Krilleman
32" TV:n hemma är av döende sort. Antagligen minst 12 år gammal.

Behovet fanns av en ny!

Gled in på MediaMarkt och kikade på vad dom hade att erbjuda för dagen. (Hade redan sneglat på en nedsatt variant som jag visste fanns på lager) Men jag behövde köpa en ny TV så det slutade med att jag slog till på en 65" Philips Smart TV för 7000:- vilket jag tyckte var helt överkomligt. Och jag behöver bara "standard" då jag inte är något teknik-freak och är inte så villig att betalat för "det senaste".

Säljaren:
- Vill du ha extra försäkring för 599:- i ett år?
Jag: - Nej, jag har en alldeles superbra och billig drulleförsökring i min hemförsäkring, därav att din påhittade försäkring är onödig.

Säljaren: Vill du ha TV:n kalibrerad? (Han visade den "enorma" skillnaden på två skärmar för endast 1499:- extra)
Jag: - Nej, onödig kostnad, det klarar jag nog av själv.

Säljaren:
Då har jag bara en fråga kvar: Vill du köpa TV:n på våran förmånliga avbetalningsplan?
Jag: - Nej tack, har jag inga pengar på kontot skulle jag väl inte stå här och köpa en TV av dig?

Han blev lite sur och visade mig var TV:n stod så jag kunde köra ut den på en vagn.

Suck!
Provisionen lockade visst extra mycket på "tillbehören"...

Efter lite pillande på inställningarna så ser jag då ingen större skillnad på den nya kontra den gamla (förutom storleken då) :rofl:

Undrar just hur en televisionsapparat ser ut 2032 för där i krokarna är det dags att köpa en ny (om denna håller så länge dvs).
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Förvånande många verkar ju inte ha greppat det här med ”pengar på kontot” och ”konsumera” och dess samband, så han blev säkert lite förvånad över svaret...
 
  • Gilla
  • Haha
jorblad och 6 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Men till TS fråga; Nej. En kalibrering är inte nödvändig.
Instämmer!
Visste inte ens att det fanns något sådant.
 
Det är väl få saker som är nödvändigt. Vill man glida igenom livets små detaljer som mellanmjölks good enough så är ju det helt OK.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Ni dom tycker att det är onödigt med korrekta benämningar. Vet ni vad ni pratar om?
Det tycks vara lite olika från person till person.
Vad det heter beror på i vilket sammanhang det används.

Inom metrologi* så är en kalibrering inte nödvändigtvis justering mot bättre överensstämmelse.
Två begrepp finns här - Kalibrering eller Justering.
Ibland förekommer "Kalibrering med justering" för att tydliggöra, främst gentemot personer utan metrologiskt kunnande.

Men normalt sett är kalibrering inte justering, Demmpa beskrev det bra.
Och många mätdon kalibreras endast, ty de går inte att justera, eller får dåliga bieffekter av en justering.
En kvicksilvertermometer kalibreras endast, som resultat får man en tabell med uppmätta datapunkter så man vet felvisningen.

Vi hade på en för mig tidigare arbetsplats en µV-generator, en gammal, men otroligt stabil och bra pjäs, med massor av tumskivehjul att ställa in önskad spänning på.
Den kalibrerades endast, ty en justering hade inneburit att man hade varit tvungen att skruva på en massa trimpottar, och hade man gjort så skulle den ha börjat driva. Nu var inget rört på flera år, så den var numera helstabil. Så vi fick istället ett ordentligt kalibreringsprotokoll med uppmätta värden vs inställda värden, och så fick man ha tabellen i ena handen vid användning.

* Blanda inte ihop metrologi (mätteknik) med Meteorologi (läran om atmosfärens fysik och kemi)



Men, nu är dessa begrepp giltiga inom metrologin, och det som kalibreras eller justeras är ett mätdon.
En TV är svårligen att anse som ett mätdon, och dessutom vill jag påstå att hela proceduren inte riktigt ingår i fältet metrologi.

I övriga sammanhang så kan mycket väl ordet kalibrera användas med en helt annan betydelse.
Glasfirmor kalibrerar bilars vindrutor efter byte, dvs ser till att autobroms, regnsenser osv, fungerar som de ska.
Valsar i valsverk kan vara kalibrerade till skillnad mot platta
Pekskärmar kan kalibreras så att man trycker på rätt ställe.

Jag är mycket villig att låta det heta "kalibrera" - att ställa in färgerna på en skärm/projektor. :)


Nu fick du allt till det Daniel 109 - allt OT är ditt fel !! :crysmile: :cool:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Säljaren: ...en fråga kvar: Vill du köpa TV:n på våran förmånliga avbetalningsplan?
Jag: - Nej tack, har jag inga pengar på kontot skulle jag väl inte stå här och köpa en TV av dig?
:D :crysmile: :cool: :cool: (y) :beer:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sten i glashus? :cool:
Bävrar i trähus :)
 
Nu när ni maler om vad som är korrekt benämning.

Color calibration där även injustering ingår (color mangament) som har av lata människor blivit rationaliserats till screen calibration.
Svensken översätter till kalibrering men det rätta är väl färgstyrning.
 
Tydligen säljer mediamarkt en "äkta" ISF-kalibering. UNgefär halva priset på de stora i branchen som The Rock och Hembiobutiken. Skulle nog inte välja mediamarkt ändå ;)

https://www.mediamarkt.se/sv/shop/vara-tjanster/akta-bildkalibrering.html

edit: okej var lite för snabb. för halva priset får du inte kaliberingen hemma, mao helt värdelös. Om det ska vara hemma är det samma pris som från de ovan nämnda
 
H
Gör så här:
1. Fotografera din Tv-bänk.
2. Spela upp bilden på Tv:n.
3. Justera bilden tills den ser ut som din Tv-bänk.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Gör så här:
1. Fotografera din Tv-bänk.
2. Spela upp bilden på Tv:n.
3. Justera bilden tills den ser ut som din Tv-bänk.
Då gäller det bara att först kalibrera (och justera) kameran! :D
 
A ajn82 skrev:
Då gäller det bara att först kalibrera (och justera) kameran! :D
Man får kalibrera belysningen också. ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
okej var lite för snabb. för halva priset får du inte kaliberingen hemma, mao helt värdelös. Om det ska vara hemma är det samma pris som från de ovan nämnda
Ingår det ett solur också då, så man inte råkar titta på film när det är lite för ljust?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ingår det ett solur också då, så man inte råkar titta på film när det är lite för ljust?
På hembiobutiken kan du betala 1500 extra för två profiler en för mörkläggning och en för dagtid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.