Vad är det för garage? Är det fiskarhedenvillan det med? Dela gärna en länk, den ser ju ut o vara typ exakt vad jag är inne på att bygga själv!
 
Ivar T Ivar T skrev:
Vad är det för garage? Är det fiskarhedenvillan det med? Dela gärna en länk, den ser ju ut o vara typ exakt vad jag är inne på att bygga själv!
Hej, nej det är ritat i egen regi. Det blir ett lösvirkesgarage. Garage 50m2+ 15 m2 förråd på bv. Sen ett loft på det. Vet inte riktigt än vad det ska bli på loftet än. Men det blir inga problem med förvaringen iaf.
 
Vad ska du bygga för garage Ivar T?
 
T Tokerydan skrev:
Vad ska du bygga för garage Ivar T?
Tänkte mig ett ca 9,5x7,5m garage med verkstad och förråd i bottenplan samt ett loft med kupa och en fullt utrustad lägenhet på ca 55kvm. Lite inne på att beställa stommen från derome! Dock något år fram i tiden, bygger hus nu, men sprängt och dragit fram vatten/avlopp o el till platsen iallafall!
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Ivar T Ivar T skrev:
Tänkte mig ett ca 9,5x7,5m garage med verkstad och förråd i bottenplan samt ett loft med kupa och en fullt utrustad lägenhet på ca 55kvm. Lite inne på att beställa stommen från derome! Dock något år fram i tiden, bygger hus nu, men sprängt och dragit fram vatten/avlopp o el till platsen iallafall!
ja men då finns det ju ingen återvändo ja det låter ju som vi tänker ganska likt. Vad bygger du för hus då?
 
Nybyggd grusväg på en tomt med byggmaterial, grävmaskin och lastbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grävmaskin på en uppgrävd tomt med stora jordhögar i förberedelse för anläggning av ny väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grusväg med schaktarbete på en tomt med grävmaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen efter semestern var det dags att vända upp och ner på allt. För att komma upp till den plana ytan på tomten så fick vi anlägga ca 35-40 meter väg. Ca 600 ton 0-125 användes i botten
Men vägen blev väldigt bra och fick en fin sträckning. Förhoppningsvis behöver vi inte skaffa 4x4. Men det blir ju en backe. Av allt material de schaktade av så kunde vi fylla ut tomten ca 10 meter framför hela huset och lite till, så det blev en väldigt bra bonus. Trodde inte det skulle bli så mycket fyll.
 
  • Älska
skydiver
  • Laddar…
600Ton? Du menar väl 60?
Kul med en Åkermangrävare, är det en H12B?
 
X xLnT skrev:
600Ton? Du menar väl 60?
Kul med en Åkermangrävare, är det en H12B?
Jag vet inte riktigt vad modellen hette, men den fick kämpa med rejält stora stenar i marken.
 
Nyinköpta garageportar på släpkärra mot mörknande himmel, redo för framtida montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var och hämtade mina garageportar häromdagen. De köptes på Garageexperten och är 2,5 m breda och 2,2 m höga.
Det lär dock dröja ett tag innan de monteras.
 
Ritningar av väst- och östfasader på garage med måttangivelser för fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar som visar garageprojektets norra och södra fasader utan fönster som matchar huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på hur jag ska göra med fönstersättningen på garaget. I det måttet de är inritade nu, så passar de inte riktigt ihop med huset. Eller om man bara ska ha mindre fönster upptill på väggarna. Jag har nog tänkt att ha det på bakre långsidan iaf.
Vad tycker ni?
 
När sedan startsamråd hos kommunen blivit godkänt och markarbetet samt uppackning för plattorna var klart, så var det dags att börja
isolera grunder. Byggplats vid skymning, grunden isolerad med cellplast och armeringsnät framför garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markarbeten och förberedelser inför gjutning med synliga rör och kantstål vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för gjutning av garageplatta med armeringsnät, kantstål och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse av garagegrund med armeringsnät, kantstål vid portar, och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för husbygge med markarbeten klara och förberedelser för isolering samt kantstål vid garageportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund med isolering och förberedelse för golvvärme samt avloppsrör på byggarbetsplats med höstlöv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det blir golvvärme i huset men inte i garaget. I garageplattan förbereder man och lägger i kantstål vid portarna inför gjutningen. Vi valde också att dra in avlopp i garaget, dels mitt på garagegolvet, sen till någon form av tvättställ/ vask och en stigarledning upp till andra våningen.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
X xLnT skrev:
600Ton? Du menar väl 60?
Kul med en Åkermangrävare, är det en H12B?
Det ser ut som en H10BLC (LC = long carriage: lång undervagn). :D
 
Redigerat:
T Tokerydan skrev:
När sedan startsamråd hos kommunen blivit godkänt och markarbetet samt uppackning för plattorna var klart, så var det dags att börja
isolera grunder. [bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
det blir golvvärme i huset men inte i garaget. I garageplattan förbereder man och lägger i kantstål vid portarna inför gjutningen. Vi valde också att dra in avlopp i garaget, dels mitt på garagegolvet, sen till någon form av tvättställ/ vask och en stigarledning upp till andra våningen.
Vad är det för klåpare som lagt distanser och armerat? De gör i princip varenda fel man kan göra.
Ber om ursäkt om ni gör det själva, men i.s.f. så skulle jag rekommendera att ni såg över det.
 
C C.Lundin skrev:
Vad är det för klåpare som lagt distanser och armerat? De gör i princip varenda fel man kan göra.
Ber om ursäkt om ni gör det själva, men i.s.f. så skulle jag rekommendera att ni såg över det.
skulle du vilja utveckla det där för en som inte direkt ser det felen du ser.
 
R Robin Wahlman skrev:
skulle du vilja utveckla det där för en som inte direkt ser det felen du ser.
Hälften av distanserna ligger upponed och kommer bilda hålrum i betongen, distanserna ligger alldeles för glest för så klena mattor. Armeringen är skarvad för dåligt, d.v.s. för lite överlapp. Den ligger dessutom för långt från kanten på flera ställen och är på de flesta ställen lagt på så pass sätt att de bygger onödigt mycket på höjden. (Det sistnämnda är en petitess i sammanhanget, men ingen som vet vad de håller på med lägger mattor på detta vis).

Det är väl framför allt det man ser vid första anblick. Förståeligt att dessa missar görs av en lekman kanske, men borde som jag sa i.s.f. ses över. Har en firma gjort det här så skulle jag bett dem göra om det. Man undrar ju hur kantelementen ser ut om det slarvats så i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.