1 467 378 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo jag tror faktiskt att det ska läsas ordagrant så, även om jag bara är en amatör i frågan. De anser nog med rätta att de är specialister på sina bilar som nästan är mer datorer på hjul än bilar. Så det kan göra mer skada att försöka laga/serva den utan rätt kunskaper än att bara låta bli att byta luftfiltret eller inspektera bromsskivorna.
Egentligen är det inte så konstigt. Om någon som inte kan råkar sabba tex ett batteri eller en bensinmotor för den delen på grund av att det gör fel så kan ju inte tillverkaren behöva stå för det på sin garanti.
Egentligen är det inte så konstigt. Om någon som inte kan råkar sabba tex ett batteri eller en bensinmotor för den delen på grund av att det gör fel så kan ju inte tillverkaren behöva stå för det på sin garanti.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 274 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 274 inlägg
Från teknikens värld mars 2019:R Robert-san01 skrev:
Visst finns det folk som drar in mer per timme, men så vanligt är det väl inte?!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Så tesla byter bromsvätska slumpmässigt då?
Kanske överraskningsservice?
Problemet är att glykolbaserad bromsvätska är hygroskopisk och således tar upp vatten vilket sänker kokpunkten och således försämrar bromsverkan.
Kanske överraskningsservice?
Problemet är att glykolbaserad bromsvätska är hygroskopisk och således tar upp vatten vilket sänker kokpunkten och således försämrar bromsverkan.
Regenerativ bromsning. Alltså one-pedal-driving. Fungerar mycket bra och ger ett minimalt slitage av bromsarna.richardtenggren skrev:
Biltillverkarna tjänar inga pengar på servicen, de tjänar pengar på auktorisationen av verkstäderna som får utföra deras "fabriks-service", samt på reservdelar, tillbehör mm som ofta säljs dyrt på dessa ställen.S slugger75 skrev:Ang Tesla och service. Tesla har ett rekommenderat serviceprogram, men alla garantier gäller även om du struntar i att serva den. Framgår av deras hemsida.
Tesla har inte byggt upp sin verksamhet på att tjäna stora pengar på service. De tjänar (snart) pengar på t.ex. bilarna istället.
Andra tillverkare, med stora serviceorganisationer, vill ju såklart fortsätta dra in pengar på det med.
Jag känner även till bilsäljare som inte hade egen bilverkstad, de fick inte ha det på det sättet om de skulle få fortsätta sälja nya bilar. Lösningen blev att de skrev avtal med ett enmansföretag som erbjöd service mm i deras lokaler, men att de inte hade kapacitet att ta emot kunderna. De som köpte bilen tvingades ändå välja andra verkstäder. Kontentan av denna historien är att det inte är någon lysande affär att driva verkstaden heller, för i så fall hade de gjort det. Detta gällde dock ett lågprismärke...
utom när du skall nödbromsa och regenereringen inte räcker till, då måste vätska och skivor vara i topp-skick!S slugger75 skrev:
Regenerativ bromsning fungerar dessutom inte med fullt batteri!
Man ska skilja på "service" som i bilbranschen oftast betyder att utföra ett antal kontroller, vätskebyten, filterbyten, justeringar mm och på "reparation/underhåll" som innebär att byta ut skadade eller utslitna komponenter.Alfredo skrev:
Det är vanligt att man blandar ihop dessa.
En bil som varit på service har samma defekter som innan, reparationerna säljer man in till kunden i nästa steg.
Men det gör inte att service och reparation är samma sak.hsd skrev:
Det är ändå något jag har upplevt under de år jag varit i branschen.
Nu kan det bero på att hos mig är ägare, kund och chaufför oftast inte samma person.
Service och reparation utförs inte nödvändigtvis samtidigt.