Hallå där.

Nu kastar jag mig ut i skräckblandad förtjusning i detta härliga forum. Jag har läst många byggtrådar vilket är både lärorikt och kul, så jag tänkte dela med mig av vårat framtida projekt, kanske tycker nån det kan vara kul.

Tanken är att det ska bli en villa på ca 190 m2, och ett garage/förråd på respektive 50 och 15m2. Ovanpå det blir det ett loft över hela,
Allt detta är förlagt på en avstyckad bit betesmark på ca 3000 m2.

Vi har kommit en liten bit på väg, men jag börjar från början och ska försöka uppdatera med bild och text.
 
Ok, så av en slump kom vi över en bit mark, ett par kilometer utanför ett samhälle, i en liten kyrkby med ett tiotal andra fastigheter.
Vi hade under ganska lång tid letat efter ett annat läge för att vi inte var helt nöjda med läget på vår nuvarande villa. Men vi tänkte aldrig att vi skulle bygga nytt, med tanken på att vi har tre små barn under 7 år.
Men å andra sidan så hittade vi aldrig ett befintligt hus med ett bra läge utan att priset drog iväg nåt hutlöst.
Det komiska är att vi alltid har drömt om det där lantliga läget precis utanför ett samhälle.
Så när chansen med denna tomten dök upp, och vi aldrig hittade något hus som vi var nöjda med, så slog vi slag i saken och köpte tomten.
 
Karta över en tomt med numrerade och färgmarkeringar som visar tomgränser, vägservitut och planerad husplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, här är tomten. Den är utflyttad en bit ifrån tomtgränserna av lite olika skäl, i norr (uppåt i bild) så fanns det inga tomtmarkeringar mot grannfastigheten, så då kunde man antingen välja att göra en fastighetsbestämning via lantmäteriet, i vårt fall kom alla parter överens om att vi i stället kunde göra ett vägservitut (rosa markering) mellan tomterna. I öst flyttade vi in den med anledning av att vi ville ha tomten längre västerut, då tomten är relativt flack västerut där husen ska stå. Villan kommer stå ungefär där ettan är på kartan. (Grön markering är befintlig väg)
 
  • Gilla
odanne
  • Laddar…
Tomt med avslaget gräs, några träd och en röd stuga i bakgrunden, inför markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ostyckad tomt med avslaget gräs och träd i bakgrunden, före markarbete, sommar 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med avslaget gräs och en stor träd mitt i, innan påbörjat markarbete, sommaren 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är lite av tomten innan markarbetet sätter igång. (Sommaren 2019) Nu är den avstyckad och klar. Det gick väldigt fort och smidigt. Lantmäteriet gjorde klart det på 8 veckor. Gräset är avslaget för att se vegetationen lite bättre.
 
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Arkitektritningar av öst- och västfasaderna för Fiskarhedenvillans Tranan, ett anpassningsbart hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kom det stora jobbet med att bestämma sig för vilket hus vi skulle ha. Ska man bygga lösvirkeshus, eller ett kataloghus? Vi kollade hos olika leverantörer, och alla hade sina finesser och nackdelar. Samt att om man bara pratar med säljarna så är ju deras hus det bästa som finns att uppbringa, och konstigt nog så är alla andras hus skräp
Valet föll tillslut på Fiskarhedenvillans Tranan. Vi valde deras koncept, då det gick modifiera mycket (vilket vi tycker behövs) vi valde också att bygga till en matsal.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du delar, ska bli kul att följa. :)
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Översiktlig planritning av ett hus med betecknade rum som garage och förråd samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en husplan med mått och rumsuppdelningar inklusive matplats, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över en övervåning med fem sovrum, badrum, hall och ett allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har jobbat mycket med planritningen på huset, i standardutförandet på huset, så tyckte vi framförallt att övervåningen var lite svår att inreda, med ett för litet allrum för soffa och tv, men det var inga problem att kasta om lite och förstora badrummet lite. Men det är ändå svårt att veta hur allt kommer upplevas i verkligheten.
Det är säkert grejer man önskar man gjort annorlunda, men jag tror vi kommer bli mycket nöjda överlag.

Vad tycker ni?
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Hej, och kul trådstart

Några frågor/kommentarer:
- Vad är det för takhöjd på nedervåningen? Om ni har "vanlig" takhöjd, typ 2.40-2.50 så hade jag gjort fönstren ovanför köksbänk och tvättstugebänk lite lägre, dvs så att dom kommer upp en bit från bänkarna. Har ni typ 2.70 i takhöjd så fungerar nuvarande storlekar.

- Hur har ni tänkt med förvaring i entrén? Det ser inte ut som att det ryms så mycket garderober och klädhängare. Inbyggd förvaring under trapp?

- Bra att ni inte bygger ett för smalt garage. Men det ser lite snålt ut på längden. Har ni tänkt ha någon arbetsbänk eller liknande framför bilplatserna? 7.2 meter längd invändigt hade varit fint.
 
L Låset skrev:
Hej, och kul trådstart

Några frågor/kommentarer:
- Vad är det för takhöjd på nedervåningen? Om ni har "vanlig" takhöjd, typ 2.40-2.50 så hade jag gjort fönstren ovanför köksbänk och tvättstugebänk lite lägre, dvs så att dom kommer upp en bit från bänkarna. Har ni typ 2.70 i takhöjd så fungerar nuvarande storlekar.

- Hur har ni tänkt med förvaring i entrén? Det ser inte ut som att det ryms så mycket garderober och klädhängare. Inbyggd förvaring under trapp?

- Bra att ni inte bygger ett för smalt garage. Men det ser lite snålt ut på längden. Har ni tänkt ha någon arbetsbänk eller liknande framför bilplatserna? 7.2 meter längd invändigt hade varit fint.
Hej. Bra kommentarer. Vi har 2,6 meter på bottenplan. Och de fönsterna är lite lägre som du nämner. Det blir en platsbyggd förvaring till vänster innanför entrédörren, sen får man plats med garderober i den lilla korridoren mot wc. Då på väggen mot vardagsrum. Planen är väl att ha de flesta kläderna i groventren. Trappan är byggd tät, så eventuellt bygger vi in den sen.

ja man kan aldrig bygga nog stort garage. Men ibland får man begränsa sig
 
T Tokerydan skrev:
Hej. Bra kommentarer. Vi har 2,6 meter på bottenplan. Och de fönsterna är lite lägre som du nämner. Det blir en platsbyggd förvaring till vänster innanför entrédörren, sen får man plats med garderober i den lilla korridoren mot wc. Då på väggen mot vardagsrum. Planen är väl att ha de flesta kläderna i groventren. Trappan är byggd tät, så eventuellt bygger vi in den sen.

ja man kan aldrig bygga nog stort garage. Men ibland får man begränsa sig
Okej (y) hur mycket avstånd har ni från bänkskiva till fönster? 13 högt fönster blir nog ganska långt ner mot bänken. Men det är ju olika vad man föredrar.
 
BirgitS
T Tokerydan skrev:
Planen är väl att ha de flesta kläderna i groventren.
Men det ser ut att vara väldigt lite utrymme för det i groventrén?
Det är ju inte mycket vägg mellan dörren och väggen mot WC/D och bara krokar på väggen rymmer ju inte mycket.
 
L Låset skrev:
Okej (y) hur mycket avstånd har ni från bänkskiva till fönster? 13 högt fönster blir nog ganska långt ner mot bänken. Men det är ju olika vad man föredrar.
vi har 10-12 cm från bänkskiva. Mer ser jag ingen större anledning att ha. Men som sagt det är olika vad man föredrar
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det ser ut att vara väldigt lite utrymme för det i groventrén?
Det är ju inte mycket vägg mellan dörren och väggen mot WC/D och bara krokar på väggen rymmer ju inte mycket.
där kryssen är inritade är tomt, hydroforen är bortflyttad till en egen brunn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag ser inte till något städskåp?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser inte till något städskåp?
vi lurar lite på att ställa torktumlaren på tvättmaskinen. Då får man plats med ett högskåp till. Annars får vi skaffa städhjälp ;)
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.