C
Alfredo Alfredo skrev:
Tackla av? Tror jag knappast. Du ska nog se att det dyker upp dörrhandtag vilket år som helst. Lite kravspecifikation, marknadsundersökning, offertunderlag, upphandlingsomgångar, leverantörsbeslut, införandeplanering så är vi snart framme. Tills dess funkar det säkert med ett pekfinger i hålet. :p
Ja det var precis det jag också såg framför mig, men han skriver ju att den är klar. :rofl:
 
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När det gäller handtag är vi lite oense. Jag vill ha dessa,

[länk]

Tjejen gillar dessa
[länk]
Tycker nummer ett ser mer elegant ut och mer exklusiv.

Nummer två känns mer typisk för sin ålder, så den känns mer bekant, men samtidigt känns den lite mer "gubbig".

Jag personligen hade nog faktiskt valt nummer ett, dvs. den som du själv är inne på Anders, då den dels ger ett mer elegant och exklusivt intryck, dels sticker ut från mängden.

Slutligen ser den också ut att sitta skönare i handen, än den kantigare nummer två.

Nr 1

Två olika handtag för dörr eller lådfront, övre med slät yta och undre med böjd design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nr 2
Två olika stilars dörrhandtag, det översta mer modernt och det undre mer traditionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Men visst, när man tittar på dem sida vid sida så här så är ju inte nummer 2 dum faktiskt. Det är väldigt svårt detta.

På något sätt är jag trött på 2:an, det är väl det. Finns ju i alla möjliga sjabbiga nytillverkningar som fördärvar den äkta känslan och får en att tröttna på den :D

Du får köpa hälften hälften och blanda dem hej vilt, så får ni bägge som ni vill :rofl:
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Hej
Tycker att båda två designmässigt passar väldigt bra! bra val!
dock så ser jag att nr två är något vinklad utåt vilket kan göra att man lättare slår i dem, fastnar med tröjärmar mm i dom(egen erfarenhet)
Väljer nr:1
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
1:an ser ut att vara svår att hålla ren, med kladdiga småbarnshänder som tar på fel ställen så lär man behöva ta till tandborsten för att få rent mellan "ringarna".
2:an går nog mycket bättre att bara torka av med en trasa.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ettan liknar de handtag som satt i mitt barndomshem, 280kmv byggt 1924 i Kåbo, Uppsala. Helt klart rätt för en 20-talslägenhet! Tvåan ser ut som de handtag som sitter i mitt hus från 1909, dock är de helt i mässing de få som finns kvar, utom i källaren där det är bara ett gammalt handtag kvar som är likt tvåan, förnicklat med svart handtag... Stå på dig Anders! Men sen måste jag tillägga att nytillverkade ofta inte alls känns lika gedigna och autentiska som original. Perfektionist som du är hittar du kanske ett gäng likadana begagnade, lämnar in på omkromning. :D
 
J JohanLun skrev:
Ettan liknar de handtag som satt i mitt barndomshem, 280kmv byggt 1924 i Kåbo, Uppsala. Helt klart rätt för en 20-talslägenhet! Tvåan ser ut som de handtag som sitter i mitt hus från 1909, dock är de helt i mässing de få som finns kvar, utom i källaren där det är bara ett gammalt handtag kvar som är likt tvåan, förnicklat med svart handtag... Stå på dig Anders! Men sen måste jag tillägga att nytillverkade ofta inte alls känns lika gedigna och autentiska som original. Perfektionist som du är hittar du kanske ett gäng likadana begagnade, lämnar in på omkromning. :D
Jag ska försöka vinna fighten :)
Edit:man får lämna in dem på förnickling de kromades inte orginal :)
 
Varför inte montera gamla handtag (ofta är de väl då i mässing)? Finns ju att få tag i.
 
M Micc skrev:
Varför inte montera gamla handtag (ofta är de väl då i mässing)? Finns ju att få tag i.
De är slängda, modernt skit tyvärr.
edit: Dock fanns det rätt gott om alt #2 på byggigen.se så man kanske skulle satsa på det. Ska titta hur bra kvaliten är på de från byggfabriken först
 
Brukar finnas att köpa på Tradera.
 
Claes Sörmland
Så här ser tryckena ut i mitt hus från 1920 i Sörmland:

Gammalt dörrhandtag och nyckelhål i ett hus från 1920, monterat på vit träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Det är ett handtag bara ta nåt vem bryr sig ;):D
 
nino nino skrev:
Det är ett handtag bara ta nåt vem bryr sig ;):D
Nått skråp från Biltema där gjutskarvarna inte är bortslipade så det river fint i handen varje gång :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ska det vara fint måste lägsta nivån vara hög på alla detaljer
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.