Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, men 3000:- för en kabel är ju en slant.
[länk]
Ja, det var en dyr kabel. Det kan inte finnas en lite mindre genomskinlig och billigare om man ändå tänkt dra den dolt?

Måste kanske ta mig till en ÅF ändå och se hur grejerna ser ut.
 
rampante rampante skrev:
Går i exakt samma funderingar i samband med en renovering. Kommer att köra TVn över Wifi, så det är bara Eluttag jag behöver ha bakom TVn, så jag funderar på att gå från väggen på andra sidan på nåt sätt - men fortfarande, så måste jag ju ju veta VAR bak på TVn som det finns utrymme för ett platt uttag, eller hur är det egentligen tänkt? Har letat på nätet men hittar inget, så jag antar man får åka förbi och kolla på Elgiganten senare idag.
Det låter ungefär som jag tänker. I dagsläget kör vi inget annat än WIFI till Tvn. Gissar att man klara det utan boxen? Käns dock som drt vore mer framtidssäkert att förbereda för att koppla in saker via HDMI.

Fick du någon klarhet i hur man ska placera eluttaget?
 
Du kopplar allt i boxen, även elen
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Håller på att förbereda inför dragningen av el och övriga kablar i ett nybygge. Vi vill ha en vägghängd tv utan synliga kablar. Har kikat lite på nätet på Samsung frame och tycker att det ser mycket tjusigt ut.

Förstår dock inte hur man ska förbereda med el och data för att kunna montera tvn helt platt mot väggen utan synliga kablar. Hinner tyvärr inte in till butik som säljer dessa och hoppas därför att någon här vet hur man bör göra?

Många tack på förhand!
Finns en del på Youtube om du inte vill till en butik,
 
  • Gilla
Perahlgren78
  • Laddar…
Boxen är 39 (b) x 13 (d) x 6 (h) cm. Allt går in där: el, antenn, ev spelkonsoler, digitalboxar etc. Sedan går en kabel ut till TVn (den grå längst till höger)
Multimediautrustning och kablar i en box under TV med en grå kabel till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
backstad backstad skrev:
Boxen är 39 (b) x 13 (d) x 6 (h) cm. Allt går in där: el, antenn, ev spelkonsoler, digitalboxar etc. Sedan går en kabel ut till TVn (den grå längst till höger)
[bild]
Tack för bilden. Tycker kontakterna på kabeln ser lite klumpiga ut. Vet du hur breda de är? Ser ut att krävas ett grov slang för att få igenom kabeln.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för bilden. Tycker kontakterna på kabeln ser lite klumpiga ut. Vet du hur breda de är? Ser ut att krävas ett grov slang för att få igenom kabeln.
Kontakten i ena enden (den smalaste av dom) är 25mm bred. Går att öppna så den blir något smalare, men inte mycket. Det lär behövas ett rör på 30mm gissar jag
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för bilden. Tycker kontakterna på kabeln ser lite klumpiga ut. Vet du hur breda de är? Ser ut att krävas ett grov slang för att få igenom kabeln.
Du har fått svaret ovan - jag behövde inget rör eller slang då min TV sitter på väggen till den garderob där jag har ”lådan”. Mycket smidigt!

Vad gäller fjärrkontrollen tror jag den går på bluetooth eller något annat radio-baserat protokoll.
 
Vi monterade just upp en sådan (65") på väggen i helgen. Den smala genomskinliga kabeln som är 3-4 meter är väldigt diskret. Eftersom den måste vara väldigt speciell då den innehåller strömförsörjning och väldigt mycket informationen ska man nog inte utgå från att man kan skarva den för att få in den i ett rör eller så. Vi ställde boxen t.v. på en hylla i ett hörn men den behöver ju inte stå synligt. Om man ska få in "gratis -tv" behöver den en tv-antenn. F.ö. tycker jag inte skärmen sitter helt dikt an mot väggen och det verkar omöjligt att få loss den när den väl klickat fast i fästet på väggen. Blir svårt om man ska tapetsera om :). Någon som lyckats haka loss den?
 
J
N nybyggarn3 skrev:
Tack för bilden. Tycker kontakterna på kabeln ser lite klumpiga ut. Vet du hur breda de är? Ser ut att krävas ett grov slang för att få igenom kabeln.
Klumpiga kanske inte är rätt ord för ett tekniskt mästerverk som möjliggör en nästan osynlig kabeldragning, innehållande all kommunikation till och från tvn. Som att påstå att Mona Lisa är platt målad eftersom det inte är 3D. Enda möjligheten är att borra upp störe genomföringar.
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Klumpiga kanske inte är rätt ord för ett tekniskt mästerverk som möjliggör en nästan osynlig kabeldragning, innehållande all kommunikation till och från tvn. Som att påstå att Mona Lisa är platt målad eftersom det inte är 3D. Enda möjligheten är att borra upp störe genomföringar.
Som jag skrev innan - genomföringen som behövs i mitt fall är 30mm, då kabelkontakten är fyrkantig med ett längsta mått på 25mm.
 
30mm avloppsrör finns och de har skarvkopplingar mm. Dessa bör fungera bra för rör i väggen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
30mm avloppsrör finns och de har skarvkopplingar mm. Dessa bör fungera bra för rör i väggen...
Jag drog ett antal VP32mm istället mellan mitt teknikrum och och ett antal platser i huset jag planerat att möjlighet att sätta TV. Funkar helt ok att få igenom en HDMI för att kunna ha en clean installation och all teknik samlad på ett ställe.

Både Apple TV och IPtv-boxen går på något radioprotokoll och har inget problem att nå igenom några vanliga träväggar (Gips, OSB, 70-195 regel, OSB, Gips).

Inser när jag läser tråden att jag helt enkelt redan har planerat för en helt dold installation av en Samsung "the Frame" utan att veta om det. Sweet :D
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att det kan vara lite knixigt att få igenom kontakten om du har en skarv/böj på röret, lärt mig det den hårda vägen.

När du ändå bygger så rekommenderar jag verkligen ett teknikrum, vi satte vårt under trappen och tar ett rack i anspråk, dvs typ en kvadratmeter. Då slipper man se allt.

Dagens tv-apparater har värdelösa högtalare, passa på att bygga in ljud när du ändå håller på.

Har mer bilder på vårt bygga här.

https://www.minhembio.com/bodybag


Vardagsrum med väggmonterad TV och inbyggda högtalare, inredning inkluderar krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myran86 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.