V vectrex skrev:
Körde 2 gjutjärnsbord till när det ändå stank lösningsmedel i hela snickarboden!
[bild] [bild]
men jäklar i mig... ruggigt najs.
 
V vectrex skrev:
På tal om lösningsmedel så använder jag lacknafta för att torka av järndammet som blir när man slipar/polerar. Många avtorkningar innan pappret inte blir smutsigt. Sen avslutar jag med xylen som får bort den där sista smutshinnan. Avslutar med att lägga på waxilit.

Lacknafta stinker så jävligt, någon som vet om man kan använda tex T-röd eller innehåller det vatten som riskerar att skapa rost?
Xylen luktar visserligen ännu starkare men det är så otroligt flyktigt så det försvinner väldigt snabbt. Lite för starkt att använda till allt då det tar färg och liknande.
Det finns ju relativt luktsvag lacknafta under namnet alifatnafta. Det fungerar säkert med tändvätska också. Eller lampolja.
 
När man tig-svetsar är det väldigt vanligt att rengöra stålet med aceton innan svetsning för att få bort oljor...

gick bra tills jag satte eld på svetshandsken. Kunde hålla mig för skratt om man säger så. :)
 
Idag blev det en snabbt hopskruvad glasvagn av spillvirke, mestadels gamla fönsterbågar. Om jag mätt rätt räcker den ganska precis till det glas jag har stående i väntan på att vi bygger vårt växthus. Hoppas bara jag byggt den tillräckligt stabilt, blir tråkigt om den kollapsar.
Hemmagjord glasvagn av återanvänt spillvirke och gamla fönsterbågar, placerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag har jag fått köra motorsåg! Det var roligt. Tyvärr innebär det att vi inte har kvar något äppelträd. Men vad gör man inte för att grävmaskinen ska kunna komma fram för att huset ska kunna dräneras.
Och som trevlig bonus blir det ju en del virke som förhoppningsvis kommer gå att slöjda med.
Jag började med två händer och en motorsåg, nu har jag bara motorsågen kvar :D
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Körde 2 gjutjärnsbord till när det ändå stank lösningsmedel i hela snickarboden!
[bild] [bild]
Vaxar du ytan efteråt ?
 
P-plats P-plats skrev:
Pimpat säckkärran med lågprofilshjul, blev kanon och hoppas dom håller längre än däcken jag hade tidigare...

[bild]
Vart köpte du julen? Det hade passat min användning med hårda hjul istället de mjuka som sitter på idag.
 
Ska optimera spånupptagningen på bordsågen. För att kartlägga spånets vägar provar jag olika lösningar med papp och gaffa. Ser inte så raffinerat ut men funkar finfint.
Denna lösning blev effektiv. Tätning runt klingans underdel samt övre klingskydd tänker jag i polykarbonat med borstlist och justerbart fäste i en arm monterad på sågen, alltså inte på kniven.

Provkonstruktion för spånupptagning på en bordsåg med papp fäst med gaffatejp till ett dammutsugningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsåg med provisorisk spånupptagning av papp och gaffa, slang ansluten och mätstock framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsåg med provisorisk spånupptagning av papp och gaffatejp, lös lösning innan permanent montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Vart köpte du julen? Det hade passat min användning med hårda hjul istället de mjuka som sitter på idag.
Finns på jula...
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
RmK_71 RmK_71 skrev:
Vaxar du ytan efteråt ?
V vectrex skrev:
Avslutar med att lägga på waxilit.
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ska optimera spånupptagningen på bordsågen. För att kartlägga spånets vägar provar jag olika lösningar med papp och gaffa. Ser inte så raffinerat ut men funkar finfint.
Denna lösning blev effektiv. Tätning runt klingans underdel samt övre klingskydd tänker jag i polykarbonat med borstlist och justerbart fäste i en arm monterad på sågen, alltså inte på kniven.

[bild] [bild] [bild]
Intressant, jag följer gärna din resa mot bättre spånhantering för inspiration. Din såg ser nämligen ut att vara väldigt lik min.
 
Kul! Det är en Ejca/Luna L18
 
Jag har en luna w59 kombimaskin, och jag tror det innebär att det är samma såg som du har.
 
F FRS05 skrev:
Vart köpte du julen? Det hade passat min användning med hårda hjul istället de mjuka som sitter på idag.
Köpte dom på Jula men alla åf för Hörbys produkter kan säkert ta hem om dom inte har.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Provade göra ett undre klingskydd bestående av tvådelar och bockning. Blev extremt obra så det blir till att göra två sidostycken som skruvas ihop med en mittendel istället:D.

Hand håller ett vitt, böjt ark ovanför ett sågbord som del av ett misslyckat klingskyddsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsarbetsbänk med misslyckat klingskydd i två delar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som håller ett misslyckat tvådelat klingskydd vid en metallbockningsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.