Hej,
En äldre bekant till mig lånade ett gäng tusenlappar av mig för ca 6 år sedan. Det är ingen jättesumma men inte heller småpengar. Vi skrev tyvärr inget pappar på detta men jag fick i efterhand en mail-bekräfelse på att personen ska betala tillbaka pengarna månadsvis med x kronor tills lånet är åter återbetalt. Det började bra men sen kom inget mer. ..och ja det var såklart konflikter i samband med detta.

Personen i fråga är mig veterligen redan belastad hos Kronofogden(hört via gemensam bekant som också lånat ut pengar till hen), och jag skulle anta att hen är "fast" hos Kronofogden även även idag 6 år senare.

Mina frågor som jag har i skallen är :
1) mailkontot som han använt, består inte av hans riktig namn utan nått påhittat smeknamn. (ja han har inte rent möjl i påsen) ..och jag behöver inga glidningar om att jag får skylla mig själv. Alltså, hur tungt väger en mailkonversation i rättsväsendet? Räcker det med att jag printar konversationen? Kontonummer finns i konversationen som är kopplat till hans sambo.

2) Hur prioriterar Kornofogden de personer o företag som har skulder hos honom att driva in? Kommer mina x tusen hamna längst ner i kön om tex staten väntar in hans skulder?

3) Vad är oddset att få tillbaka pengarna? Är det inte så att Kronofogden inledningsvis bara kan skicka ett beslut till personen om att en skuld ev. är fastlagd. Sen är det upp till x att reglera skulden. Och nekar personen så måste jag hosta upp mer pengar för att Kronofogden ska driva ärendet i domstol, o då pratar vi mer pengar än summar i fråga - skulle jag tro.

Ni förstår mig säkert, o jag undrar ens om det i mitt fall är värt kontakta Kronofogden för att driva in pengarna. (jag tror knappast Kronofogden kan svara på mina frågor utan lär hänsisa mig att skicka in indrivningsansökan som kostar x kronor)
 
Redigerat:
Har ingen direkt personlig erfarenhet. Men du skriver att det är 6 år sedan. Det finns risk att skulden har preskriberats. Beroende på vilken typ av skuld det är så prekriberas den efter 3 eller 10 år. Jag vet inte var skiljelinjen går i detalj. Det där mailet du skriver om låter tveksamt som bevis. Möjligen i kombination med kontoutdrag som visar att det faktiskt betalades en del pengar i enlighet med det som står i mailet.

Men OM skulden är indrivningsbar, så får du driva det i tingsrätten (kronofogden driver inga mål). Det går då som småmål, om summan inte är över ett halvt basbelopp (ca 22 000). Då är det relativt begränsade kostnader, man får ingen ersättning för att anlita advokat. Men om du lämnar dte till fogden nu, så kommer de att driva in pengarna, såvida han inte bestrider skulden. Med lite tur så hör han till dem som slänger alla brev från fogden. Det är om han bestrider som ärendet måste drivas i domstol, sedan driver kronogoden in pengarna med domen som grund.

Om vi antar att personen har skatteskulder, så går de före alla andra skulder utom skulder till en bostadsrättsförening eller samfällighet. Din fodran kommer troligen rätt långt bak i kön.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det låter som om du i bästa fall har en oprioriterad fordran. Inte bara staten har då företräde framför dig, utan även de som exempelvis har panträtt i bostaden eller en bil.

Och så är det det där med att bevisa att du ens har en fordran, nekar släktingen till det är ditt bevisläge nog rätt skralt.

Jag skulle nog se pengarna som bortkastade. Att låna ut pengar till en dålig betalare är en högriskverksamhet, det finns en anledning till att de som lånar ut professionellt kräver tydliga papper och därtill tar ut ockerräntor av sådana personer.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Steg ett är väl att ringa kronofogden och kolla hur mycket skulder personen ifråga har. De svarar de mer än gärna på och är helt normala frågor. Har personen ifråga gamla skulder som ligger där så kan man nog anse chansen som mycket liten att få tillbaks nåt. Man hamnar sist i kön så att säga och efter fem år måste man söka igen tror jag.
Du som söker behöver inte ha så mycket bevis på det viset. Det är den man vill ha pengar av som isåfall får visa att kravet är felaktigt. Bestrider personen ifråga kravet så lär man såklart ha mer uppgifter på att kravet stämmer.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Jag tänkte driva in några tusenlappar på ett liknande sätt för 10 år sedan men då kostade det 500 kr per år att låta Kronofogden ha ärendet levande och med alla andra skulder personen hade var det helt meningslöst då chansen var minimal att det skulle bli några pengar till mig.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Jo det är som sagt inte gratis att öppna ett ärende. Finns det ändå möjlighet att få tillbaks pengarna så ska det ju nämnas att man får addera alla avgifterna på skulden om man vill det.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Jag tänkte driva in några tusenlappar på ett liknande sätt för 10 år sedan men då kostade det 500 kr per år att låta Kronofogden ha ärendet levande och med alla andra skulder personen hade var det helt meningslöst då chansen var minimal att det skulle bli några pengar till mig.
Numera kostar det 600:-/år.
Värt att beakta följande: Skulder som gäller underhållsbidrag får pengar först, därefter skulder som gäller skatter, underhållsstöd och böter och sist övriga skulder.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Tack och ledsen för sen återkoppling ;)

Det ser mörkt ut alltså. Ännu mer mörkt när man läser på fogdens hemsida :

"Vi skickar ett brev, ett föreläggande, till den du vill få betalt av. I brevet finns ett delgivningskvitto som mottagaren ska skriva under och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att brevet har kommit fram till den du anser är skyldig dig pengar."
I vissa fall kan du själv ansvara för att delge betalningsföreläggandet, det kallas för partsdelgivning.


Fråga
: Personen i fråga är ju i detta fall dum som skriver på brevet. Han gömmer ju sig och finns förmodligen inte skriven på någon hemadress idag, även om jag vet vilken adress det är. Eller blir det jobbigt för personen om denne inte skriver på?

Undrar verkligen om Kronofogden kan ge svar på om en person har skulder, det måste jag kolla upp. Har han, så är det bara att lägga ner. Men jag är minst lika skepptiskt tills hans påhittade e-post-konto. Hur kan ett sådant vara bevis i en rättegång? Det kan ju bara användas om Polisen själv begär in data-trafik från epost-leverantör och /eller internetleverantören, där man i datatrafiken kan finna stöd för min berättelse. väl(?)
 
Karlia
Kronofogden kan svara på om han har skulder hos dem. Sekretessen hos myndigheter är hög, men har skulden gått till fogden är den offentlig. (ringde å en bekants vägnar nyligen, de hade inte några problem att diskutera hans skuld)
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Låter ju tyvärr som att kronofogden inte är rätt väg att gå. Enda chansen är nog om du har någon form av "hållhake" på vederbörande, att du kan övertyga personen om att en återbetalning är bättre för denne jämfört med vad som annars kan ske. Nu menar jag inte olagligheter såsom hot om våld eller stöld av prylar utan exempelvis att du kommer tala om för vänner och familj att personen inte gör rätt för sig, att du tipsar polisen om eventuella lagöverträdelser, inte vet jag. Förutsätter ju förstås att personen skulle bry sig om sådant, och att du är en person som kan kan göra sådant.... Annars... läropengar.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Du kanske skall börja med att gräva i preskriptionsreglerna. OM skulden är preskriberad så är du rökt även om killen idag är miljardär.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Du kan driva in det via Kronofogden om motparten "erkänner" sin skuld och returnerar brevet (vilket han ju inte lär göra) men annars är det en stämningsansökan via domstol som gäller (och den kostar ett antal tusenlappar, typ 2-3000 kr kanske, men som du får tillbaka via indrivning om du vinner målet)...
Sen måste man "bevaka" ärendet i kronofogden och förnya sitt anspråk varje år och det är det också en avgift för per år (500 kr har jag för mig)...
Som privatperson ligger du sist i kön efter skatteverket, brottsmål, skademål, ev. underhåll, etc...
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
S
T ToRy skrev:
Låter ju tyvärr som att kronofogden inte är rätt väg att gå. Enda chansen är nog om du har någon form av "hållhake" på vederbörande, att du kan övertyga personen om att en återbetalning är bättre för denne jämfört med vad som annars kan ske. Nu menar jag inte olagligheter såsom hot om våld eller stöld av prylar utan exempelvis att du kommer tala om för vänner och familj att personen inte gör rätt för sig, att du tipsar polisen om eventuella lagöverträdelser, inte vet jag. Förutsätter ju förstås att personen skulle bry sig om sådant, och att du är en person som kan kan göra sådant.... Annars... läropengar.
Du uppmanar alltså att TS ska syssla med utpressning? Var försiktig att ge dåliga råd.
 
Han har redan accepterat att han har en skuld, han har ju delbetalat den. Detta är viktigt i fortsättningen. Du har vanligtvis 10 års preskriptionstid på skulder mellan privatpersoner, du kan förlänga detta med 10 år om du skickar en påminnelse till hans folkbokföringsadress(helst med rek men tror inte det är något krav) spara en kopia på inlämningskvittens och brevet bara. Hur KFM delger gäldenären är inte ditt problem, de skickar ut en delgivningsman efter några månader om han inte löser ut rekbreven.

Sedan är det frågan om du kommer få något, "man kan ju inte lugga en flintskallig" . Men starta ett ärende så kanske han kommer på grön kvist någon gång, har han föräldrar kvar i livet kan du ju rent krasst vänta på att någon dör.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Har/ var i samma situation. Bara att bita i sura äpplet och förstå att pengarna är borta. Har lånat ut 10 000. Går 15år och nu i julas ringde han och sa att han ville börja betala tillbaka. Kände att det har gått så långt tid att jag redan har förstått att de pengarna är borta så jag sa till honom att använd de pengarna om du nu har fått in dem till körkort så du kan få ett riktigt jobb och liv.


Man lär sig av den hårda vägen att man inte ska låna ut pengar till människor. Behöver de pengar få de låna på banken.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.