Har Lidl haft sitt elverk till försäljning i Sverige? Parkside PSE 2800. Skulle vara intressant att höra vad de krängde dessa för.
 
A anis16 skrev:
Har Lidl haft sitt elverk till försäljning i Sverige? Parkside PSE 2800. Skulle vara intressant att höra vad de krängde dessa för.
Jag har aldrig sett den, men så har jag inte prenumererat på nyhetsbrevet i mer än några år. Dock verkar den säljas här: https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=9263
 
Tror ni att svetsen som kommer på måndag är något att ha till verktygssamlingen? Behöver svets kanske en gång om året så kommer inte köpa någon för 2-3000 utan det är denna som är intressant just nu
 
Beror vad du ska svetsa för något?
 
karra karra skrev:
Tror ni att svetsen som kommer på måndag är något att ha till verktygssamlingen? Behöver svets kanske en gång om året så kommer inte köpa någon för 2-3000 utan det är denna som är intressant just nu
Den funkar säkert bra till tunn plåt, men jag tror den kan ha svårt att svetsa ett plattjärn, en bult eller andra tjockare gods.
 
Armering och liknande är ju bättre att svetsa med pinne (mma)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Beror vad du ska svetsa för något?
Det är en villhöver grej så det är högst oklart :crysmile:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
karra karra skrev:
Det är en villhöver grej så det är högst oklart :crysmile:
Då duger den :)
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Den är mindre bra till bilplåt pga att det inte går att köra med skyddsgas (det blir varmare och fogarna blir fulare)
Men för det priset så funkar den väl till att svetsa ihop lite smågrejor där finish och värme inte är så stort problem
 
karra karra skrev:
Det är en villhöver grej så det är högst oklart :crysmile:
Samma här: - Älskling, jag åker och köper lite mjölk...sedan så smugglar man in den i garaget när man kommer hem.

Det nya med den här svetsen är väll steglös strömkontroll. Gamla var två lägen.

Hur är det med Lidl, plockar de fram nya kampanjer redan kvällen innan eller är de strikta med att starten är på måndag?
 
  • Haha
karra
  • Laddar…
Har sett grejer framme kvällen innan så jag tar nog en sväng förbi imorgon kväll.. Blir i alla fall en svetsmask för 300kr med automatisk avbländning.. Sen funderar jag fortfarande på om jag ska ta den billigaste pinnsvetsen från Biltema eller inte :crysmile:
 
Skulle köpa mjölk häromdagen och hittade ett 4Ah-batteri till parksides små batterimaskiner, i fyndlådan, gav typ 120 kr för den :)

Köpte i somras den lilla vinkelslipen för de små skivorna.
Kvaliten känns okej och den fungerar att kapa med. Har använt den till att kapa stålplåt och kapat upp till 5 mm stål. Den fungerar men är så klart ganska långsam att kapa med jämfört med vanlig vinkelslip. Sen orkar den inte att man trycker när man kapar, då pausar maskinen. Batteritiden för batteriet som följde med ( är det 2ah kanske), är väldigt liten. Jag trodde först att maskinen gått sönder, men det var batteriet som var slut. Köpte ett extrabatteri från början så har två batterier att byta mellan, de laddas ganska snabbt.
Så känns skönt att jag nu köpt ett 4 Ah batteri också.

Det som är riktigt bra med vinkelslipen är att den är så liten och smidig, så man kommer åt på ställen som är svåra med en vanlig vinkelslip.
Också bra när man måste vara lite försiktig med slipandet eller kapandet, fördelen med att den är liten och klen.
Enkel att ha med sig där det inte finns ström också, om man nu bara ska slipa lite eller kapa lite.
Den ersätter INTE en vanlig vinkelslip, men är ett fiffigt litet komplement som iallafall för mig har varit smidigt, men tänk på att den inte orkar mycket innan batteriet är slut, så köp stora batterier och använd den bara till mindre kapande.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
F
Exostor Exostor skrev:
Den funkar säkert bra till tunn plåt, men jag tror den kan ha svårt att svetsa ett plattjärn, en bult eller andra tjockare gods.
Att svetsa tunnplåt med fluxtråd är inte alls lika lätt som tex 0,6 med gas. Tror inte alls den är bra till tunnplåt. Det är rimligtvis inte bra på nåt alls.
 
F
A anis16 skrev:
Samma här: - Älskling, jag åker och köper lite mjölk...sedan så smugglar man in den i garaget när man kommer hem.

Det nya med den här svetsen är väll steglös strömkontroll. Gamla var två lägen.

Hur är det med Lidl, plockar de fram nya kampanjer redan kvällen innan eller är de strikta med att starten är på måndag?
Det är en MAG-svets så det är faktiskt en steglös spänningskontroll. Men visst, den gamla hade två lägen.
 
F
karra karra skrev:
Tror ni att svetsen som kommer på måndag är något att ha till verktygssamlingen? Behöver svets kanske en gång om året så kommer inte köpa någon för 2-3000 utan det är denna som är intressant just nu
Vad kan gå fel den har ju ”Ventilatorskylning och överlastningsskydd via termovakt med kontrollampa”? (Det är fö ett standardkrav med ett överhettningsskydd)

Den är väl precis lite bättre än ingen svets alla och i fel situation kan det ju vara ovärdeligt. Ligger 2-3000kr utanför budget och du skall ha en svets så är det väl detta som gäller bara man är medveten om vad man köper. För 3500-4000kr köper man en begagnad märkesmaskin med 150-200A 3-fas från början av 90-talet (tex en LKA150) .

Noterade att det är fluxtråd med till den och det är mycket onyttigt att svetsa. Jag skulle aldrig göra det inomhus utan ett riktigt utsug (och det är det nog väldigt få som har).

Det är troligtvis är gasventil i den så man skulle potentiellt kunna svetsa med gas men på bilderna så saknas gaskåpa på pistolen så jag skulle tro att man får byta slangpaketet om man skall svetsa med gas. Fluxtråd, speciellt billig sådan som detta garanterat är är ett jäkla skit att svetsa med.

Jag pudlar på mycket där..... Det är nog ingen gasventil i skiten, jag tittade snabbt på bilderna och trodde det var kontroversiella komponentval men det är ju naturligtvis fel bilder. Detaljbilderna är på plasmaskärare och inte svetsen....
 
Redigerat:
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.