittet när Karin Wingårdh visade att hon bemästrade den typen av problem bättre än maken. Serien skulle vinna på att Karin ersatte Gert.
 
  • Gilla
Anna Frances och 14 till
  • Laddar…
L
Vi hade två firmor som dömde ut våra fönster. Det var synd att vi aldrig pratade med dig för du verkar så otroligt kunnig.
Bakelit är väl härligt men det valde aldrig vi. Men det hade varit roligt att se ditt hus. Hur har du det? Jag antar att det är fullkomligt tidsenligt och alldeles underbart. Skicka bild!/ Love
N Nephew skrev:
Fönsterna hade kunnat renoveras med originalglas + ljudisoleras. Dessa nya oproportionerliga fönster med breda karmar och mittstolpar förstör tidsandan då huset byggdes. Finns många duktiga firmor i Skåne som varsamt renoverar gamla fönster som på den tiden huset byggdes tillverkades av kärnvirke. Bara fönster med gammalt munblåst glas i är värda en förmögenhet. De hade kunnat tas ut och säljas till intresserad byggnadsvårdare.

Finns riktiga bakelitströmbrytare och strömuttag istället för de som monterats som är gjorda av plast.

Uteplatsen är överdimensionerad.

Isoleringen i väggar och drevningen av fönster ser ut att vara av glasull som inte skall användas i så här gamla hus. Här gäller material som kan buffra och avge fukt av typen cellulosaisolering med semipermeabel fuktspärr.
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Så jävla rätt du har, det är din familj och erat hus som ni renoverar och i vilken ordning ni väljer att ta uteplats/ källare eller vad som helst är er ensak och att ni åker på semester med barnen istället för att lägga varje krona på huset är också nåt som många borde tänka på.
Lycka till i fortsättningen.
 
  • Gilla
Knetech och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det finns mycket att säga om alla avsnitt av Husdrömmar. Saker och lösningar man både finner bättre och sämre, det är ju därför det finns en tråd för det. Husdrömmar kan liknas vid många andra renoveringsprogram. Stugfixarna, Property Brothers, Fixer Upper eller varför inte Boise Boys. Tittarna får se hur det såg ut innan, och hur det blev när det är klart och kan bara diskutera utefter det som TV visar. Nu kan jag bara prata för mig själv, men jag blev rätt besviken på slutresultatet av Villa Björkhaga invändigt. Det pratades så mycket om historian kring huset och att ni ville återskapa liv i huset och sen blev slutresultatet precis som vilken lägenhet som helst. Det kändes därmed som slutresultatet inte levde upp till förväntningarna som byggts upp. Vi blev ganska snopna här hemma i soffan. Jag gillade däremot uteplatsen skarpt, tyckte det var ett bra komplement till villan och hade gärna haft något liknande själv.

Med det sagt, så är det självklart ni som ska trivas i huset och det hoppas jag verkligen ni gör. Ni får dock räkna med att folk kommer ha åsikter om avsnittet, det är lite oundvikligt om man är med på TV.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
(svar på Loves raderade inlägg./mod)

----------

Kul att du bemödade dig att svara, intressant att få veta lite mer om fönstren och uppvärmningen.

Har du inte läst någon av de tidigare trådarna om "Husdrömmar" här? Precis alla är ju fulla av precis samma sak, åsikter om byggandet, åsikter om Gert och åsikter om de som deltog i programmet, just den här om ert program skulle jag ju säga är hyfsad snäll tom. Har man ett problem med det kanske man ska undvika att vara med i programmet, det är ju ändå ett fritt val ni gjort, eller hur?

Jag kan hålla med om att åsikterna om er som personer är onödiga på det här forumet (finns säkert en tråd på flashback för det), men att någon tycker till om huset, och era val ifråga om det, det får ni bara hacka i er.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
leby och 2 till
  • Laddar…
Att vara med på tv har sina problem, ett stort antal timmar inspelat material ska klippas ner till en timmes program. Dessutom ska det göras "bra" tv med drama.
Det såg ut som att det kom tåg var tionde minut...

Jag bor nära en landsväg och det stör inte mig det minsta. Tänk att istället bo på Gerts nya hus ute längst ut på kusten. Måste blåsa 90% av året där, det hade stört mig.

Frågar Gert första gången om det är ok med pussarna? Jag hade vägrat
 
Jag tycker att huset blev väldigt snyggt invändigt. Och altanen var nog den finaste jag sett som passade bra till huset. Mycket snyggare än alla de jättemonster till trädäck som finns.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Kul när en deltagare svarar så kan man få svar på sina frågor.

Kul att ni öppnade upp till det runda fönstret i sovrummet, gick det inte att öppna upp till nock i hela rummet eller var det ett val ni gjorde att inte öppna helt? :)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Tycker också det är trevligt när medverkande kan vara med och svara
Hade du kommit in tidigare i tråden så tror jag inte det hade blivit så hårt mot er.

Att folk tycker och tänker på ett forum, så är det bara och det är väl det som gör allt till ett forum.
Sen ska nu givetvis inte få ta en massa skit på ett personligt plan.

Jag är på det viset rätt lik dig. Vill att det ska vara fint inomhus och det är frun i huset som bestämmer tapeter, färg mm. Jag kan ingenting om det men snyggt blir det

Tycker att det snyggaste ni gjorde va att öppna upp till det runda fönstret.

Lycka till!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.