BirgitS
H hjulia skrev:
Jag förstår tanken, men för vår del skulle ändå hela planlösningen behöva göras om, skottning och skötsel av 20-30 m uppfart, hårdgöra "baksidan" av huset (enda ytterdörren), köket göras om, badrummet byggas ut och göras om, tvättstuga byggas inne och säkert flera andra saker så det är mer eller mindre en totalrenovering som behövs. Anledningen till det är att det är en gammal sommarstuga med lång korridor för att komma till samtliga rum som inte uppfyller passagekraven, vägen mellan parkeringen och ytterdörren är 16-32 kross, köket är inte ens 120 cm mellan de två parallella köksbänkarna, badrummet är trångt, tvättmaskinen står i badrummet och gör att tillgängligheten inte kan uppfyllas och enda stället att ha den annars är i ett uthus. Så att vi ska behöva sätta in en större dörr in till ett rum om vi vill göra om planlösningen för bara sovrummen är bara galet. Den dörren kommer inte märkas i de kostnader som de ändå kommer behöva lägga på anpassningen, när sen ansökan om ändrad planlösning kostar 11200 kr för en ändring som kanske går på 5000 kr i byggkostnad så är något allvarligt snett. Vem kan tro att någon skulle betala mer än dubbla byggkostnaden bara i avgift för att de ska säga åt en att ha en dörr med ett visst mått?!
Det finns ju många skador som gör att man blir rörelsehandikappad utan att det blir så allvarligt att man behöver största modellen av rullstol och assistent för toalettbesök. Hade en släkting som blev rullstolsburen på gamla dar men det räckte ju bra med en smal rullstol så det gick att komma igenom en smal 50-talsdörr till badrummet som absolut inte var tillgänglighetsanpassat liksom resten av huset, men med en ramp för att klara badrumströskeln, ramper till ytterdörr och altandörr samt en trapphiss fungerade det att leva där. Om hen inte hade kunnat flytta hem hade det varit stor risk för att hen hade blivit så deprimerad och stressad att döden hade kommit betydligt fortare än efter 1,5 år.

Det är ju mycket vanligt att vi behöver rullator som gamla och det kräver ju inte någon viss bredd på en korridor eller ett fullt tillgänglighetsanpassat badrum men det går ju inte med de smalaste dörrarna så att vid en renovering göra små förbättringar kan vara det som krävs för att kunna fortsätta leva i ett älskat hem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju många skador som gör att man blir rörelsehandikappad utan att det blir så allvarligt att man behöver största modellen av rullstol och assistent för toalettbesök. Hade en släkting som blev rullstolsburen på gamla dar men det räckte ju bra med en smal rullstol så det gick att komma igenom en smal 50-talsdörr till badrummet som absolut inte var tillgänglighetsanpassat liksom resten av huset, men med en ramp för att klara badrumströskeln, ramper till ytterdörr och altandörr samt en trapphiss fungerade det att leva där. Om hen inte hade kunnat flytta hem hade det varit stor risk för att hen hade blivit så deprimerad och stressad att döden hade kommit betydligt fortare än efter 1,5 år.

Det är ju mycket vanligt att vi behöver rullator som gamla och det kräver ju inte någon viss bredd på en korridor eller ett fullt tillgänglighetsanpassat badrum men det går ju inte med de smalaste dörrarna så att vid en renovering göra små förbättringar kan vara det som krävs för att kunna fortsätta leva i ett älskat hem.
Skador kan alltid ske, men jag har inte byggt/renoverat något till mig själv eller andra ifall jag/dom blir rullstolsburna under dom 30+ åren jag har hållit på, och i äldre hus brukar där inte vara så mycket att röra sig med.
 
Jag tycker över lag att dagens tillgänglighetskrav är ganska bra. Bygger man ett normalt hus är det väl till och med svårt att inte uppfylla kraven? Iallafall de krav som avser bredd på dörrar och passager och fria utrymmen.

Problemet med dagens krav är att dom gäller i princip alla typer av bostäder. Det skulle behövas en lättning på kraven för t ex små tillfälliga lägenheter. I dag finns det lite mildare krav på studentlägenheter, men det är ganska liten skillnad jämfört med de vanliga kraven (man får ha köket och sovplatsen i vardagsrummet typ). Hade man lättat på kraven mer så hade det kunnat byggas många fler små lägenheter/uthyrningsrum i storstäderna där bostadsbristen är ett reellt problem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju många skador som gör att man blir rörelsehandikappad utan att det blir så allvarligt att man behöver största modellen av rullstol och assistent för toalettbesök. Hade en släkting som blev rullstolsburen på gamla dar men det räckte ju bra med en smal rullstol så det gick att komma igenom en smal 50-talsdörr till badrummet som absolut inte var tillgänglighetsanpassat liksom resten av huset, men med en ramp för att klara badrumströskeln, ramper till ytterdörr och altandörr samt en trapphiss fungerade det att leva där. Om hen inte hade kunnat flytta hem hade det varit stor risk för att hen hade blivit så deprimerad och stressad att döden hade kommit betydligt fortare än efter 1,5 år.

Det är ju mycket vanligt att vi behöver rullator som gamla och det kräver ju inte någon viss bredd på en korridor eller ett fullt tillgänglighetsanpassat badrum men det går ju inte med de smalaste dörrarna så att vid en renovering göra små förbättringar kan vara det som krävs för att kunna fortsätta leva i ett älskat hem.
Förra ägaren testade med liten rullstol tillsammans med kommunens handläggare och det går faktiskt inte att varken komma in i sovrummen eller badrummet för att dörrarna är så smala. Det är dessutom riktigt tungt att dra rullstolen ute så antingen måste man ha medhjälpare eller elrullstol och en elrullstol går garanterat inte in genom ytterdörren. Så det är helrenovering som behövs för att kunna använda rullstol.
Har man rullator är det inga problem för sängen står bara ca 70 cm från vägg så då kan man ställa rullatorn utanför sovrumsdörren och sen ha räcke längs hela väggen bredvid sängen som man håller sig i. Så då spelar bredden på dörren ingen roll.
Har man däremot redan möjlighet att få in en rullstol så förstår jag reglerna, men när det är total omrenovering som behövs så blir det bara fånigt om de inte samtidigt kräver att allt görs om. Och skulle de kräva det så känns det inte ens värt att ens göra små förändringar i planlösningen förrän den dagen kommer då det skulle göra att minst ett sovrum måste tas bort. Så jag kan tycka att kraven är bra till en viss gräns, men i befintliga bostäder borde det vara lätt att få undantag. Och det borde definitivt inte kosta 11200 kr att ansöka om ändrad planlösning. Bygglov för ett nytt hus på max 100 kvm kostar 11800 kr så taxorna är helt galet snedvridna.
 
BirgitS
H hjulia skrev:
Det är dessutom riktigt tungt att dra rullstolen ute så antingen måste man ha medhjälpare eller elrullstol och en elrullstol går garanterat inte in genom ytterdörren.
Ute går det väl att bygga en gång i trä ovanpå gruset, som en ramp men utan lutning.
 
H hjulia skrev:
Och det borde definitivt inte kosta 11200 kr att ansöka om ändrad planlösning. Bygglov för ett nytt hus på max 100 kvm kostar 11800 kr så taxorna är helt galet snedvridna.
Ändrad planlösning kräver inget bygglov om du inte ändrar bärande konstruktioner.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ändrad planlösning kräver inget bygglov om du inte ändrar bärande konstruktioner.
Jo, det kan krävas en anmälan (samma papper som för bygglov) även om man bara ändrar planlösningen och hos oss kostar det 11 200 kr. Det beror på vad som kan räknas som en stor förändring av planlösning eller VA-ledningar vilket är upp till kommunen att bedöma från fall till fall och vad jag vet tar de betalt innan de påbörjar handläggningen. Från Boverket:

"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan."
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
 
H hjulia skrev:
Jo, det kan krävas en anmälan (samma papper som för bygglov) även om man bara ändrar planlösningen och hos oss kostar det 11 200 kr. Det beror på vad som kan räknas som en stor förändring av planlösning eller VA-ledningar vilket är upp till kommunen att bedöma från fall till fall och vad jag vet tar de betalt innan de påbörjar handläggningen. Från Boverket:

"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan."
[länk]
Bygganmälan är inte samma sak som bygglov.
 
BirgitS
I Stockholms kommun kostar ett bygglov för ett nytt hus 23 000 kr och för väsentligt ändrad användning (inre) 3 300 kr samt bygganmälan för större inre ändring (grundförstärkning, flera mindre) 4 600 kr och en mindre ändring (eldstad, vatten/avlopp, ventilation, ändring bärande konstruktion) 1 900 kr. Det är ju en politisk fråga och beloppen bestäms av byggnadsnämnden men enligt lag ska de motsvara kommunens kostnad. Om du tycker att det är oskäliga avgifter i din kommun så är det bra att prata med politikerna i nämnden och väcka opinion.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bygganmälan är inte samma sak som bygglov.
De ritningar och papper som ska skickas in är det samma, men handläggningen går fortare och man slipper ha en KA. I övrigt är det väldigt liten skillnad mer än vad de kallar det.

BirgitS BirgitS skrev:
I Stockholms kommun kostar ett bygglov för ett nytt hus 23 000 kr och för väsentligt ändrad användning (inre) 3 300 kr samt bygganmälan för större inre ändring (grundförstärkning, flera mindre) 4 600 kr och en mindre ändring (eldstad, vatten/avlopp, ventilation, ändring bärande konstruktion) 1 900 kr. Det är ju en politisk fråga och beloppen bestäms av byggnadsnämnden men enligt lag ska de motsvara kommunens kostnad. Om du tycker att det är oskäliga avgifter i din kommun så är det bra att prata med politikerna i nämnden och väcka opinion.
Det var betydligt mycket vettigare avgifter som känns som det faktiskt motsvarar deras kostnad. För oss är det 11200 kr för ändrad planlösning, men bara 5900kr om man påverkar byggnadens bärande delar. Hur de har kommit fram till dessa kostnader har jag försökt att fråga och även ifrågasatt nivån på dem, men tyvärr hjälper det inte att prata med politikerna då de bara svarar papegojsvar som "taxorna är satta efter vad det faktiskt kostar" och de vägrar svara på hur de har räknat ut dessa kostnader.

Ett annat exempel är mitt attefallslov som de godkände medan jag pratade med dem i telefon i 5-10 min och startbeskedet kom 5 min efter avslutat samtal vilket kostade mig 5300 kr för max 15 min jobb. Eftersom jag kan följa allt som händer i ärendet och ingen hade rört det innan jag ringde (handläggaren gick på semester innan jag skickade in så fick jaga tag i en annan handläggare) så är jag 100% säker på att de endast la ner 10-15 min på mitt ärende. Vilket ger en timkostnad på 21200kr för en handläggare på bygglovsenheten. Dyraste timkostnaden jag någonsin har sett! Avgiftstabell för ändringar av befintliga byggnader med olika ärendetyper och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.