M Meurman skrev:
ja vi vill ha ett så pass litet ingrepp i huset som möjligt, med så lite täta material som möjligt, och fördelarna med urinseparering är ju en lång historia, Men för mig handlar det mest om mina föräldrar som byggde nytt -91 med urinseparerande toaletter, så jag är uppvuxen med snacket om kretsloppet, odling och hur svårt det är att rena wc-vattnet (bajs+kiss+vatten)
Badrummet är inget problem om ni anpassar ert sätt att tvätta er till det!
Se bara till att inga olyckor sker...
Ventilationen är avgörande då du använder matrial som kan torkas

När det gäller dass så är det knepigare där krävs det teknologi med kalk och strö och teknik för att separera urinen och någon sorts spolanordning för urinlösningen samt en tätslutande lösning med avluftning som nyttjar uteluft
Några saker som underlättar är att sitsen känns varm!
 
Finns ett avsnitt ur Grand Design där de gjorde en liknande toalett (tror jag)
De använder bajset (komposten) som gödning och separerade urinet.
För övrigt så brann det huset ner förra året, häftigt bygge med huset.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
H
M Meurman skrev:
ja vi vill ha ett så pass litet ingrepp i huset som möjligt, med så lite täta material som möjligt, och fördelarna med urinseparering är ju en lång historia, Men för mig handlar det mest om mina föräldrar som byggde nytt -91 med urinseparerande toaletter, så jag är uppvuxen med snacket om kretsloppet, odling och hur svårt det är att rena wc-vattnet (bajs+kiss+vatten)
Intressant, hur ställer sig kommunen till denna typ av lösning? Finns det enbart "utedass" idag?
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Låter spännande med toa och bad. Hoppas verkligen att inte kommunen sätter käppar i hjulet! Ser fram mot att se hur det blir!
 
H Haget skrev:
Intressant, hur ställer sig kommunen till denna typ av lösning? Finns det enbart "utedass" idag?
hmm, tänke du på att man skulle behöva tillstånd för att urinseparera? Har jag inte ens tänkt på! Kanske får ta och kolla upp!
 
H
M Meurman skrev:
hmm, tänke du på att man skulle behöva tillstånd för att urinseparera? Har jag inte ens tänkt på! Kanske får ta och kolla upp!
Nä jag vet inte. Men fått för mig att det är ganska tuffa krav på avloppsanläggningar. Bra att kolla
 
H Haget skrev:
Nä jag vet inte. Men fått för mig att det är ganska tuffa krav på avloppsanläggningar. Bra att kolla
ja du menar så, nej men vi har faktiskt en 3-kammarbrunn med gemensam infiltration tillsammans med hela byn på ett 20-tal hus. Så den saken borde vara lugnt!
 
B byggarätt skrev:
Badrummet är inget problem om ni anpassar ert sätt att tvätta er till det!
Se bara till att inga olyckor sker...
Ventilationen är avgörande då du använder matrial som kan torkas

När det gäller dass så är det knepigare där krävs det teknologi med kalk och strö och teknik för att separera urinen och någon sorts spolanordning för urinlösningen samt en tätslutande lösning med avluftning som nyttjar uteluft
Några saker som underlättar är att sitsen känns varm!
okej, intressant.. Mina föräldrar har bara haft lite mossa i botten, har fungerat bra för dom iallfall!

det finns en urinseparerande insats man sätter i ”innedasset” som urinseparerar. Det enda jag inte har löst ännu egentligen är själva tanken för urinen, har räknat ut att jag behöver minst 600 liters tank för att klara mig under vintern, men den får inte vara för bred för då går den inte in genom källardörren...
 
Hej, jättespännande!
Vad har ni tänkt ha för golv?
Jag vill själv bygga en toalett utan tätskikt i ett hus som just nu inte har vatten eller avlopp inne men jag vet inte vad vi skulle ha för golv.

Jag tror förresten att många kommuner vill att man anmäler komposteringen av fekalier men i övrigt är det nog inget man behöver tänka på.
Vi har vår dasskompost ute och strör med lite bark då och då. Det luktar ingenting och efter fyra veckor är det bara kompost, det finns inget synligt kvar som skvallrar om vad det varit. Sedan efterkomposterar vi för att därefter använda det till växter.
 
H
M Meurman skrev:
ja du menar så, nej men vi har faktiskt en 3-kammarbrunn med gemensam infiltration tillsammans med hela byn på ett 20-tal hus. Så den saken borde vara lugnt!
ok
 
Jiji Jiji skrev:
Hej, jättespännande!
Vad har ni tänkt ha för golv?
Jag vill själv bygga en toalett utan tätskikt i ett hus som just nu inte har vatten eller avlopp inne men jag vet inte vad vi skulle ha för golv.

Jag tror förresten att många kommuner vill att man anmäler komposteringen av fekalier men i övrigt är det nog inget man behöver tänka på.
Vi har vår dasskompost ute och strör med lite bark då och då. Det luktar ingenting och efter fyra veckor är det bara kompost, det finns inget synligt kvar som skvallrar om vad det varit. Sedan efterkomposterar vi för att därefter använda det till växter.
Ska kolla upp ang kommunen!

Ang golvet... Det kommer bli ett målat trägolv bara. Men utan avloppsbrunnar, avloppsvattnet leder vi ner direkt till källaren till en gemensam avloppsbrunn.
 
Hur tänker ni om man tex slabbar med vatten på trägolvet? Jag har samma tanke nämligen om golv men i vårt kök där det är originalgolv är det ju alltid lite jobbigt om man spiller större mängder vatten. Å andra sidan så torkar det ju ganska snabbt, i alla fall när vi eldar. På sommaren tar det ju längre tid.
Tänker ni lägga in ett nytt golv eller är behålla ett gammalt?
 
Jiji Jiji skrev:
Hur tänker ni om man tex slabbar med vatten på trägolvet? Jag har samma tanke nämligen om golv men i vårt kök där det är originalgolv är det ju alltid lite jobbigt om man spiller större mängder vatten. Å andra sidan så torkar det ju ganska snabbt, i alla fall när vi eldar. På sommaren tar det ju längre tid.
Tänker ni lägga in ett nytt golv eller är behålla ett gammalt?
Ja alltså ”vattenfläckar” går ju bort när man såpskurar sen, men vinfläckar är det ju värre med! Hehe.. vi har lappat i ett gammalt golv, så blir både och! :)
 
Tycker det låter bra med badrumslösningen :) Allt handlar ju om hur man anpassar sig till förutsättningarna. Idag bygger man badrum på ett sätt som ska vara så idiotsäkert som möjligt, men det betyder ju inte att andra lösningar är sämre för det.

Det man får ta med i beräkningen är ju att olyckor kan ske.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.