K karlmb skrev:
Det är väldigt generöst.
För en gångs skull tänkte vår kommun tydligen innan de handlade :p
 
R RoAd skrev:
Ojdå, här var det till att ha fördomar. Så bara för att man inser att en fast förbindelse är mer eller mindre en nödvändighet i framtiden och att det enda egentliga alternativet då är fiber så har man inget umgänge?

Det säger nog mer om dig än "oss" ;)
Jag anmärker på "mer eller mindre en nödvändighet i framtiden"

När i framtiden och varför? Vad blir det ökade behovet för de som fortfarande har knapptelefoner och ingen dator och betalar räkningar fortfarande via lappar man skickar in till banken?
Nödvändighet för de som spelar eller tittar på film med internet förstår jag. Men den andra delen som inte gör det då =)
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Jag anmärker på "mer eller mindre en nödvändighet i framtiden"

När i framtiden och varför? Vad blir det ökade behovet för de som fortfarande har knapptelefoner och ingen dator och betalar räkningar fortfarande via lappar man skickar in till banken?
Nej för dessa finns nog inget behov. De finns dessutom inte i framtiden (om de ens lever idag).

R Rkarlsson skrev:
Nödvändighet för de som spelar eller tittar på film med internet förstår jag. Men den andra delen som inte gör det då =)
För de som vill kunna se inomhus efter solens nedgång eller laga mat utan att bära in ved förstår jag nödvändigheten. Men för alla andra fattar jag inte varför det måste dras in el! ;)
 
R RoAd skrev:
Nej för dessa finns nog inget behov. De finns dessutom inte i framtiden (om de ens lever idag).



För de som vill kunna se inomhus efter solens nedgång eller laga mat utan att bära in ved förstår jag nödvändigheten. Men för alla andra fattar jag inte varför det måste dras in el! ;)
Ja de beror ju på hur långt in i framtiden du menar. Har en kollega som har en smartphone men ingen dator hemma, hans behov är aftonbladet och betala räkningar typ. Han har nog en 20-30 år kvar av sitt liv om han är kry. Så du menar efter det?

Hur menar du med vill kunna se inomhus och laga mat? Elen finns i de flesta hus. Men menar du att fibern är grunden till att tända en lampa och sätta igång ugn och spis?
Annars ser jag inte nödvändigheten faktiskt.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Jag gör allt på min mobil. Surfar, betalar räkningar, spelar spel. Vi har mobilt bredband, men jag är aldrig uppkopplad mot det. Så känns inte som att fiber är alldeles nödvändigt.
 
Fiber är bara nödvändig för dom som har skapat sig ett behov, som med nästan allt annat "som man bara måste ha".
Ps
RoAd, vi hade el och centralvärme i våra hem nästan 100 innan vi fick dom "nödvändiga" datorerna
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Ja de beror ju på hur långt in i framtiden du menar. Har en kollega som har en smartphone men ingen dator hemma, hans behov är aftonbladet och betala räkningar typ. Han har nog en 20-30 år kvar av sitt liv om han är kry. Så du menar efter det?
Nej, det finns säkert en och annan bakåtsträvare kvar långt in i framtiden (en hel del verkar vara väldigt aktiva på detta INTERNETforum). Undantag kommer alltid att finnas om man letar.

R Rkarlsson skrev:
Hur menar du med vill kunna se inomhus och laga mat? Elen finns i de flesta hus. Men menar du att fibern är grunden till att tända en lampa och sätta igång ugn och spis?
Annars ser jag inte nödvändigheten faktiskt.
Läs vad jag skrev en gång till så ramlar nog polletten ner ;) Ledtråd, jag parafraserade.
 
R
E elmont skrev:
Fiber är bara nödvändig för dom som har skapat sig ett behov, som med nästan allt annat "som man bara måste ha".
Ps
RoAd, vi hade el och centralvärme i våra hem nästan 100 innan vi fick dom "nödvändiga" datorerna
Du inser inte det ironiska i det du precis skrev? EL till bostaden är inte ett skapat behov?
 
K Kirre2 skrev:
Jag gör allt på min mobil. Surfar, betalar räkningar, spelar spel. Vi har mobilt bredband, men jag är aldrig uppkopplad mot det. Så känns inte som att fiber är alldeles nödvändigt.
Så hur kopplar du upp dig?
 
R RoAd skrev:
Nej, det finns säkert en och annan bakåtsträvare kvar långt in i framtiden (en hel del verkar vara väldigt aktiva på detta INTERNETforum). Undantag kommer alltid att finnas om man letar.



Läs vad jag skrev en gång till så ramlar nog polletten ner ;) Ledtråd, jag parafraserade.

Bakåtsträvare till vad? jag kan inte se att någon här driver en kamp om att inte koppla upp sig på internet.
 
A Andy78 skrev:
Så hur kopplar du upp dig?
Med mobilen. Man behöver inte ha bredband... Obegränsad surf.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
RoAd, Du kanske tror att snabbare bredband, snabbare bilar, bättre TV bilder mm mm gör människor lyckligare. Tyvärr så är det inte så vi har väl aldrig haft så mycket folk med psykiska och fysiska problem som nu, trots alla "framsteg".
 
K Kirre2 skrev:
Med mobilen. Man behöver inte ha bredband... Obegränsad surf.
Att koppla upp sig med mobilen och mobilt bredband är samma sak. men jag förstår din poäng du använder mobilen istället för datorn.
 
Ska vi gå in på det? Hur många brydde sig om psykiska problem på 1800- talet?
 
A Andy78 skrev:
Att koppla upp sig med mobilen och mobilt bredband är samma sak. men jag förstår din poäng du använder mobilen istället för datorn.
Nu förstår jag inte. Vi har mobilt bredband från Net1 och så har jag mitt mobilabonnemang från Tele2. Tycker inte att mitt mobilabonnemang kan klassas som mobilt bredband?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.