K Kirre2 skrev:
Nu förstår jag inte. Vi har mobilt bredband från Net1 och så har jag mitt mobilabonnemang från Tele2. Tycker inte att mitt mobilabonnemang kan klassas som mobilt bredband?
Varför inte?
 
S
K Kirre2 skrev:
Det känns lite som en utpressningssituation. Dra in fiber nu annars kommer det är kosta dig 100 000-tals kronor och ditt hus sjunker i värde med minst 50 000! Och trådlöst fungerar inte och kopparnätet kommer att läggas ner snarast!
Kan ju vara sant, men jag vill inte lägga ut 20 000 minst på nåt jag inte behöver och inte vill ha. Jag kan ta en liten prisnedsättning på huset om/när vi säljer i så fall.
Vi sålde för övrigt ett hus nyss utan fiber. Gick förvånansvärt bra och vi fick vad vi ville ha för det.
Ja med tanke på att min åsikt är att fiberanslutning borde vara lagstiftat obligatorisk så är jag helt klart för utpressning också, allt för att tvinga bakåtsträvare att följa med på utvecklingen och på så vis inte kunna förstöra för sina medmänniskor.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför inte?
Tänkte att mobilt bredband är nåt som flera delar på och som man har en router till. Såklart kan jag dela med mig av min surf också, så du kanske har rätt...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Men Net1 tar man inte med sig när man ska till jobbet eller så.
 
Hallå här alltså.
Åter till grundfrågan.
Övrigt tas i andra trådar
/Mats
Moderator
 
Grundfrågan= är det rimligt att Telia vill ha nästan 40k för att efteransluta en kund?
Och svaret på den frågan är självklart ja för att det kostar mer pengar att efteransluta mot vad det kostar när maskiner och personal är på plats. Man kan ju inte ringa bilfirman och säga att jag vill nog ha fyrhjulsdriften oxå för dom 5000 som ni hade erbjudande på när jag köpte bilen. Så vad är skillnaden ingen vill jobba gratis grävmaskinen kostar typ 8000 plus moms spelar ingen roll om det är 8 meter så vill jag ha betalt för köra dit gräva och sen ska ev överskott i form av sten bort grus ska till för att skyddsfylla... Det blir fort dyrt sen ska det blåsas svetsa mm
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, det finns säkert en och annan bakåtsträvare kvar långt in i framtiden (en hel del verkar vara väldigt aktiva på detta INTERNETforum). Undantag kommer alltid att finnas om man letar.



Läs vad jag skrev en gång till så ramlar nog polletten ner ;) Ledtråd, jag parafraserade.
Fast nu får du lugna dig några hekton. Man är en bakåtsträvare pga att man inte har ett behov eller gör ett behov av det enl dig. Och man behöver inte raketfart för att vara online på ett ganska simpelt forum, eller ens lyssna på musik eller titta på klipp. 20 lök för att fixa räkningarna och slösurfa i hyperspeed är extrema pengar :O

Och nej du kan inte jämföra ett basalt behov av el för att kunna se eller laga det som när din kropp. Du gör en mer rättvis jämförelse om du sätter induktion kontra vanlig glashäll. Skillnaden är att du vill att ditt vatten kokar nu ASAP, jag har tid att vänta 5 minuter.;)


Nog om det.
Grundfrågan.
Ja det är jävligt dyrt om tråden ligger uanför tycker jag. Kontra vad jag får betala om jag vill.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Grundfrågan.
Ja det är jävligt dyrt om tråden ligger uanför tycker jag. Kontra vad jag får betala om jag vill.
Vad är det för tråd som "ligger utanför"? Det finns till 99,9% ingen fiber (finns ett fåtal förberedda och då fram till byggnad, men kan nog ses som kuriosa), möjligtvis kan en fiberslang finnas förberedd någonstans i närheten, kanske vid fastighetsgräns. Men det här har jag beskrivit i flera trådar hur en efteranslutning kan göras och ingående moment innan man har en fungerande fiberanslutning.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Fast 25000 räcker nog inte långt för installation nu eftersom det var priset som gällde när fibern drogs förbi nere vid vägen 60-70meter från tomtgränsen.

Bor i hus ja men den dagen jag har tid och pengar över till att bygga ett nytt rejält hus så blir det ändå småpotatis om huset säljs för lägre pris pga avsaknad av fiber.
50000 eller så, visst småpotatis men ändå en bil eller nåt. ...
 
Telia brukar återkomma med sina kampanjer med något eller några års mellanrum.
Sätt upp dig på listan -så får di sannolikt snart samma erbjudande igen
-Sannolikt går det inte särskilt mycket fortare om du beställer nu - eftersom de ändå gärna vill ha fler uppdrag i området innan de drar igång...

-Frågar du - så kanske de till och med berättar mer exakt när nästa kampanj drar igång
 
  • Gilla
Jsavelainen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
När? Ja, de allra flesta som fortfarande använder knapptelefoner har ändå skapat sig behovet att se på TV.
Så det när blir kanske när marknätet släcks pga 90% av Sverige tittar när de har tid via nätet och staten inte tycker det är värt pengarna att driva ett nät som nästan ingen använder. Boxer lär få kraftigt minskade intäkter.
Vad ska gamlingarna göra då?
Mobilt bredband? Ja kanske och med låg upplösning. Hur länge kommer sådan att finnas? 10 år till? Det blir svårt med ekonomin där också när 90% har vant sig vid 4k.
Just my 5 cents.
Tragiskt om man binder upp sitt liv på en tv. Men det är fortfarande ingen nödvändighet.
Och mobilt bredband kommer fortfarande finnas och lösa det behovet många har idag.

R RoAd skrev:
Fast du började i.o.f.s. med att skriva:

Sedan flyttade du målstolparna en del till att "läsa aftonbladet och betala räkningarna". Men, ja; jag står fast vid att det är bakåtsträvande att inte följa med i utvecklingen. Det är väl själva definitionen av ordet.

Nej, jag kan visst jämföra. Du kan väl koka ditt vatten på vedspis precis som alla andra gjorde innan det blev sådan hysteri kring EL?
Och vad är problemet med att bära in vatten? Behöver du verkligen göra av med så mycket att det blir jobbigt? ;)

Jag har inte med ett ord nämnt något om det så jag vet faktiskt inte varför du försöker använda det som ett motargument. Men visst, jag tycker bättre om bra bilar än sämre, bättre om bra TV-bild än dålig TV-bild, och blir faktiskt lugnare av en internetanslutning som gör det jag vill snabbare så jag kan göra annat sedan. Men du kanske tänker motsatt? Konstigt i.s.f.

Jag noterar att du inte svarade på min fråga om du inte insåg det ironiska i att du som ELMONTÖR ifrågasätter ett skapat behov som gör vår vardag enklare. Jag hoppas att du inte missade det och att du funderar lite på det för hela din branch var i samma läge för ca 100 år sedan. Det fanns säkert någon vedleverantör som hade liknande tankar då :)
Jag förstår bara inte ditt argument om att man är bakåtsträvare för att man inte har ett behov av det. Bakåtsträvare hade ju med varit om jag kastat det mobila bredbandet, kastat min telefon och plockat fram min gamla 3310 som ligger i någon låda från min ungdom och om någon behövt få tag i mig får de antingen köra hit eller skicka ett brev.
Hade jag installerat fiber i min villa (om jag nu hade bott där vid kampanjerna) så hade det legat orört och till ingen nytta iallafall i 15 år.
Däremot om allt som fungerar för mig idag kommer att läggas ner i framtiden, så får jag ju se över om behovet finns ens att dra en kabel. Fast jag är rätt lugn då jag är 100% säker på att det jag använder idag räcker i framtiden för mig. =)

Jag har inga bekymmer att klippa elkabeln, dra in vatten och skita i trädgården om man ska bli extrem.
 
A AndersS skrev:
Vad är det för tråd som "ligger utanför"? Det finns till 99,9% ingen fiber (finns ett fåtal förberedda och då fram till byggnad, men kan nog ses som kuriosa), möjligtvis kan en fiberslang finnas förberedd någonstans i närheten, kanske vid fastighetsgräns. Men det här har jag beskrivit i flera trådar hur en efteranslutning kan göras och ingående moment innan man har en fungerande fiberanslutning.
Jag ber om ursäkt för min felbenämning. Det ligger såklart en slang precis utanför mitt staket.
 
D Destrier skrev:
Sannolikt går det inte särskilt mycket fortare om du beställer nu - eftersom de ändå gärna vill ha fler uppdrag i området innan de drar igång...
Jo det blir leverans men inte till 19900 utan det blir då till 34000.
Har förklarat det tidigare i tråden.........
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Grundfrågan= är det rimligt att Telia vill ha nästan 40k för att efteransluta en kund?
Och svaret på den frågan är självklart ja för att det kostar mer pengar att efteransluta mot vad det kostar när maskiner och personal är på plats. Man kan ju inte ringa bilfirman och säga att jag vill nog ha fyrhjulsdriften oxå för dom 5000 som ni hade erbjudande på när jag köpte bilen. Så vad är skillnaden ingen vill jobba gratis grävmaskinen kostar typ 8000 plus moms spelar ingen roll om det är 8 meter så vill jag ha betalt för köra dit gräva och sen ska ev överskott i form av sten bort grus ska till för att skyddsfylla... Det blir fort dyrt sen ska det blåsas svetsa mm
Grundfrågan, som alla väljer att ignorera är "Är det rimligt att Telia först erbjuder en anslutning för 19900:-, för att därefter bestämma sig för att förhala och skylla på någon annan varför det inte går att installara för att därefter ett halvår senare, när det ska gå att installera igen plötsligt öka priset med 70%?"
 
Cheesen
S SwedishChef skrev:
Grundfrågan, som alla väljer att ignorera är "Är det rimligt att Telia först erbjuder en anslutning för 19900:-, för att därefter bestämma sig för att förhala och skylla på någon annan varför det inte går att installara för att därefter ett halvår senare, när det ska gå att installera igen plötsligt öka priset med 70%?"
Det handlar ju om att subventionen inte finns med i kalkyl nr 2...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.