7ender
Hej!

Vi ska bygga uteplats/veranda med valmat plåttak, större än 15 kvm, så vi måste söka (förenklat) bygglov. Tanken är att i framtiden bygga in verandan till ett uterum och då ansöka om fasadändring.

I samband med att att vi ritar upp dokument för bygglovsansökan ska vi rita upp ett poolområde som kommer ligga lägre i nivå. Det är ju inte bara för bygglovet man vill rita, utan även för att hitta rätt form.

- Vilken ritprogram rekommenderas för bygglovshandlingar i första hand för altanen, men även poolområdet?

Jag har tittat lite på Sketchup. Även om jag är mycket datorvan känns det som en extrem tröskel att lära sig programmet för att skapa ritningarna som behövs för bygglov och planera hela projektet...men det måste ju göras.

Är Skechup rätt väg att gå? Klarar jag mig på gratisversionen?
Räcker det att jag går igenom tutorials på youtube?

Planen är att skapa en projekttråd när bygget väl sätter igång i vår. Kommer behöva råd hur man ska planera för att i framtiden isolera uterummet.

Bara för att bilder är trevligt så ser det ut såhär. Befintligt tak på 15 kvm och hela trallen kommer rivas. Nya kommer förlängas nån meter till vänster och lite i djupled.

Gul villa med befintlig terrass och trädäck under renovering, omgivet av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laszlo Toth
Jag skulle inte rekommendera att du försöker dig på bygglovshandlingar själv, chansen är ganska stor att du kommer få lägga tiotals timmar och ändå får du kompletteringar från kommunen t.ex. ej fackmannamässiga ritningar.

Idag finns det flera leverantörer som erbjuder bygglovsritningar för några tusenlappar för denna typen av projekt.

Om du ändå vill försöka själv så är det bättre om du använder dig utav Revit eller AutoCad och deras gratisversion.

Ska bli spännande att följa ditt projekt!
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Samtidigt ser man ju folk som får igenom bygglov med kladdiga, handritade skisser.

Att få det ritat för några tusenlappar tar jag direkt. Men jag har betalat 10.000 kr för att få en konstruktör för ritningar för en enkel avväxling.
 
Nu är det ett tag sedan jag använde SketchUp men jag har för mig att du inte kan generera ritningar från 3D-modeller med gratisversioner. Jag är dock inte hel säker dock. Själv gillar jag AutoCAD.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
M
Revit!
 
Snailman
Jag begrep mig inte på SketchUp, lärde mig istället solidworks, ritade huset i 3d och gjorde sedan bygglovsritningar från 3d modellen, gjorde detta med två helt olika hus, och fick bygglov på båda.

Finns många exempel på ritningar som krävs hos flera kommuner.
Tex https://www.rattvik.se/bygga-bo-och...r-riva/bygglovsprocessen/ritningsexempel.html

Jag gick även till kommunen och tog kopior på några andra hus, då de är offentliga handlingar.
 
M
Snailman Snailman skrev:
Jag begrep mig inte på SketchUp, lärde mig istället solidworks, ritade huset i 3d och gjorde sedan bygglovsritningar från 3d modellen, gjorde detta med två helt olika hus, och fick bygglov på båda.

Finns många exempel på ritningar som krävs hos flera kommuner.
Tex [länk]

Jag gick även till kommunen och tog kopior på några andra hus, då de är offentliga handlingar.
Solidworks är dock inte avsett för husbyggnation, tycker inte att det skall rekommenderas för bygglov.
 
M Marcusskold skrev:
Solidworks är dock inte avsett för husbyggnation, tycker inte att det skall rekommenderas för bygglov.
Håller med dig där. En kund envisades med att använda SolidWorks då han var van vid programmet. Jag tyckte det blev krångligt, mycket handpåläggning, svårt att få ut bra ritningar. Är TS inte van vid 3D-modellering och ska lära sig ett nytt program tycker jag inte SW är det bästa för detta ändamålet. Till mekanikkonstruktion fungerar det däremot bra.
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Jag gjorde alla mina bygglovshandlingar förra året för 25m2 uterum i gamla paint. :rofl: Gick genom helt utan anmärkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
steve5432 och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Nu var det ca tio år sen, så SketchUp har nog blivit bättre, försökte lite med autocad, och trots jag gått en kurs i det så gick det inte.

Fördelen för mig med solidworks, var att jag typ ritade huset bräda för bräda, tegelpanna för tegelpanna, därför var jag tvungen att lösa problematiken med att bygga huset i verkligheten redan på ritningsstadiet, gjorde även ritningarna på avlopp, och elritningen i samma modell.

Jag kan inte påstå att jag rekommenderar det, men det gick.

Några bilder från solidworks här
https://www.byggahus.se/forum/threads/planering-av-ett-loesvirkeshus.23351/page-4#post-674795
 
Redigerat:
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Nu var det ca tio år sen, så SketchUp har nog blivit bättre, försökte lite med autocad, och trots jag gått en kurs i det så gick det inte.

Fördelen för mig med solidworks, var att jag typ ritade huset bräda för bräda, tegelpanna för tegelpanna, därför var jag tvungen att lösa problematiken med att bygga huset i verkligheten redan på ritningsstadiet, gjorde även ritningarna på avlopp, och elritningen i samma modell.

Jag kan inte påstå att jag rekommenderar det, men det gick.

Några bilder från solidworks här
[länk]
Jättebra gjort! Klokt att arbeta genom konstruktion och utformning redan från början. Synd att inte fler tänker på helheten redan i planeringsstadiet.
 
7ender
Tack för all input. Jag har tittat lite på de föreslagna programmen och inser att jag skulle få investera väldigt mycket tid för att få till nåt öht.
Just nu överväger jag att själv försöka rita projektet grovt i nåt enkelt program, och leja bort finliret till nån som är van.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
M
7ender 7ender skrev:
Tack för all input. Jag har tittat lite på de föreslagna programmen och inser att jag skulle få investera väldigt mycket tid för att få till nåt öht.
Just nu överväger jag att själv försöka rita projektet grovt i nåt enkelt program, och leja bort finliret till nån som är van.
papper och penna duger isåfall
 
M Marcusskold skrev:
papper och penna duger isåfall
En skalstock underlättar också arbetet.
 
M
M MetteKson skrev:
En skalstock underlättar också arbetet.
Och linjal... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.