Hej alla kompetenta där ute! Jag har led takbelysning (spotlight) som är dimbara och en led belysning ovanför handfatet som inte är dimbar i badrummet. Både två går idag till samma strömbrytare (vad jag tror en vanlig 1-trapp) . Se bilden nedan. Jag vill verkligen kunna dimma tak belysningen men behålla den andra belsyningen ovanför handfatet. Går det att ha 1 dimmer för båda?


Tänkte om jag kollar hur kopplingen ser ut idag till befintlig strömbrytare, det är två ljusbruna som går till ledare "L", en svart till "1",en mörkbrun till pil utåt aldelles intill den svarta. Sen ligger det av någon konstig anledning en massa blåa kablar o jod kablar som inte är kopplade nånstans i dosan.fattar inte vad de gör där. Så tillbaka till huvudfrågan kan jag koppla en dimmer till båda belysningarna?

Jag vet att jag måste anlita en elektriker. Men jag kör försiktighet gånger 5. Så snälla inga sånna rekommendationer just nu
Hand håller en strömbrytare framför en öppen väggdosa med synliga elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk kopplingsdosa med ledningar och en gammal strömbrytare synlig, omgiven av delar av installationsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag med elektriska kablar och en strömbrytare som visar ledningar och kopplingar i en väggdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En öppen strömbrytardosa med synliga kablar och anslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimbara LED-spotlights i taket och en LED-belysning ovanför spegeln i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nya dimmern
Närbild på öppen strömbrytare med kablar och anslutningsterminaler i en eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det komme inte att fungera att ha en dimmer till både handfat och takbelysning.
Om det får plats i dosan så kan du lägga en dosdimmer i botten och komplettera med impulsfjäder till din befintliga strömbrytare.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Det komme inte att fungera att ha en dimmer till både handfat och takbelysning.
Om det får plats i dosan så kan du lägga en dosdimmer i botten och komplettera med impulsfjäder till din befintliga strömbrytare.
Tyvärr så är dosan avsedd för 1 strömbrytare så det finns ingen plats för två enheter.. tror du det finns någon annan lösning? Tacksam
 
S Sami Al skrev:
Tyvärr så är dosan avsedd för 1 strömbrytare så det finns ingen plats för två enheter.. tror du det finns någon annan lösning? Tacksam
En kron brytare med med en mono och en bistabil och en puck bakom den monostabila bör väl fungera bra (du behöver ha N i dosan om du inte väntar på en shelly SL)

Kron: https://www.elbutik.se/product.html...MInOCHmZ3-5gIVj4GyCh1uRAToEAQYAyABEgLiy_D_BwE

Impulsfjäder: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-impulsfjader

Puck: https://shop.shelly.cloud/shelly-dimmer-wifi-smart-home-automation#58
eller en dyrare: https://www.kjell.com/se/produkter/...VxYayCh3UkwJ1EAQYASABEgJ5i_D_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Redigerat:
S Sami Al skrev:
Tyvärr så är dosan avsedd för 1 strömbrytare så det finns ingen plats för två enheter.. tror du det finns någon annan lösning? Tacksam
En dosdimmer och din befintliga strömbrytare bygger inte mkt mer än en vanlig dimmer som du hade bild på. Ja, trångt blir det i dosan men det brukar gå, bland får man ”städa” lite bland kablarna i dosan, korta ner/alt använda minsta modellen av Wago koppling.
 
leby leby skrev:
En kron brytare med med en mono och en bistabil och en puck bakom den monostabila bör väl fungera bra (du behöver ha N i dosan om du inte väntar på en shelly SL)

Kron: [länk]

Impulsfjäder: [länk]

Puck: [länk]
eller en dyrare: [länk]

Tack så mycket för detta!!.. antar att jag behöver anlita en elektriker trots allt då detta verkar anvancerat? Får allt detta som du nämner plats i dosan som är avsedd för en enhet?
 
S
S Sami Al skrev:
Tack så mycket för detta!!.. antar att jag behöver anlita en elektriker trots allt då detta verkar anvancerat? Får allt detta som du nämner plats i dosan som är avsedd för en enhet?
Eftersom du frågar så ja, det behöver du en elektriker för :) lycka till!
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
En dosdimmer och din befintliga strömbrytare bygger inte mkt mer än en vanlig dimmer som du hade bild på. Ja, trångt blir det i dosan men det brukar gå, bland får man ”städa” lite bland kablarna i dosan, korta ner/alt använda minsta modellen av Wago koppling.
Jaha ok trodde du menade en hel enhet o onte en dosdimmer enbart.. hur funkar det sen ?hur kan man koppla detta?.. tacksam om du skulle kunna förklara detta, men förstår om du inte orkar
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Min lösning är att sätta dit en dosa till, kan vara lite meckigt men det går.
Alternativet är en 2 fack förhöjningsram med dimmer mitt för dosan och strömbrytaren i förhöjningsramen. Blir bara lite utanpåliggande.

Protte
 
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
S Sami Al skrev:
Tack så mycket för detta!!.. antar att jag behöver anlita en elektriker trots allt då detta verkar anvancerat? Får allt detta som du nämner plats i dosan som är avsedd för en enhet?
Jo är du inte helt säker på vad du gör så ta dit en elektriker, allt får nog plats i en vanlig dosa om man som någon sa städar lite.
 
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Min lösning är att sätta dit en dosa till, kan vara lite meckigt men det går.
Alternativet är en 2 fack förhöjningsram med dimmer mitt för dosan och strömbrytaren i förhöjningsramen. Blir bara lite utanpåliggande.
Tack för detta svar.. har för mig att jag har sett en såndär combo enhet med dimmer och vanlig strömbrytare i en o samma.. oftast utanpåligande.. blir det typ samma princip som de du nämner?

Protte
 
leby leby skrev:
Jo är du inte helt säker på vad du gör så ta dit en elektriker, allt får nog plats i en vanlig dosa om man som någon sa städar lite.
Förresten då måste jag väl såga till ett hål för en till dosa.. o eftersom det är kakel som är inblandad så tror jag jag undviker det
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
S Sami Al skrev:
Förresten då måste jag väl såga till ett hål för en till dosa.. o eftersom det är kakel som är inblandad så tror jag jag undviker det
Nej, ingen mer dosa. Kron har 2 vippor
 
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Köp en KRON brytare med skruvanslutningar så den bygger så lite som möjligt. Sen köper du en puck och en impulsfjäder, sen kan vi hjälpa dig här på forumet igen så slipper du anlita en elektriker :D(y)

[länk]

[länk]


[länk]
Tack så mycket !!! ska köpa dessa nästa vecka! En fråga bara är det inte 2 pol som ska köpas istället för 1 pol? När det kommer till själva strömbrytaren? Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.