A anis16 skrev:
Finns det nått kort som ger mer än 1% kick back och som inte begränsad till 50.000:-?
Mitt Re:member har kredit upp till 100kkr tror jag, men det går ju inte att beställa längre så det räknas nog inte då...
 
N Nyikåk skrev:
Ang. kortbetalningar utomlands, både i Tyskland och Österrike är det förvånande ofta de enbart hanterar inhemska bankkort, vi övriga får betala kontant.

Blir jobbigt när man fyndat verktyg på en lokal järnhandel och måste lämna kvar sambon med kundvagnen och bege sig iväg och leta uttagsautomat.

Har även råkat ut för det på en restaurang i Tyskland omgiven av bordershops med svenska skyltar...
Dessa tyskar :(
 
För egen del är nog ren kickback det som är mest att titta på. Reser inte speciellt mycket vare sig i jobbet eller privat längre.
I andra hand vore det väl säkerhetslösningar och försäkring.
 
A anis16 skrev:
Finns det nått kort som ger mer än 1% kick back och som inte begränsad till 50.000:-?
Beror på om kickbacken måste vara i svenska kronor eller om du har nytta av annan "valuta"?

American Express har olika kort som antingen ger Eurobonuspoäng eller så kallade Membership Rewards. Exempelvis ger kortet SAS Amex Elite normalt 20 EB-poäng per hundra kronor i inköp. En ofta använd värdering av EB-poäng är tio öre per poäng. Kortet skulle med den värderingen kunna anses ge två procent i kickback. Rätt använda menar jag dock att att tio öre per poäng är en låg värdering av EB-poäng. Kortet ger dessutom en 2-4-1 (halva poängpriset) voucher vid en årlig spend på 150 tkr respektive 300 tkr, vilket kan medföra att kickbacken kan anses vara betydligt högre än två procent om man kan/behöver nyttja poäng/voucher "smart".

Vad menar du med "begränsad till 50.000"? Att (den personliga?) kreditlimiten är maximalt 50 tkr eller att maximalt 50 tkr (per år?) ger kickback eller något annat?
 
För egen del är det nog mest SEK som gäller, reser som sagt sällan.
 
Vi bor en del på hotell under sommaren och använder Scandic Mastercard. Varje 100-lapp ger 20 poäng. Under sommarmånaderna kan man boka mycket hotell för 10 000 poäng. Med ett fiktivt hotellpris på 1000:- per natt ger det en bonus på 2%. I somras bokade vi ett gäng nätter i sthlm för 5000 poäng per natt, vilket då såklart gör att bonusen är större än 2%. Sen finns det ju bonusnätter som kostar 30 000 poäng också...

Årsavgift 360:- (man får/fick 10000 poäng i välkomstbonus när vi tecknade vilket då ger en fri hotellnatt direkt på ett antal hotell).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Beror på om kickbacken måste vara i svenska kronor eller om du har nytta av annan "valuta"?

American Express har olika kort som antingen ger Eurobonuspoäng eller så kallade Membership Rewards. Exempelvis ger kortet SAS Amex Elite normalt 20 EB-poäng per hundra kronor i inköp. En ofta använd värdering av EB-poäng är tio öre per poäng. Kortet skulle med den värderingen kunna anses ge två procent i kickback. Rätt använda menar jag dock att att tio öre per poäng är en låg värdering av EB-poäng. Kortet ger dessutom en 2-4-1 (halva poängpriset) voucher vid en årlig spend på 150 tkr respektive 300 tkr, vilket kan medföra att kickbacken kan anses vara betydligt högre än två procent om man kan/behöver nyttja poäng/voucher "smart".

Vad menar du med "begränsad till 50.000"? Att (den personliga?) kreditlimiten är maximalt 50 tkr eller att maximalt 50 tkr (per år?) ger kickback eller något annat?
Fler EB poäng behöver jag inte (livstid EBG, pendlar mellan EBD/EBP nivån)...men jag har för mig att inget kort med mer än 1% cash kick-back fanns med högre gräns än 50tkr när jag tittade för nått år sedan. Med den gränsen så kan man max omsätta 25tkr/månad i snitt vilket inte räcker riktigt för min del.
 
A anis16 skrev:
Fler EB poäng behöver jag inte (livstid EBG, pendlar mellan EBD/EBP nivån)...men jag har för mig att inget kort med mer än 1% cash kick-back fanns med högre gräns än 50tkr när jag tittade för nått år sedan. Med den gränsen så kan man max omsätta 25tkr/månad i snitt vilket inte räcker riktigt för min del.
EBP-imponerande.
men kan du inte göra extra insättningar och få kick-back på hela beloppet?
 
Kan man betala sina räkningar med kort?
 
nino nino skrev:
Kan man betala sina räkningar med kort?
Ja, via Betalo, mot avgift...
 
A anis16 skrev:
Fler EB poäng behöver jag inte.
Man behöver alltid fler poäng... :thumbdown: på den felaktigheten. Och insisterar du på att du har rätt finns det nog plats för dig i min Point Sharing-grupp. :D

A anis16 skrev:
men jag har för mig att inget kort med mer än 1% cash kick-back fanns med högre gräns än 50tkr när jag tittade för nått år sedan. Med den gränsen så kan man max omsätta 25tkr/månad i snitt vilket inte räcker riktigt för min del.
Med gräns antar jag du menar kreditlimit. Vilket/vilka kort handlar det om? Har du provat att förhandla med kortutgivaren? Det går ju alltid att betala in (automatiskt/regelbundet om så önskas) innan fakturan kommer och på så sätt "kontrollera" kreditutnyttjandet. Vissa kortutgivare som inte är banker, typ Amex. gillar inte plussaldo efter vad jag läst så här får man väl anpassa sig lite till de kort det handlar om.
 
Jag har två kreditkort, Rebilla och Komplett, dessa har 2% bonus, upp till totalt 3000kr/år. Kompletts bonus gäller dock bara på internetköp, annars blir det 1%. Men det kan man kringgå med att skaffa ett Revolut "pre-paid card" som man fyller på med komplett kortet vilket ger 2%. Revolut är också trevlig att ha på resor då det inte har några växlingsavgifter mellan valutor.

Dessutom kan man göra vanliga banköverföringar från Revolut kortet till sitt bankkonto utan avgift. Så "i teorin" kan man göra en bonussnurra där man betalar krediten med samma pengar och får bonus på detta. Antagligen bryter det dock mot användarvillkoren.
 
Redigerat:
SSSS SSSS skrev:
Jag har två kreditkort, Rebilla och Komplett, dessa har 2% bonus, upp till totalt 3000kr/år.
Det är sådana begränsningar som jag skulle vilja undvika, dvs de korten är antingen strypta till max kredit på låg nivå eller till max bonus.

För många år sedan har jag för mig att Coop gjorde en dundertabbe med hög kickback utan begränsningar. Kortet kund ge mer än 2% tillbaka så helt plötsligt vart det väldigt populärt bland toppen av affärsresenärer...
 
engs
SSSS SSSS skrev:
Jag har två kreditkort, Rebilla och Komplett, dessa har 2% bonus, upp till totalt 3000kr/år. Kompletts bonus gäller dock bara på internetköp, annars blir det 1%. Men det kan man kringgå med att skaffa ett Revolut "pre-paid card" som man fyller på med komplett kortet vilket ger 2%. Revolut är också trevlig att ha på resor då det inte har några växlingsavgifter mellan valutor.

Dessutom kan man göra vanliga banköverföringar från Revolut kortet till sitt bankkonto utan avgift. Så "i teorin" kan man göra en bonussnurra där man betalar krediten med samma pengar och får bonus på detta. Antagligen bryter det dock mot användarvillkoren.
Använder också komplettbank sedan i höstas, dock max 2000:- i bonus / 12 månader så slår i taket långt innan.
Upptäckt att om man bor på Scandic Hotell och checkar ut online (vilket jag alltid gjort sedan det införts) så räknas det som internetköp. 2% på de flesta hotellnätterna är alltid något.
(Bonusen kan bara användas på komplett.se, men det är inget större bekymmer för en pryltok).
 
Då det inte är nån ränta på lönekontot så söker man procent på det man konsumerar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.