Återkom gärna med bilder när allt blir rätt o riktigt, intressant tråd att följa!
 
  • Gilla
3KGT
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Står 95x95 stolparna bara på de gjutna stolparna? Bygget kan ju bara ramla av....

Är denna inringade inte fäst i bärlinan?
[bild]
Inga stolpar ser ut att vara fästa i bärlinorna... Jag skulle inte ens gå ut i denna byggnaden som det ser ut.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Som icke yrkemässig snickare utan mest en intresserad amatör så brukar jag va lite småorolig inför nya konstruktionsbyggen, men efter en hel del tanke, diverse överdimensionering m.m. så brukar det alltid bli jävligt stabilt och bra - Så har det inte blivit i detta fallet. Om "snickarna" får en ny chans så ska det bli väldigt kul att se hur dem löser det, annars får vi hoppas att det blir åtgärdat av någon annan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hade 2 andra snickare idag med längre erfarnhet hos mig som gick igenom jobbet. Hittade en del del brister där bland annat så vart det ca 2m mellan en del stolpar och ca 1.8 meter hos andra.
Hans förslag vart
1: Stolparna måste fästas
2: Byta ut 2 frärme stolparna
3: Gjuta och tillsätta sammanlagd 7 stolpar till.
4: Fixa till befintlig gjut rör/stolpe (Vet fan inte vad den kallas för) då den rör sig.
5: Om man önskar kan man lägga till yttligare förstärkning till bärande balkerna/reglerna (2st)
6: Koppla ihop dem yttre stolaparna ihop & med bärande reglerna för att minska risken att dem rör sig.
De hittade en drös andra fel som jag inte vill gå in på. Men men förhopningvis löser vi allt med snickaren och blir en läredom till framtiden för både mig och honom. Imorgon skall jag köpa en del och på måndag skall vi träffas för att köpa stolpar m.m
Hoppas vädret tillåter oss gjuta också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Bra att du fått dit någon som på din beskrivning låter något mer kompetent än den du haft att göra med tidigare. (y)
 
  • Gilla
3KGT
  • Laddar…
3 3KGT skrev:
Hade 2 andra snickare idag med längre erfarnhet hos mig som gick igenom jobbet. Hittade en del del brister där bland annat så vart det ca 2m mellan en del stolpar och ca 1.8 meter hos andra.
Hans förslag vart
1: Stolparna måste fästas
2: Byta ut 2 frärme stolparna
3: Gjuta och tillsätta sammanlagd 7 stolpar till.
4: Fixa till befintlig gjut rör/stolpe (Vet fan inte vad den kallas för) då den rör sig.
5: Om man önskar kan man lägga till yttligare förstärkning till bärande balkerna/reglerna (2st)
6: Koppla ihop dem yttre stolaparna ihop & med bärande reglerna för att minska risken att dem rör sig.
De hittade en drös andra fel som jag inte vill gå in på. Men men förhopningvis löser vi allt med snickaren och blir en läredom till framtiden för både mig och honom. Imorgon skall jag köpa en del och på måndag skall vi träffas för att köpa stolpar m.m
Hoppas vädret tillåter oss gjuta också.
Du får gärna komplettera med bilder när det är klart. Så vi får se hur det SKA se ut :)

Sen om det är mindre fel som kommer att åtgärdas är det väl trist att vi inte får vara med. Men det kan vara snällare mot snickaren så har all förståelse.

Hoppas att allt löser sig ordentligt nu så du kan fylla förrådet med bra att ha saker ;)
 
  • Gilla
3KGT och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Du får gärna komplettera med bilder när det är klart. Så vi får se hur det SKA se ut [bild]

Sen om det är mindre fel som kommer att åtgärdas är det väl trist att vi inte får vara med. Men det kan vara snällare mot snickaren så har all förståelse.

Hoppas att allt löser sig ordentligt nu så du kan fylla förrådet med bra att ha saker [bild]
Tack, lovar och återkoppla. Måndag skall vi gjuta, byta ut dem 2 yttersta stolparna, sätta fast övriga med beslag/reglar sen invänta några dagar och kanske till helgen hinner vi/jag sätta extra stolparna. Dem minskade till 6 st nya.


Enda jag måste kolla upp är skruvar för infästning av räcket. Det är ju 95X95 + en 45mm regel så måste ha ca 15 cm rostfri/skyddad skruv. Hitta ej nåt på Bauhaus. De ja hitta var icke rostfritt och kostade sjuka 40 kr st som lösvikt. Kommer kanske fixa till det ordentligt under sommaren om budget och tid tillåter.

Gällande snällare mot snickaren så är jag tveksam att han lär hitta snällare kund som stått ut med dessa fel! Jag har ändå påpekat dem grövre sakerna och allt smått som jag fick höra av dem övriga snickare har jag ej nämnt för att det är försent nu och orkar ej med mera jobb, tjafs och folk hos mig så jag fixar det själv även med tanke på att det skulle ingå i priset. Material skulle ingå med, men jag har bidraget mer några tusenlappar extra i köp än så länge. Huvudsaken att det löses, sen att han har ett nystartat företag och ny som snickare är det ingen tveksamhet om men också inget fel på då alla måste ju lära sig med tiden. (Han har fått en länk hit med och läst kommentarerna)


Jobbar dubbla jobb och har barn så tiden är det ont om. Men lovar återkoppling och alla era trevliga idéer och kommentarer är välkomna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
3 3KGT skrev:
Enda jag måste kolla upp är skruvar för infästning av räcket. Det är ju 95X95 + en 45mm regel så måste ha ca 15 cm rostfri/skyddad skruv. Hitta ej nåt på Bauhaus. De ja hitta var icke rostfritt och kostade sjuka 40 kr st som lösvikt. Kommer
Gängstång kanske?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
optimum
Du fick alltså bygglov för detta?
Ett förråd som ska stå enbart på pelare i en slänt.
Otroligt om det är sant.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ser ut som att yrkesfolket och proffsen varit i farten...
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
J
3 3KGT skrev:
Tack, lovar och återkoppla. Måndag skall vi gjuta, byta ut dem 2 yttersta stolparna, sätta fast övriga med beslag/reglar sen invänta några dagar och kanske till helgen hinner vi/jag sätta extra stolparna. Dem minskade till 6 st nya.


Enda jag måste kolla upp är skruvar för infästning av räcket. Det är ju 95X95 + en 45mm regel så måste ha ca 15 cm rostfri/skyddad skruv. Hitta ej nåt på Bauhaus. De ja hitta var icke rostfritt och kostade sjuka 40 kr st som lösvikt. Kommer kanske fixa till det ordentligt under sommaren om budget och tid tillåter.

Gällande snällare mot snickaren så är jag tveksam att han lär hitta snällare kund som stått ut med dessa fel! Jag har ändå påpekat dem grövre sakerna och allt smått som jag fick höra av dem övriga snickare har jag ej nämnt för att det är försent nu och orkar ej med mera jobb, tjafs och folk hos mig så jag fixar det själv även med tanke på att det skulle ingå i priset. Material skulle ingå med, men jag har bidraget mer några tusenlappar extra i köp än så länge. Huvudsaken att det löses, sen att han har ett nystartat företag och ny som snickare är det ingen tveksamhet om men också inget fel på då alla måste ju lära sig med tiden. (Han har fått en länk hit med och läst kommentarerna)


Jobbar dubbla jobb och har barn så tiden är det ont om. Men lovar återkoppling och alla era trevliga idéer och kommentarer är välkomna.
Man jackar ur halva stolpen så att den halvt står på regelverket halvt går ned för infästning. Kvar är ca 47mm att fästa i spikreglarna med ex jumbojetting eller genomgående bult. Det är även på detta sätt man normalt fäster bärlinor i stolparna, vilket @crazytok frågade om lite högre upp.

Detta är ingenting DU som kund varken ska kunna eller göra såklart. Blir lite beklämd att du känner ett ansvar att lösa kunskapsproblem du betalar för någon annan ska kunna och utföra.
 
  • Gilla
3KGT och 2 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Man jackar ur halva stolpen så att den halvt står på regelverket halvt går ned för infästning. Kvar är ca 47mm att fästa i spikreglarna med ex jumbojetting eller genomgående bult. Det är även på detta sätt man normalt fäster bärlinor i stolparna, vilket @crazytok frågade om lite högre upp.
Givetvis, så självklart när du säger det! (y):)
 
3 3KGT skrev:
Tack, lovar och återkoppla. Måndag skall vi gjuta, byta ut dem 2 yttersta stolparna, sätta fast övriga med beslag/reglar sen invänta några dagar och kanske till helgen hinner vi/jag sätta extra stolparna. Dem minskade till 6 st nya.


Enda jag måste kolla upp är skruvar för infästning av räcket. Det är ju 95X95 + en 45mm regel så måste ha ca 15 cm rostfri/skyddad skruv. Hitta ej nåt på Bauhaus. De ja hitta var icke rostfritt och kostade sjuka 40 kr st som lösvikt. Kommer kanske fixa till det ordentligt under sommaren om budget och tid tillåter.

Gällande snällare mot snickaren så är jag tveksam att han lär hitta snällare kund som stått ut med dessa fel! Jag har ändå påpekat dem grövre sakerna och allt smått som jag fick höra av dem övriga snickare har jag ej nämnt för att det är försent nu och orkar ej med mera jobb, tjafs och folk hos mig så jag fixar det själv även med tanke på att det skulle ingå i priset. Material skulle ingå med, men jag har bidraget mer några tusenlappar extra i köp än så länge. Huvudsaken att det löses, sen att han har ett nystartat företag och ny som snickare är det ingen tveksamhet om men också inget fel på då alla måste ju lära sig med tiden. (Han har fått en länk hit med och läst kommentarerna)


Jobbar dubbla jobb och har barn så tiden är det ont om. Men lovar återkoppling och alla era trevliga idéer och kommentarer är välkomna.
Med risk för att du är för snäll. Men det är rätt bra att vara lösningsorienterad. Jag har märkt att jag mår mycket bättre när jag inte bråkar. Man får väl hitta en bra gräns mellan att inte bli lurad och kunna gå vidare och fokusera på det roliga i livet.

Jag tror att du kommer bli en nöjd husägare när allt börjar komma igång. Och häng här och läs. Man får så mycket ovärderliga tips och råd bara av att läsa lite på kvällen och se hur andra gör :)
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hej TS.
De flesta har väl redan sagt allt om hur tokigt det är byggt.
Fortsättningsvis föreslår jag att du gjuter helt nya fundamenten.
Från fundamentena låter du stolparna gå upp förbi golvet så de blir staketstolpar samtidigt.
Då blir staketet superstadigt.
 
  • Gilla
3KGT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.