Om detta är det enda donet i kåken kan jag förstå att det orsakat problem. Tvivlar starkt att ni utvecklat allergier då majoriteten av lägenhetshus fortfarande har självdrag och många gånger helt obefintligt frånluft, särskilt på sommaren.

Men om ni även har ett don eller spisfläkt i köket har frånluften fortfarande fungerat helt utan problem. Att försöka stämma föreningen är länlöst
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
N Ngea skrev:
Jag blir inte förvånad över svaren vad gäller allergi, att så mkt okunskap förekommer när det gäller allergi
Jag förstår inte vad du menar? Man kan förmodligen få allergi av dålig ventilation men man behöver inte få dålig allergi av dålig ventilation. Det är inte motsägelsefullt. Uttryck gärna en åsikt istället om du vet.
 
Claes Sörmland
N Ngea skrev:
Jag blir inte förvånad över svaren vad gäller allergi, att så mkt okunskap förekommer när det gäller allergi
Vad är det för okunskap som du har detekterat?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C Caidol skrev:
Hej!
Jag undrar om man kan anmäla ett företag alternativt sin bostadsrättsförening för att ha orsakat dålig ventilation (även allergier på det etcetera) under fyra års tid?
Bakgrunden är att dom gjorde en OVK besiktning här 2016 och när dom hade gjort denna så har luften vart helt stilla hemma. Har två barn varav ena har utvecklat allergier.
Jag har aldrig tänkt på att de kunde vara ventilationen förens nu egentligen då jag läst teknik och lite om ventilation.
Så idag kollade jag frånluftsdonet i badrummet och upptäckte att när dom gjorde besiktningen så har dom skruvat på den saken i mitten helt så de va helt stängt. Därför har ingen luft kunnat ta sig ut där.
Detta har vi levt med i fyra år och fått massa problem pga detta.
Kan man gå vidare med det på något sätt?
Känns inte så roligt att ena barnet fått massa problem med allergier osv pga detta.
Om man bor i en bostadsrätt, så har man ganska mycket eget underhåll i lägenheten. T.ex. rengöring av ventildon.
Och om man inte har gjort det på fyra år?? Ja då vet inte jag vem man ska skylla på. :thinking::thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Att ha bra ventilation är viktigt. Det finns risk för ohälsa även om det inte behöver vara just mögel och allergi. Jag tycker du ska be att få se OVK protokollet från någon i styrelsen (det är väl brf?) och i det ta reda på vad man noterade på din lägenhet. Har ni mekanisk ventilation i byggnaden så gjordes sannolikt flödesmätning? Kollades samtliga utsug (kök o våtrum)? Om det mättes, var dessa värden ok? Fanns det några anmärkningar i din lägenhet eller husets ventilation i övrigt? Och om det fanns anmärkningar undrar jag om de blivit åtgärdade. Vore kul om du kan kolla detta och ge oss återkoppling.

Precis som någon mer har skrivit i forumet så undrar jag också om du är säker på att frånluftsdonet verkligen är helt stängt eller om det trots allt går luft genom det? Även en till synes liten spalt kan dra ganska mycket luft. Antar att du har rengjort donet nu i alla fall så att du skött ditt ansvar.

verkligen tråkigt med allergin. Båda mina barn har allergi o astma trots att de nästan enbart bott i välventilerade bostäder (mekanisk frånluft med tilluft via väggventiler). Åtminstone i ena fallet blev problemen framkallade i ett hus som då hade mögel (vi flyttade genast ut, sanerade, ändrade i byggnadens grundläggning och installerade mekanisk ventilation, dessförinnan juridisk process ett antal år)

Att ha bra ventilation motverkar problemen och ger mer marginal mot hälsoproblem som astma och vissa allergier. I mitt fall sätter vi pollenfilter i tilluftsventiler.

Juridiskt tror jag din bästa möjlighet skulle vara hyresreduktion om föreningen underlåter att åtgärda brister som framkommit vid OVK.
 
Frånluften kan kollas med ett papperstest. Håll ett papper framför frånluftsventilen. Finns frånluft fastnar papperet. Mäter dock inte om luftflödet är är det rätta
 
"Ventilationen i våra hus är en förbisedd sak och att det inte finns lagkrav på ventilation är märkligt"

I samtliga flerbostadshus, undantaget radhus med självständig ventilation, finns det lagkrav på OVK idag och har funnits regler för ventilation sedan 40-talet i Sverige.

Villor har andra krav, dock jämfört med ex Tyskland som fortf saknar uteluftsventiler i de flesta bostäder, ligger vi långt före.
Tar man luft utifrån heter det uteluft, inte tilluft, tilluft är filtrerad, oftast förvärmd luft.

I TS fall finns garanterat fler frånlufts don och i så fall också uteluftsventiler (eller tilluft).
Det är mer vanligt att uteluftsventiler är stängda än frånluft, men bor man nära en trafikerad väg eller vid björkskog drar man in både avgaser och pollen vid uteluftsintag.
Då är det troligen inte mindre ohälsosamt än som de gör i Tyskland, öppnar fönster morgon och kväll och vädrar.

Ex ett frånluftsdon FläktGroup GPDF125 som sitter nära frånluftsfläkten i ett stort ventilationssystem och injusteras till 15l/s har en inställning på ca -17mm dvs "fullt stängt" och sätter då igen sig helt på runt ett år medans donet längst bort i systemet är fullt öppet +15mm och aldrig sätter igen sig men också ger 15l/s.
Då är en bättre modell på kontrollventil KGEB125 som har större spalt, men sådant har ofta inte ventilationskonstruktörer kunskap om. Samt att det företag som är billigast, de som kanske har sämst ventiler, får jobbet i en upphandling.

OVK utförs var 3e år för FTX och var 6e för F-system, därmed troligt att TS har F och därmed får in ofilrerad luft utifrån som antagligen påverkar allergier.
Därmed kan man också säga att hade donet tvärtom varit fullt öppet, vilket en del boende skruvar upp, hade luftkvaliten kunnat vara sämre, beroende på årstid samt var man bor.

Justera in donet till 15l/s, det kan man också göra själv med ett U-rör och en mätkrok.
Roten ur trycket i Pa multiplicerat med k-faktor för donet ger flöde i l/s.
https://www.luftbutiken.se/givarerumstermostat/5423-u-rorsmanometer.html

Mvh
Edit stavfel
 
  • Gilla
Ngea
  • Laddar…
N Ngea skrev:
Jag blir inte förvånad över svaren vad gäller allergi, att så mkt okunskap förekommer när det gäller allergi
Det beror ju på vilket de får klandra sig själva. Att de har missat ventilation eller angående allergi.

Angående ventilation så tycker jag det är anmärkningsvärt att man inte har reagerat förrän efter 4 år att man inte har tillräckligt bra ventilation. Skulle vara intressant att se hur deras badrum ser ut med förväntat mögel, blöta handdukar och en spegel som man titt som tätt får ta bort imma på spegel.
 
C Caidol skrev:
... Kan man gå vidare med det på något sätt? ...
Ett råd i all välmening: Öppna ventilerna så ni får luft, andas några djupa andetag och gå vidare! Hälsan blir bättre utan adrenalinpåslag.
C Caidol skrev:
... om man kan anmäla ett företag ... fyra års tid? ...
Nej det kan man inte, garantin har gått ut på det felaktigt utförda arbetet så firman som besiktigade behöver inte ens komma tillbaka och vrida på ventilationen igen. Men glöm bort det och fokusera på den friska luften istället för den dåliga som varit, det blir bättre för alla främst för er som bor där.
 
T
Borde ligga under eget ansvar kan jag tycka.
Om ventilen är stängd så borde fukten aldrig försvinna och borde uppmärksammats tidigt.

Är det mögel så märker man det på sekunden man kliver in i huset och borde också uppmärksammats.

Om jag har en VVS kille hemma som byter termostater och han råkar glömma vrida på dom kan jag inte sen klaga på att jag bara haft 10 grader om året i 4 år och varit konstant förkyld pgr av det.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.