Äntligen, efter många turer fram och tillbaka, fick vi idag besked om att vårt rivnings och bygglov för garage har beviljats (ska riva ett gammalt förråd med carport och ersätta med garage). Garaget är på 49m^2 byggnadsarea och står ca 2 meter från bostadshuset. Tyvärr var lyckan kortvarig, nu vill kommunen ha in följande för att vi ska få påbörja bygget:
  • Rivningsplan och materialinventering
  • Kontrollplan
  • Yttre VA-ritning
  • Inre VA-ritning
  • Takstolsplan
  • Takstolsritning
  • Konstruktionssektion eller teknik beskrivning visande uppbyggnad av grund, väggar och tak.
  • Yttre VA-ritning
  • Inre VA-ritning
  • Brandskyddsbeskrivning
  • Intyg på att konstruktionen är projekterad enligt EKS10
  • Grundplan
  • U-värdeberäkning
  • Värmeritning
  • Ventilationsritning
  • Färdiställandeskydd
Några av dessa är ganska självklara:
  • Kontrollplan, rivningsplan och materialinventering tillhandahåller vår KA.
  • Konstruktionsritning för grund, väggar och tak har jag.
  • Takstolsplan och takstolsritning ska väl gå att få fram, frågan är om det ska ingå lastberäkningar?
  • VA-ritningar kan jag delvis förstå, och de borde vara ganska lätta att fixa, är ju inte direkt så mycket rör i ett garage.
Men de övriga, är det rimligt, och om de är hur komplicerat behöver man göra det
  • Brandskyddsbeskrivning
    Garaget byggs i lättbetong och borde således uppfylla klass Br3, vilket jag förstår behövs om byggnaden ligger närmre än 8 meter till annan byggnad (förutsatt att det ej finns öppningsbara fönster). Finns en del matnyttigt i https://www.byggahus.se/forum/threads/brandskyddsbeskrivning.293686, dock diskuteras det tillbyggnad där och verkar vara väldigt ambitiösa dokument.
  • Intyg på att konstruktionen är projekterad enligt EKS10
    Någon som har exempel?
  • Grundplan
    Samma här, någon som har exempel?
  • U-värdeberäkning
    Är detta verkligen nödvändigt för ett garage? Det ska förvisso vara varmställt, men det förlorar ju inte sin funktion om man stänger av värmen.
  • Värmeritning
    Väldigt vagt vad som menas med detta, misstänker att de vill veta var radiatorer etc ska sitta. Men ska detta verkligen vara nödvändigt för ett garage?
  • Ventilationsritning
    Ganska lätt att ta fram som jag har förstått, men åter igen, är det verkligen nödvändigt för ett garage?
  • Färdiställandeskydd
    Som jag förstår det så behövs endast detta om man anlitar bolag för att utföra bygget. Nu hade jag tänkt utföra det mesta själv och eventuellt ta in bolag för att utföra delmoment. Så detta kan rimligen inte behövas?
Detta blev ganska långt med många frågor, ursäktar för det, men är det någon som har varit med om något liknande?
 
Laszlo Toth
Jag antar att du har fått en mall skickad till dig, ring till handläggaren och försök att ta bort så många punkter som möjligt precis dom du skriver i inlägget!
 
Jag har fått ett "förläggande att komplettera", komplett med beslutsnummer oh beslutsdatum. Kort står det, "För att kunna behandla ärendet vidare och meddela startbesked behöver följande kompletteras:", och sedan listan ovan. Efter det kommer standard stycken om kvalitet på ritningar, vad som händer om man inte skickar in något, att man inte får början innan startbesked, samt hur man överklagar.

Så, som jag tolkar det är det ett beslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.