Claes Sörmland
F FRS05 skrev:
Om man vinner en upphandling i en kommun, varför har man då inte bilar som bara kör de anläggningarna? Klart att det inte går att planera om alla bilarna ska dra runt på olika akutjobb också. Borde vara förbjudet för slambolaget att göra så. Klart fan det inte går att planera då. Varför tycks många ha det där urdåliga upplägget?
Huvudsaken är väl att man inte vill skaffa extra bilar och extra personal som man inte har fullt täckningsbidrag för. Kanske har den kommunala upphandlingen också inkluderat krav på akuttömningsmöjlighet?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Huvudsaken är väl att man inte vill skaffa extra bilar och extra personal som man inte har fullt täckningsbidrag för. Kanske har den kommunala upphandlingen också inkluderat krav på akuttömningsmöjlighet?
Får du ett så stort uppdrag som att köra för en kommun borde du med enkelhet planera en flotta som bara kör för dem och som är uppbokade med det hela tiden. Känns som en väldigt förlegad bransch sett till hur alla andra fungerar. Även om du har akuttömmningar så kan ju inte det ligga på bilarna som ska tömma kommunens avlopp.

Herregud, villen annan bransch fungerar så planeringsmässigt??? Ska läkaren på vårdcentralen har jourtid på akuten också? Varför fungerar soptömmningen helt annorlunda och kommer alltid med några timmars marginal? De kör på samma vägar året runt. Tror knappast bolaget som har hand om sophämtningen tar ut en bil från de rundorna och ber den köra lite jourjobb? Tror rätt många fastighetsägare skulle bli förbannade då. Likt många är förbannade över nu över hur slamsugningen fungerar.
 
Akuttömningarna är också genom kommunens upphandling. Så det är helt enligt avtalet.
 
Claes Sörmland
F FRS05 skrev:
Herregud, villen annan bransch fungerar så planeringsmässigt???
Du har uppenbarligen inte sett just hur illa det ofta är efter offentliga upphandlingar. En ren lurendrejerikultur har utvecklats som går ut på att lura de vanligen måttligt kompetenta upphandlingsenheterna. (Nåja, ska påpeka att mina erfarenheter inte omfattar slamtömningsupphandlingar.)
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Till deras försvar kan ju läggas att de som skriver upphandlingarna inte alltid är helt förankrade i verkligheten i varesig praktik eller affärsvillkor. Det är långt ifrån ovanligt att kraven komplicerar leveransen utan anledning, men står kravet i upphandlingen måste det uppfyllas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
Hos mig är det vilda västern med slamtömmaren.

2019 skulle denna lastbilen besöka mig under mars månad.

Visst var det lite snö då, men inte extremt på något sätt. Jag beställde även extra plogning och sandning av min bonde, under mars månad, som håller vägen fri hos mig för deras skull.

Jag fick faktura på "bomkörning" - Slambilen kunde inte köra upp på min fastighet av någon anledning. Inga hjulspår synliga dock på dom 200 meter jag har upp till fastigheten. Men sopbilen hämtar fortfarande soporna vid tomtgräns 2ggr/vecka utan att knussla en sekund (även utan extra plogning/sandning).

Och ja, jag har körkort för lastbil och har kört tyngre lastbilar än alla er där ute. Över 100ton var enda dag i ett år + Operation snöstorm som slutövning 2000. Så jag vet vad som krävs och vad som inte går att genomföra körmässigt med lastbil = Min väg upp till huset skulle min mamma kunna köra lastbil på! :mad: (Och hon har inte B-körkort)

Jag tror inte ens att dom försökt köra in hos mig, slöhögarna till slamtömning.
Jag får ju dessutom inte ta in ett annat företag som utför tjänsten heller (för det har jag kompisar som har rätt utrustning för detta lastbilsmässigt)

Grannen i byn hade samma dilemma 2018. Han har gjort som jag, sket i att tömma helt. Dom ska fanemig inte få tömma alls (trångsynt - jag vet).

Visserligen en sommarbild på ekipaget enligt bilden, men det innebär inte att försvarets transporter slutar för det kommer en snöflinga i Norrland.

Lastbil + släp 40 ton (fem-axlad boggi på släpet och dom två längst bak är styrande)
Leopard 55-65ton beroende på stridsvikt eller ej

Ttp.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Får du ett så stort uppdrag som att köra för en kommun borde du med enkelhet planera en flotta som bara kör för dem och som är uppbokade med det hela tiden. Känns som en väldigt förlegad bransch sett till hur alla andra fungerar. Även om du har akuttömmningar så kan ju inte det ligga på bilarna som ska tömma kommunens avlopp.

Herregud, villen annan bransch fungerar så planeringsmässigt??? Ska läkaren på vårdcentralen har jourtid på akuten också? Varför fungerar soptömmningen helt annorlunda och kommer alltid med några timmars marginal? De kör på samma vägar året runt. Tror knappast bolaget som har hand om sophämtningen tar ut en bil från de rundorna och ber den köra lite jourjobb? Tror rätt många fastighetsägare skulle bli förbannade då. Likt många är förbannade över nu över hur slamsugningen fungerar.
Det är den härliga världen av upphandling... När jag jobbade för landstinget här så började vi kalla det för "lagen om ofantlig upphandling" för det är precis så den hanteras och det kostar enorma summor varje år för oss skattebetalare som hade kunnat sparas in. De får ha störst vikt vid andra saker än pengar vid en upphandling, men då det lätt blir en bedömningsfråga vem som bäst uppfyller kraven och därmed blir överklagat så kör både vårt landsting och vår kommun största vikten på pengar. För då går det att säga att företag x är n kronor billigare per år än företag y och det är svårt att argumentera emot. Dessutom är det ofta två olika avdelningar/förvaltningar som sköter inköp/installation och som sen sköter underhållet och det kan då så klart inte upphandlas samtidigt (enligt upphandlarna för det blir jobbigt...) så det företag som levererar den billigaste lösningen initialt får leverera oavsett vad driftskostnaden blir. Och allt som inte står med i avtalet blir svindyrt att lägga till i efterhand.
Stockholm gjorde det misstaget för några år sedan när de skulle göra en ny upphandling för soptömning av alla soptunnor i parker. Någon var smart och ville spara lite pengar så de räknade ut hur många tömningar per år de behövde i vissa stora parker om de tömde 2ggr/vecka i stället för varje eller varannan dag och skrev sedan in i avtalet att x antal dagar soptömning på y antal soptunnor skulle upphandlas och sen skrev de även med att de skulle tömmas så ofta det behövdes så att det inte skulle svämma över. Det vinnande företaget insåg att det inte skulle gå lång tid innan kvoten var uppfylld så de la sig extremt lågt jämfört med alla andra, men skrev sen in i avtalet att alla tömningar utöver det antal de köpt hade fler hundra procent påslag (från normal taxa) och att de var tvungna att köpa dessa från detta företag. Efter inte många månader var kvoten, inte så förvånande, fylld och Stockholm fick betala hur mycket pengar som helst för att de skulle fortsätta tömma soptunnorna i de stora parkerna.

Så jo, det är nog väldigt troligt att de planerar in minsta antalet bilar de kan för att klara avtalet och sen får antingen kommunen betala massor av pengar för resten eller så blir det förseningar. Det skulle inte förvåna mig om kommunen skrivit i avtalet att bolaget ska hantera både de inbokade slamtömningarna och akuttömningarna från kommunen och att de ska göra x antal tömningar per år. De inbokade tömningarna definieras säkert bara som x antal inbokade tömningar per år medan akuttömningarna har att de ska utföras inom ex 24 timmar. Då behöver de inte ha en fordonsflotta enbart för kommunens slam (kommunen betalar inte för det) och får de då en akuttömning så åker de dit för att kunna uppfylla kravet på 24 timmar och samtidigt passar de på att ta de som ligger i närheten. Kostnaden för företaget blir då låg när deras bil ändå är i krokarna men kommunen får betala dem som om de tog en fastighet i taget.

Det är dessutom inget ovanligt att läkare/kirurger har jour på akuten samtidigt som de är schemalagda på helt andra avdelningar och operationer. Det är en av anledningarna till att man kan få vänta flera timmar på att få träffa en läkare på akuten. Så det funkar precis på samma sätt där att akutuppgifter läggs på redan inbokade personer som då får springa ifrån sina vanliga sysslor. Precis som slambilarna får göra
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Det är den härliga världen av upphandling... När jag jobbade för landstinget här så började vi kalla det för "lagen om ofantlig upphandling" för det är precis så den hanteras och det kostar enorma summor varje år för oss skattebetalare som hade kunnat sparas in. De får ha störst vikt vid andra saker än pengar vid en upphandling, men då det lätt blir en bedömningsfråga vem som bäst uppfyller kraven och därmed blir överklagat så kör både vårt landsting och vår kommun största vikten på pengar. För då går det att säga att företag x är n kronor billigare per år än företag y och det är svårt att argumentera emot. Dessutom är det ofta två olika avdelningar/förvaltningar som sköter inköp/installation och som sen sköter underhållet och det kan då så klart inte upphandlas samtidigt (enligt upphandlarna för det blir jobbigt...) så det företag som levererar den billigaste lösningen initialt får leverera oavsett vad driftskostnaden blir. Och allt som inte står med i avtalet blir svindyrt att lägga till i efterhand.
Stockholm gjorde det misstaget för några år sedan när de skulle göra en ny upphandling för soptömning av alla soptunnor i parker. Någon var smart och ville spara lite pengar så de räknade ut hur många tömningar per år de behövde i vissa stora parker om de tömde 2ggr/vecka i stället för varje eller varannan dag och skrev sedan in i avtalet att x antal dagar soptömning på y antal soptunnor skulle upphandlas och sen skrev de även med att de skulle tömmas så ofta det behövdes så att det inte skulle svämma över. Det vinnande företaget insåg att det inte skulle gå lång tid innan kvoten var uppfylld så de la sig extremt lågt jämfört med alla andra, men skrev sen in i avtalet att alla tömningar utöver det antal de köpt hade fler hundra procent påslag (från normal taxa) och att de var tvungna att köpa dessa från detta företag. Efter inte många månader var kvoten, inte så förvånande, fylld och Stockholm fick betala hur mycket pengar som helst för att de skulle fortsätta tömma soptunnorna i de stora parkerna.

Så jo, det är nog väldigt troligt att de planerar in minsta antalet bilar de kan för att klara avtalet och sen får antingen kommunen betala massor av pengar för resten eller så blir det förseningar. Det skulle inte förvåna mig om kommunen skrivit i avtalet att bolaget ska hantera både de inbokade slamtömningarna och akuttömningarna från kommunen och att de ska göra x antal tömningar per år. De inbokade tömningarna definieras säkert bara som x antal inbokade tömningar per år medan akuttömningarna har att de ska utföras inom ex 24 timmar. Då behöver de inte ha en fordonsflotta enbart för kommunens slam (kommunen betalar inte för det) och får de då en akuttömning så åker de dit för att kunna uppfylla kravet på 24 timmar och samtidigt passar de på att ta de som ligger i närheten. Kostnaden för företaget blir då låg när deras bil ändå är i krokarna men kommunen får betala dem som om de tog en fastighet i taget.

Det är dessutom inget ovanligt att läkare/kirurger har jour på akuten samtidigt som de är schemalagda på helt andra avdelningar och operationer. Det är en av anledningarna till att man kan få vänta flera timmar på att få träffa en läkare på akuten. Så det funkar precis på samma sätt där att akutuppgifter läggs på redan inbokade personer som då får springa ifrån sina vanliga sysslor. Precis som slambilarna får göra
Känns väldigt märkligt att inte upphandlingsenheterna kan lösa det bättre om det verkligen vore så dåligt som du säger? Att det blir fel ibland och det går att hitta som med soptunnorna kommer ju alltid finnas. Men har svårt att se att de som upphandlar sådant här regelbundet är så IQ befriade. De har ju en del högskolepoäng. Våra kommunala politiker är inte SÅ dumma heller även om man kan ha åsikter.
 
Claes Sörmland
F FRS05 skrev:
Känns väldigt märkligt att inte upphandlingsenheterna kan lösa det bättre om det verkligen vore så dåligt som du säger? Att det blir fel ibland och det går att hitta som med soptunnorna kommer ju alltid finnas. Men har svårt att se att de som upphandlar sådant här regelbundet är så IQ befriade. De har ju en del högskolepoäng. Våra kommunala politiker är inte SÅ dumma heller även om man kan ha åsikter.
Man behöver inte vara IQ-befriad för att göra en dålig upphandling. Det räcker med ett kollektiv där många inte är så engagerade i sitt jobb och där utfallet av upphandlingen har ringa konsekvenser för den otydliga grupp av medarbetare som genomförde processen. Dessutom kanske man har bytt jobb lagom till eländet uppenbarar sig i verksamheten något år senare. Högskolepoäng har hälften av varje generation idag och ett jobb på en offentlig upphandlingsenhet är inget högstatusyrke. I alla fall i Stockholm är det ett elände att rekrytera bra folk till dessa tjänster.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Känns väldigt märkligt att inte upphandlingsenheterna kan lösa det bättre om det verkligen vore så dåligt som du säger? Att det blir fel ibland och det går att hitta som med soptunnorna kommer ju alltid finnas. Men har svårt att se att de som upphandlar sådant här regelbundet är så IQ befriade. De har ju en del högskolepoäng. Våra kommunala politiker är inte SÅ dumma heller även om man kan ha åsikter.
Det där är bara ett av mååånga exempel som i sammanhanget inte ens är några summor att prata om. Du skulle bli chockad om du såg hur upphandlingar funkar i verkligheten. Det är helt horribelt och bara i vårt landsting är det hur många miljoner som helst varje år som betalas ut till olika företag pga helt galna upphandlingar.

En ögonkamera köptes in för 15-20 miljoner minst utan att konsultera IT-avdelningen. När den väl levererades visade det sig att den var en så stor säkerhetsrisk att den inte fick kopplas in på nätet och de ville inte betala leverantören kostnaden på 0,5-1 miljon för att uppgradera den. Så den stod i ett förråd i ett antal år tills den slängdes.

En annan gång köpte de en ny strålningsmaskin som när den väl anlände visade det sig att trots att den var i delar gick den inte att få in i huset. Lösningen? Såga upp en vägg, samt golv/tak mellan bottenvåningen och källaren för att kunna lyfta in delarna med kranbil ner till källaren. Även golvet behövde förstärkas. Under tiden var dessutom delar av en av verksamheteran i det huset tvunget att flytta till andra delar av sjukhuset vilket även det kostar en hel del pengar.

När de sen byggde ett nytt hus till bland annat onkologen och radiologi så hade de så klart lärt sig att det är dumt att ha de enorma strålningsappsraterna i källaren. Så vad gjorde de då? Jo, de kom fram till att strålningen verksamhet skulle ligga på våningen högst upp i det nya huset med 8-10 våningar. Eftersom apparaterna är så tunga så såg de så klart till att någon fick i uppgift att dimensionera våningsplanet de skulle stå på. Efter att de hade byggt ett tag så var det någon som insåg att översta våningen visserligen var dimensionerad för alla dessa extra ton, men resten av huset var inte det så det hjälpte inte så mycket att våningsplanet var rätt dimensionerat. Tyvärr hade bygget hunnit så pass långt att det blev för dyrt att stadga upp hela huset så nu står alla strålningsapparaterna i källaren, men den här gången ska portarna in vara tillräckligt stora för nya apparater.

Och det här är bara en bråkdel av allt jag hann se på tre år. Om folk visste hur dåligt det sköttes och hur mycket skattepengar som slösas bort på ingenting så hade det nog varit upplopp redan för länge sedan.
Det finns nog många anledningar till att det har kunnat blivit så här och några av dem tror jag är att tjänstemannaansvar inte finns. Projektering, installation och drift ligger på olika avdelningar där det enda viktiga är ens egna avdelnings resultat. Byråkratin tar kål på alla drivna personer så att de antingen slutar eller gör så lite som möjligt, kvar får man då nästan bara de som har tappat drivet. Allt annat än pengarna är en bedömningsfråga vilket anbud som är bäst så i de flesta fall tar de då det lägsta anbudet för det är lätt att räkna krona mot krona. Om en avdelning inte använder upp sin budget sänks den nästa år med lika mycket som blev över detta år så det bästa är att spendera pengar. Upphandlarna har ingen koll på verksamheten så de skriver upphandlingen som de har förstått att de ansvariga ute i verksamheten sa, men risken för missförstånd är stor. Det är nog inte enbart detta som gör upphandlingarna helt hopplösa, men det är i alla fall en del av problemet. Läser man lagen om offantlig upphandling så har de alla möjligheter att skriva bra upphandlingar, men det är för mycket byråkrati, revirpinkeri och märkliga sätt att räkna kostnader gör att det inte funkar i praktiken så som det var tänkt
 
  • Gilla
  • Haha
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Ja, jösses :oops:. Det skulle skrivas en bok om alla galenheter som inträffar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, jösses :oops:. Det skulle skrivas en bok om alla galenheter som inträffar.
Ja, i så fall skulle man nog kunna fylla ett helt bibliotek med bara böcker om alla galenheter som våra skattepengar går till... :oops:
 
Nya karolinska lär ju bli flera volymer bara den :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, jösses :oops:. Det skulle skrivas en bok om alla galenheter som inträffar.
Fast det bästa var nästan när en kollega kom in helt skogstokig på landstingets planering. De byggde ett nytt hus för administration och liknande. I det så hade de ett trekantigt, avlångt rum med ett enormt bord i massiv ek som var format efter rummet. Allt var fixat och klart och kollegan skulle bara gå förbi och kontrollera att de visste vart alla nätverks- och strömuttag skulle sitta. När han kommer in kommer en hantverkare fram och säger "det ska ju vara nätverks- och eluttag i mitten på bordet. Kan du godkänna att vi sågar hål för det?". Hans svar blev ungefär "är inte bordet redan förberett för det?! Aldrig i helvetet att jag riskerar mitt jobb genom att godkänna att ni sågar i ett bord för 160 000 kr!! Det får idioten som beställde bordet utan förberedda hål göra!". Han var inte chef eller något sånt utan en vanlig anställd med lite extra ansvarsområden. Behöver jag säga att det tog ett bra tag innan han hade lyckats lugna ner sig och att han sen fick kommentarer från oss emellanåt i stil med "kan du godkänna att jag sågar här?" :crysmile::crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nya karolinska lär ju bli flera volymer bara den :D
OH, yes! Den är en hel historia för sig själv :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.