coconut
T Tomasvh skrev:
Det finns en elmätare i centralen som du säger men den är väl för hela huset och inte enbart för pannan eller?

Har kollat serviceinfon, där står det följande:
Kompressor:
Antal starter: 4973
Drifttid: 7800h
Varav varmvatten 849h
tidfaktor 5443
varav varmvatten 690

Tillsatsinfo:
tidfaktor 264.5
Varav varmvatten 16.9

Något som låter konstigt? Jag är osäker på vad som är rimliga nivåer när det gäller patron vs kompressorkörning.
min elmätare i centralen är bara för pumpens förbrukning. Jämför med den du har i fasadskåpet, de bör inte visa samma.

siffrorna från pumpen är inget jag har nån jättebra koll på, ser ut som att din kompressor kör och det är ju i alla fall bra.
 
R
Är de inte krav på separat energimätare för värmepump? Jag har iallafall en för enbart pumpen

Min förbrukning landa på 800kwh i dec

NIBE F730
Enplan totalt 170kvm uppvärmd yta.
golvvärme
Västra Götaland.
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
För ett halvår sedan flyttade vi in i ett LB Hus byggt 2015, IVT 860 FLVP, golvvärme nere och radiatorer uppe. Vi upplever samma sak som er angående starkt drag från tilluftsventiler på båda våningarna, även besökare har påpekat det drag man känner vid kallare väder. Har aldrig upplevt så här starkt drag hos någon annan med samma ventilationslösning. Vi upplever draget som mest när det är blåsigt ute. Alla ventiler utom en är av typen "spaltventil".

Vi har haft ventilationsfirma på plats för att kontrollera luftflöden och de var mer eller mindre helt enligt krav/projektering (0.35 l/s/m2). De enda tipsen vi fick var att antingen installera FTX lösning eller att sätta in fler tilluftsventiler för att minska inflödet i varje ventil. Vi har köpt hem en till fresh-ventil men inte installerat den ännu, får se om det gör någon skillnad.

Vi upplever draget som ett stort problem, nästan på nivån att vi överväger kostnaden för FTX installation....

Vi har dock inte som er upplevt dålig värme och inte heller extrem energiförbrukning. T.ex i december 2019 hade vi total förbrukning (inte bara uppvärmning) på 2200 kWh, detta i Umeå, ca 160 m2 golvyta samt garage på 40 m2 värmt med elradiator till 8 grader.

Kanske inte hjälper er så mycket men möjligen lite tröst att ni inte är ensamma. Jag följer tråden med spänning ifall någon har en magisk lösning på problemet :)
 
M maximm skrev:
Det låter mycket. Kollade min förbrukning för dec 2019 (Skåne) och fick halva din förbrukning (1plan 174kvm klart dec 2018) med Nibe 750... 1636.62kwh
Oj, det var inte så lite heller!
Jag bor lite norr om dig i ett 108 m2 hus byggt 2010. Vi har LLVP + FTX.
Decembers förbrukning 576 kWh totalt, varav värmepumpen tog 222 kWh.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, det var inte så lite heller!
Jag bor lite norr om dig i ett 108 m2 hus byggt 2010. Vi har LLVP + FTX.
Decembers förbrukning 576 kWh totalt, varav värmepumpen tog 222 kWh.
Det måste vara nån form av "snålhushåll"
Förbrukar ca 1000kwh / månad och då är ingen uppvärmning inräknat där.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det måste vara nån form av "snålhushåll"
Förbrukar ca 1000kwh / månad och då är ingen uppvärmning inräknat där.
Vad har ni för hushåll då?
Kanske eluppvärmd stor utomhuspool med +40°C året om?
Från https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/
Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el (som värmepump eller el-element) är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
3 200 kWh en mild december i Stockholm är väl betydligt mer än vad ett nybyggt hus i den storleken skulle dra med enbart direktverkande el. Så något måste vara tokfel, typ kraftig överventilation i kombination med fel på värmepumpen eller någon okänd felkälla som varmvattenläckage eller värme igång i oisolerat förråd typ. (Alternativt fel på elmätaren, ovanligt men förekommer.)
 
Ja det låter ju onekligen mycket särskilt när man ser vad något sånär likvärdiga hus förbrukar. Er luftomsättning bör ligga på cirka 65l/s. Det som man skulle kunna misstänka är att ni ventilerar för mycket. Dels uppstår ju mer kallras när ventilerna ska ta in mer luft och sen behöver elpatronen jobba för att hålla uppe temperaturen. Har ni ljud från frånluftsventiler i kök och badrum? Dessa ska låta minimalt vid korrekta flöden. Prova att lägga ett hushållspapper mot donet. Det ska då hållas fast av flödet men det ska inte sugas in så mycket att det formas efter donet. Det är ingen vetenskaplig metod men ger en fingervisning.

Sen har ni 23 grader, det är varmare än ”rekommenderat”, 21 grader. Det påverkar också lite. Hur mycket vågar jag inte svara på.

Sen gällande antalet don, huruvida de är öppna eller inte så är det vanligt att en del stänger tilluftsventiler för att det är dragit. Problemet som uppstår då är att samma mängd luft måste sugas in ändå (65l/s) med stängda ventiler eller ventiler som bara är lite öppna ökar lufthastigheten vilket ökar draget. Normalt ska alla ventiler vara fullt öppna.

Gällande vinden så är de flesta ventiler utförda med sk. Stormskydd som stänger ventilen vid hög vindhastighet. Det är dock en simpel konstruktion som nog tyvärr inte alltid fungerar perfekt. Vad är det för ventiler?

Jag skulle be leverantören titta på detta samt be om injusteringsprotokoll för ventilationen om du inte fått det.

Gällande rummet som inte blir varmt. Vid slingorna där golvvärmen går ut (golvvärmefördelaren) bör slingorna vara märkta med rum, förhoppningsvis har du också en ritning. Du kan då känna om de rören som går till det aktuella rummet är varma. Är dom inte det kan det vara fel på styrningen, termostaten eller ställdonet. Två slingor kan också vara förväxlade så att t.ex. termostaten i det aktuella rummet styr ett annat rum och tvärtom. Är dock rören varma så kan det bero på flyttlådorna. De isolerar ju rätt bra.

Lycka till’
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad har ni för hushåll då?
Kanske eluppvärmd stor utomhuspool med +40°C året om?
Från [länk]
Nej
190m2 fjärrvärme ingen eluppvårmning alls.
4 Pers familj.
Den där länken är en glädjekalkyl.
5000kwh jag tror snarare dubbla för dom flesta familjer
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
3 200 kWh en mild december i Stockholm är väl betydligt mer än vad ett nybyggt hus i den storleken skulle dra med enbart direktverkande el. Så något måste vara tokfel, typ kraftig överventilation i kombination med fel på värmepumpen eller någon okänd felkälla som varmvattenläckage eller värme igång i oisolerat förråd typ. (Alternativt fel på elmätaren, ovanligt men förekommer.)
Har
M M Larsson skrev:
För ett halvår sedan flyttade vi in i ett LB Hus byggt 2015, IVT 860 FLVP, golvvärme nere och radiatorer uppe. Vi upplever samma sak som er angående starkt drag från tilluftsventiler på båda våningarna, även besökare har påpekat det drag man känner vid kallare väder. Har aldrig upplevt så här starkt drag hos någon annan med samma ventilationslösning. Vi upplever draget som mest när det är blåsigt ute. Alla ventiler utom en är av typen "spaltventil".

Vi har haft ventilationsfirma på plats för att kontrollera luftflöden och de var mer eller mindre helt enligt krav/projektering (0.35 l/s/m2). De enda tipsen vi fick var att antingen installera FTX lösning eller att sätta in fler tilluftsventiler för att minska inflödet i varje ventil. Vi har köpt hem en till fresh-ventil men inte installerat den ännu, får se om det gör någon skillnad.

Vi upplever draget som ett stort problem, nästan på nivån att vi överväger kostnaden för FTX installation....

Vi har dock inte som er upplevt dålig värme och inte heller extrem energiförbrukning. T.ex i december 2019 hade vi total förbrukning (inte bara uppvärmning) på 2200 kWh, detta i Umeå, ca 160 m2 golvyta samt garage på 40 m2 värmt med elradiator till 8 grader.

Kanske inte hjälper er så mycket men möjligen lite tröst att ni inte är ensamma. Jag följer tråden med spänning ifall någon har en magisk lösning på problemet :)
Skönt att höra att vi inte är ensamma! :)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
3 200 kWh en mild december i Stockholm är väl betydligt mer än vad ett nybyggt hus i den storleken skulle dra med enbart direktverkande el. Så något måste vara tokfel, typ kraftig överventilation i kombination med fel på värmepumpen eller någon okänd felkälla som varmvattenläckage eller värme igång i oisolerat förråd typ. (Alternativt fel på elmätaren, ovanligt men förekommer.)
coconut coconut skrev:
min elmätare i centralen är bara för pumpens förbrukning. Jämför med den du har i fasadskåpet, de bör inte visa samma.

siffrorna från pumpen är inget jag har nån jättebra koll på, ser ut som att din kompressor kör och det är ju i alla fall bra.
Har nu kikat på elförbruknigen på elcentralen och senaste dygen så har det gått åt cirka 60 KWh för värmepumpen , det är runt 0 grader utomhus. Detta är väl betydligt med än vad man ska räkna med?
 
J Johan456 skrev:
Ja det låter ju onekligen mycket särskilt när man ser vad något sånär likvärdiga hus förbrukar. Er luftomsättning bör ligga på cirka 65l/s. Det som man skulle kunna misstänka är att ni ventilerar för mycket. Dels uppstår ju mer kallras när ventilerna ska ta in mer luft och sen behöver elpatronen jobba för att hålla uppe temperaturen. Har ni ljud från frånluftsventiler i kök och badrum? Dessa ska låta minimalt vid korrekta flöden. Prova att lägga ett hushållspapper mot donet. Det ska då hållas fast av flödet men det ska inte sugas in så mycket att det formas efter donet. Det är ingen vetenskaplig metod men ger en fingervisning.

Sen har ni 23 grader, det är varmare än ”rekommenderat”, 21 grader. Det påverkar också lite. Hur mycket vågar jag inte svara på.

Sen gällande antalet don, huruvida de är öppna eller inte så är det vanligt att en del stänger tilluftsventiler för att det är dragit. Problemet som uppstår då är att samma mängd luft måste sugas in ändå (65l/s) med stängda ventiler eller ventiler som bara är lite öppna ökar lufthastigheten vilket ökar draget. Normalt ska alla ventiler vara fullt öppna.

Gällande vinden så är de flesta ventiler utförda med sk. Stormskydd som stänger ventilen vid hög vindhastighet. Det är dock en simpel konstruktion som nog tyvärr inte alltid fungerar perfekt. Vad är det för ventiler?

Jag skulle be leverantören titta på detta samt be om injusteringsprotokoll för ventilationen om du inte fått det.

Gällande rummet som inte blir varmt. Vid slingorna där golvvärmen går ut (golvvärmefördelaren) bör slingorna vara märkta med rum, förhoppningsvis har du också en ritning. Du kan då känna om de rören som går till det aktuella rummet är varma. Är dom inte det kan det vara fel på styrningen, termostaten eller ställdonet. Två slingor kan också vara förväxlade så att t.ex. termostaten i det aktuella rummet styr ett annat rum och tvärtom. Är dock rören varma så kan det bero på flyttlådorna. De isolerar ju rätt bra.

Lycka till’
Tack för alla tips, ska testa med värmen på slingorna, tänkte även pröva att stänga dörren ett par dagar då vi nu under julen har tömt rummet på flyttkartonger och det har nu "normal inredning".

En fråga, har öppnat samtliga ventiler över fönster men dels känns det som att hela huset har blivit kallare, samt att vid ett par platser, bland annat köksbordet drar det nu ordernligt kallt en meter ut från fönstret och det känns inte alls som normalt. Kan detta bero på för högt drag i frånluftsventilerna? Ska testa med pappersmetoden som du tipsade om.
 
En annan fråga, värmepumpen låter väldigt mycket, man hör den stå och brumma när man ligger i sovrummet på övervåningen med stängd dörr. Är detta normalt? Kan detta vara ett tecken på att något är galet?
 
Igen delar vi era upplevelser. Vår pump har låtit förfärligt och vi har drag vid matbordet mer än en meter ut.

Innan vi gjorde ventilationskontrollen var jag helt säker på att det är feljusterade frånluftsventiler som orsakar draget, men det är det alltså inte och problemet är olöst för oss. Vi har spaltventiler och det finns definitivt inga stormskydd till dessa, har även hört med Elitfönster om lösning på just det problemet men dom har ingen...

Angående pumpen som lät konstaterade vi att pumpen stod emot kopparrören som går till övervåningen, de orsakade otäcka stomljud. Nu har IVT tekniker varit på plats och dragit fram pumpen någon cm från väggen samt satta tjocka gummifötter under pumpen. Det blev definitivt bättre men vi tycker fortfarande att det låter orimligt mycket, man kan höra pumpen till övervåningen fortfarande men inte alls lika enerverande som tidigare. Vi har jämfört ljudet på vår pump med en Nibe F750 och den Niben spinner som en katt jämfört med våran.

Angående er förbrukning på pumpen. Ifall det är 60 kWh/dygn är det högt, det blir ju ca 1800 kWh på 30 dagar. I december hade vi ca 35/40 kWh/dygn på pumpen, i Umeå. Och en liten korrigering, i mitt förra inlägg skrev jag totalförbrukning i december på 2200 kWh men det var "bara" 1800 kWh totalt, varav pumpen ca 1000-1200 av dessa.

Angående dålig värme i ett rum. Kan det vara fel på ställdonet eller ventilen på den slingan? Eller att dom har missat att justera in flödet på den slingan så att den ger för lite värme? Jag har i veckan konstaterat att vi har en ventil som är trasig, men det gör att den inte gör att stänga och därför har vi onödigt varmt i det rummet i stället. Edit: Såg nu att du fått dessa tips i inlägg ovan redan :)

Hur ser golvvärmeanlägningen ut? Antar att du har en fördelare på varje våningsplan? Går det härleda dålig värme till bara uppe eller nere i huset?

Ifall huset är byggt i år kanske det är ide att ringa till VVS-firman installerat och justerat in systemet, finns injusteringsprotokoll? Dom bör rimligtvis ta lite ansvar för det? Känns definitivt som att något är galet i din anläggning.
 
Redigerat:
Snailman
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ta inte i, F750 är inte ens Nibes nyaste pump
Det har ju kommit en F730, som i princip är en avskalad F750, med nån mindre förbättring jämfört med F750, tex värmeelement för avfrostningen, men detta värmeelement är numera infört även på F750.

Det sitter tex ett värmeelement i min F750.

Jag valde att komplettera F750 med ett tilluftsaggregat SAM40 , så jag har inga ventiler vid fönstren, utan tilluften kommer in genom ventiler i taket, uppvärmd till åtminstone 16 grader som lägst.

SAM 40 har tyvärr en del problem i mindre hus.
 
  • Gilla
jimmie.p och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.