H hempularen skrev:
Att den detaljplanerade tomten ligger granne med en tomt som omfattas av kulturskydd, skall i princip inte spela någon roll. Men det finns i PBL en formulering i stil med att en byggnad skall passa in i miljön. Jag kan tänka mig att den gummiparagrafen kan tolkas mer strikt i närheten av ett kulturskyddsområde.

Alltså om du vill bygga ett modernt arkitektritat glas o betonghus eller liknande i ett område med traditionella trähus. Så kanske du med tvekan får igenom det. Men skulle grannhusen dessutom vara K-märkta, så kanske det blir avslag.

Vi tänkte bara höja väggliv på vinden med 70 cm och bygga friggebod på tomten. Det skulle inte sticka ut så. Men den ena handläggaren sa att vi kanske inte får göra nåt av det pga den andra villan och att bygglocsbrfriade åtgärder kanske inte gäller för oss för att vårt hus är bredvid den andra villan. Alltså att vi kanske inte får bygga friggebod, attefallshus, osv.
 
Jiji Jiji skrev:
Det som står i en gällande detaljplan gäller. Bestämmelser "smittar" inte, vare sig mellan planer eller över egenskapsgränser i en plan. Däremot kan det ju finnas riksintressen och liknande som påverkar fast dp ska i så fall vara ändrad för en dp får inte strida mot riksintresse.

Jag det tycker jag låter klokt. Varför ska inte bygglovsbefriat gälla för oss pga en annan villa?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Betyder inte ordet "bygglovsbefriat" i rubriken snarare "går inte att få bygglov"?

Det var så jag tänkte också. För att den ena handläggaren sa att vi kanske inte kan få varken bygglov för att höja väggliv eller att vi får bygga friggebod (behövs ej bygglov) pga den andra villan.
 
R Robert-san01 skrev:
Är det samma detaljplan för ert och de angränsande huset?
Ja, det är samma för hela den delen av området. Alla andra grannar har högre i tak, även det huset, alla har garage, osv
 
Demo81 Demo81 skrev:
Jag det tycker jag låter klokt. Varför ska inte bygglovsbefriat gälla för oss pga en annan villa?
Om det är så att det finns höga kulturvärden är det vissa saker som normalt sett är bygglovsfria som inte nödvändigtvis blir det i det enskilda fallet. Det kan tex vara attefallshus som normalt sett kräver bygganmälan men inget bygglov. En sådan byggnad kan alltså bli bygglovplig. Att det per automatik inte skulle gå att bevilja en sådan byggnad pga kulturvärden är däremot inte sant. En friggebod kräver inte bygganmälan i vanliga fall och kommunen vet alltså normalt inte att du uppför den. Självklart kan man styra i en dp att ingen ny bebyggelse får tillkomma men så verkar det inte vara i ditt fall.
Kan det vara så att handläggaren försökte förklara att det kanske krävs bygglov och anpassningar i större utsträckning än normalt?
Det bästa är nog att boka en tid och visa vad ni tänkt så att ni är säkra på att handläggaren och ni pratar om samma sak. Med en skiss eller ritning.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att den detaljplanerade tomten ligger granne med en tomt som omfattas av kulturskydd, skall i princip inte spela någon roll. Men det finns i PBL en formulering i stil med att en byggnad skall passa in i miljön. Jag kan tänka mig att den gummiparagrafen kan tolkas mer strikt i närheten av ett kulturskyddsområde.

Alltså om du vill bygga ett modernt arkitektritat glas o betonghus eller liknande i ett område med traditionella trähus. Så kanske du med tvekan får igenom det. Men skulle grannhusen dessutom vara K-märkta, så kanske det blir avslag.
Utdrag ur PBL 2 kap 6 paragrafen (se punkt 1)
 
  • Textutdrag från Plan- och bygglagen visande 2 kapitel 6 paragraf om kriterier för planläggning och byggande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Så länge du följer detaljplanen är det okej. Så länge den bygglovsbefriade åtgärden är mer än 4,5m från fastighetsgräns är det okej såvida inte detaljplanen beskriver att bygglovsbefriade åtgärder kräver bygglov eller inte för uppföras. Der kan även finnas utformningsregler i detaljplanen som måste uppfyllas. Det är bara att stå på dig men samtidigt vara saklig i din kommunikation med kommunen. Om du får avslag skulle jag kontakta en planarkitekt eller juridisk kunnig i PBL och överklaga beslutet. Detaljplan gäller tills den görs om eller tas bort.
 
  • Gilla
Demo81
  • Laddar…
O
Rör det sig inte om en utökad lovplikt för friggebod enligt gällande detaljplan borde det inte vara något bekymmer som några redan påpekat. När det kommer till uppförande av en anmälningspliktig åtgärd, exempelvis attefallshus, så kan det i särskilt värdefulla miljöer bli nekat startbesked för åtgärden. Mer om detta: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/

Sen ska en friggebod ha lämpligt utseende så klart (avseende färg, form och material).

Be kommunen att förklara varför du kanske inte får uppföra friggebod och med vilket lagstöd de lutar sig mot. Då bör du få ett svar att det är möjligt om övriga regler för friggebod efterföljs.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Demo81 Demo81 skrev:
Hej!

Vi har köpt hus och tänkte höja väggliv på vinden, samt bygga friggebod på tomten (carport). Ringde kommunen och första handläggaren jag pratade med sa att det är helt ok, eftersom detaljplanen säger att vi får. Dagen efter pratade jag med en annan handläggare. Hon sa att det inte är säkert att vi kommer få göra det, då huset på tomten bredvid våran är kulturmiljövilla (vanlig villa fr 30-talet). Våran ligger bakom den.

Kan det verkligen stämma att vi kan få avslag på det bara pga den andra villan?

Känner mig som en andrahands medborgare om det ska vara så. Lagen är väl densamma för alla? Jag menar, våran villa är inte kulturmiljövilla.

Någon som har varit med om liknande?
Det finns vissa medborgare som verkar stå över lagen kontrollera vem som bor i villan och överklaga till länsstyrelsen eller liknande
 
Demo81 Demo81 skrev:
Hej!

Vi har köpt hus och tänkte höja väggliv på vinden, samt bygga friggebod på tomten (carport). Ringde kommunen och första handläggaren jag pratade med sa att det är helt ok, eftersom detaljplanen säger att vi får. Dagen efter pratade jag med en annan handläggare. Hon sa att det inte är säkert att vi kommer få göra det, då huset på tomten bredvid våran är kulturmiljövilla (vanlig villa fr 30-talet). Våran ligger bakom den.

Kan det verkligen stämma att vi kan få avslag på det bara pga den andra villan?

Känner mig som en andrahands medborgare om det ska vara så. Lagen är väl densamma för alla? Jag menar, våran villa är inte kulturmiljövilla.

Någon som har varit med om liknande?
Lagen lika för alla? Om du tror det är det blir det ett smärtsamt uppvaknande.
 
Den andra handläggaren har väl inte direkt sagt att du inte får bygga, utan att "det är inte säkert att ni får"? Med tanke på att en byggnad ska passa in i sin omgivning, särskilt om det är område med många äldre, kanske t o m q-märkta hus, så är det en rimlig inställning. Mitt hus ligger i stadens äldsta bevarade kvarter med många hus som härstammar från 1700-talet. Mitt hus råkar vara byggt på 60-talet och har enligt detaljplanen för området den lägsta graden av q-märkning som betyder att alla åtgärder "måste passa in områdets karaktär". Jag får alltså inte bygga om huset till en modern funkisvilla.

Om ditt områdes detaljplan innehåller bevarandebestämmerlser så speglar nog den andra handläggaren bättre hur byggnadsnämnden kommer att resonera. Men det innebär inte att det lutar mot ett avslag. Om du anpassar åtgärderna, både höjning av väggliv och friggebod, till områdets karaktär så är det nog inga problem. Gör en skiss/beskrivning (som visar dina intentioner att följa ev bevarandebestämmelser) på vad du har tänkt göra och skicka till byggnadsnämnden för ett utlåtande, så får du en indikation om vad de är beredda att tillåta. Men börja med att lusläsa detaljplanen så att du har full koll på vad den tillåter/förbjuder. Detaljplanen är det juridiskt bindande dokumentet som SBN måste följa, även om små avvikelser kan ibland kan tillåtas.

För mig gäller att även på åtgärder som inte kräver bygglov, t ex bygga en altan på marken, så vill SBN gärna se en skiss/beskrivning innan bygget sätter igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Den andra handläggaren har väl inte direkt sagt att du inte får bygga, utan att "det är inte säkert att ni får"? Med tanke på att en byggnad ska passa in i sin omgivning, särskilt om det är område med många äldre, kanske t o m q-märkta hus, så är det en rimlig inställning. Mitt hus ligger i stadens äldsta bevarade kvarter med många hus som härstammar från 1700-talet. Mitt hus råkar vara byggt på 60-talet och har enligt detaljplanen för området den lägsta graden av q-märkning som betyder att alla åtgärder "måste passa in områdets karaktär". Jag får alltså inte bygga om huset till en modern funkisvilla.

Om ditt områdes detaljplan innehåller bevarandebestämmerlser så speglar nog den andra handläggaren bättre hur byggnadsnämnden kommer att resonera. Men det innebär inte att det lutar mot ett avslag. Om du anpassar åtgärderna, både höjning av väggliv och friggebod, till områdets karaktär så är det nog inga problem. Gör en skiss/beskrivning (som visar dina intentioner att följa ev bevarandebestämmelser) på vad du har tänkt göra och skicka till byggnadsnämnden för ett utlåtande, så får du en indikation om vad de är beredda att tillåta. Men börja med att lusläsa detaljplanen så att du har full koll på vad den tillåter/förbjuder. Detaljplanen är det juridiskt bindande dokumentet som SBN måste följa, även om små avvikelser kan ibland kan tillåtas.

För mig gäller att även på åtgärder som inte kräver bygglov, t ex bygga en altan på marken, så vill SBN gärna se en skiss/beskrivning innan bygget sätter igång.
Orsaken att vi har hamnat i detta med hänsyn till områden andra byggnader är ju att vi vill ha en viss karaktär på våra byggnader och anläggningar och Sverige sticker ut som vanligt då vi sällan har ansvarig Arkitekt utan vi har en byggherre vilket leder till problem i onödan vilket andra länder förstått sedan romartid

Att hantera problem av stil och estetisk karaktär är något som ”glöms bort” och som föraktas
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Den andra handläggaren har väl inte direkt sagt att du inte får bygga, utan att "det är inte säkert att ni får"? Med tanke på att en byggnad ska passa in i sin omgivning, särskilt om det är område med många äldre, kanske t o m q-märkta hus, så är det en rimlig inställning. Mitt hus ligger i stadens äldsta bevarade kvarter med många hus som härstammar från 1700-talet. Mitt hus råkar vara byggt på 60-talet och har enligt detaljplanen för området den lägsta graden av q-märkning som betyder att alla åtgärder "måste passa in områdets karaktär". Jag får alltså inte bygga om huset till en modern funkisvilla.

Om ditt områdes detaljplan innehåller bevarandebestämmerlser så speglar nog den andra handläggaren bättre hur byggnadsnämnden kommer att resonera. Men det innebär inte att det lutar mot ett avslag. Om du anpassar åtgärderna, både höjning av väggliv och friggebod, till områdets karaktär så är det nog inga problem. Gör en skiss/beskrivning (som visar dina intentioner att följa ev bevarandebestämmelser) på vad du har tänkt göra och skicka till byggnadsnämnden för ett utlåtande, så får du en indikation om vad de är beredda att tillåta. Men börja med att lusläsa detaljplanen så att du har full koll på vad den tillåter/förbjuder. Detaljplanen är det juridiskt bindande dokumentet som SBN måste följa, även om små avvikelser kan ibland kan tillåtas.

För mig gäller att även på åtgärder som inte kräver bygglov, t ex bygga en altan på marken, så vill SBN gärna se en skiss/beskrivning innan bygget sätter igång.
Bra beskrivet!
 
Demo81 Demo81 skrev:
Det

Enligt detaljplanen får jag göra det men den ena handläggaren sa att det kanske inte kommer gå pga den andra villan. Låter ju konstigt. Den första handläggaren jag pratade med nämnde inte den villan utan sa att det går.
Har haft samma problem och problemet är osäkra handläggare Vårt bygge blev 8 mån försenat för grannes ( K-märkt) tyckande!!!
 
Ett problem som vi har med byggnadsnämnderna är att bedömningarna kan variera så mycket beroende på vem som är handläggare. De har iofs inte något lätt jobb, de ska ha full koll på lagar och regler samtidigt som de ska vara med att bistå kommunens innevånare med tips och råd. Sedan finns ju alltid möjligheten att i vissa fall så spelar ett visst mått av vänskapskorruption en stor roll; känner man handläggaren så ökar möjligheten att man får igenom lösningar som egentligen är helt tokiga. Jag har sett det själv på mitt område. Min handläggare har uttryckt tveksamheter till att jag ska få bygga en altan på 1 meters höjd, trots att jag visat att den kommer att utföras med "särskild hänsyn till omgivningens egenart", som detaljplanen föreskriver.

Samtidigt, för inte allt för länge sedan så tillät man denna vackra balkong på en byggnad i samma område med samma skyddsklass som mitt hus (Q3), självklart byggd i klassisk stil för att passa "omgivningens egenart" på ett område med hus från 1700- och 1800-talet:

Modern balkong på ett äldre hus i historiskt område, ifrågasatt av byggnadsnämnden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.