A Anders_Nilsson skrev:
Jag har läst mer än en gång att upptäcker man hussvamp måste man bränna ner kåken till grunden. Detta verkar vara dogma för vissa. Kul med folk som försöker trots att läget är jobbigt.
Ja hussvamp har spridits hemska rykten om ren skrämselinformation!
Den är bara snabb annars är den en i raden av nedbrytningsmekanismer!
Bara att åtgärda som allt annat
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Åsa Lund
Det är lurigt att försäkringsvillkoren inkluderar hussvamp hos vissa försäkringsbolag, men inte alla. Och så kan det vara karens från det att försäkring tecknas tills skydd mot hussvamp (och andra skador) gäller.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det är lurigt att försäkringsvillkoren inkluderar hussvamp hos vissa försäkringsbolag, men inte alla. Och så kan det vara karens från det att försäkring tecknas tills skydd mot hussvamp (och andra skador) gäller.
Ja försäkringar som inte skyddar är bedrägeri
 
Hos en del försäkringsbolag behöva godkänd i sektion gällande hussvamp/mögel/svamp i största allmänhet och träskadeinsekter. Det här huset har ju redan svamp så det är nog uteslutet.
Men jag ser inte att det inte skulle gå att åtgärda och jag antar att huset har betingat en kostnad i förhållande till skicket. Ägarna är ju dessutom rutinerade ödehus räddare så jag är helt övertygad om att det kommer att bli mycket bra alltihop.
Det är så härligt att läsa om alla som verkligen räddar ödehus från förfall och sönderrenovering. Jag vet inte vilket som är värst.
Stor eloge till er! :love:
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hos en del försäkringsbolag behöva godkänd i sektion gällande hussvamp/mögel/svamp i största allmänhet och träskadeinsekter. Det här huset har ju redan svamp så det är nog uteslutet.
Men jag ser inte att det inte skulle gå att åtgärda och jag antar att huset har betingat en kostnad i förhållande till skicket. Ägarna är ju dessutom rutinerade ödehus räddare så jag är helt övertygad om att det kommer att bli mycket bra alltihop.
Det är så härligt att läsa om alla som verkligen räddar ödehus från förfall och sönderrenovering. Jag vet inte vilket som är värst.
Stor eloge till er! :love:
Värst är att fantastiska hus och samhällen rasar ihop av politiska orsaker
 
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Värst är att fantastiska hus och samhällen rasar ihop av politiska orsaker
Glesbygden skulle må mycket bättre av att tillhöra Norge
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hos en del försäkringsbolag behöva godkänd i sektion gällande hussvamp/mögel/svamp i största allmänhet och träskadeinsekter. Det här huset har ju redan svamp så det är nog uteslutet.
Men jag ser inte att det inte skulle gå att åtgärda och jag antar att huset har betingat en kostnad i förhållande till skicket. Ägarna är ju dessutom rutinerade ödehus räddare så jag är helt övertygad om att det kommer att bli mycket bra alltihop.
Det är så härligt att läsa om alla som verkligen räddar ödehus från förfall och sönderrenovering. Jag vet inte vilket som är värst.
Stor eloge till er! :love:
Godkänd inspektion skulle det stå... Inte godkänt i sektion...
 
Byggnader är viktiga för många människor och hur de lämnas och förfaller är en komplicerad fråga...
Därför är det så kul att meurman gör sådana heroiska insatser...
Hussvamp angrepp är inget som stoppar...
Då ska det gått väldigt långt ...
Försäkringsbolagen har inte riktigt produkter för renoveringsprojekt eller hus på vischan..
Hussvamp då brukar bolagen vända i porten
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har läst mer än en gång att upptäcker man hussvamp måste man bränna ner kåken till grunden. Detta verkar vara dogma för vissa. Kul med folk som försöker trots att läget är jobbigt.
Ja kunskaper borde gå före fördom!
Tyvär finns det skräck för hussvamp då den är så snabb när man väl upptäcker den och eftersom den kan transportera fukt och kalk långa sträckor
 
Uppträdandet av hussvamp är som alla svampangrepp det behövs finnas fukt och näring för svampen och hussvampen har extrema egenskaper då den upptäcks är det långt gånget och svampen växer enormt snabbt så åtgärder blir viktigt direkt vid upptäckt

1.Stoppa fukttransporten
2. Begränsa kalk och näringstillgång
3. Se till att skadat matrial kommer bort så fort som möjligt och bränn det Det kan vara svårt att se ett påbörjat angrepps utbredning
Behandla tveksamt matrial med lämplig metod och bygg barriärer med annat matrial så att ett påbörjat angrepp inte kan återskapa transport trådar
4 välj ett skydd av ej vattentransporterande isolering mellan skada och oangripet ny vattentransoporterande cellulosa och se till att ny isolering är diffusionsöppen och innehåller salter och annat som är svampovänligt
5 kalk är rena mumsmumset för svampen så var noggrann och sanera alla kalk källor..undvik om möjligt kalkfärg på kalkbruk på reviterad fasad som är fuktutsatt
6 håll ett renoverat tidigare skadat hus med hussvamp under noggrann uppsikt avseende fukt och kyla...kondens se till att undanröja dessa snabbt då tidigare skadat hus är en slumrande svampinfektion
 
Ett hus under renovering, synligt gammalt trägolv och badkar utomhus, snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsfas av badrum med träbjälklag och synliga rör, ofärdiga väggar samt ett hål i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering av badrum med träväggar och trappa, verktyg och belysning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, nu har vi kommit en liten bit med badrummet, ska snart börja bygga ”innedasset”. Vet inte om jag har sagt något om vårt badrum, tänker att det kommer bli en hel del disskussion i detta forum angående det, men alla åsikter är intressanta och välkomnas! :)

vi kommer att bygga ett badrum helt utan tätskikt. Det kommer att vara ett träbjälklag fyllt med lin eller träfiber (skivor) med ett målat trägolv uppepå. Avloppen från badkaret, handfat och tvättmaskin kommer att gå rakt ner i källaren till en gemensam avloppsbrunn. Alltså inga brunnar i själva golvet. Sedan kommer vi ha ett urinseparerande ”innedass” som jag själv kommer bygga efter lite inspiration från vanliga utedass med massor av härligt detaljer i trä där hantverk är ett ledord (förhoppningsvis) ;) Men nu till min fundering,

jag ska försöka ta ventilation från ”bajslådan” under toaletten ut på taket, för att slippa bajslukten i trädgården (om man skulle ha satt en typ pax-fläkt ut genom väggen bara). För att komma upp på taket enklast väg har jag tänkt använda mig av en gammal avluftning, den svänger 3-4 gånger och är säkert 7-8 meter lång totalt. Räcker en pax-fläkt då eller finns det mer tryckande fläktar??

Ska försöka ta lite mer bilder nästa gång jag är där, har varit lite dålig på att fota!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Vad är bakgrunderna till idéerna om badrummets utformning?

Till systemet för torrdass inne?

Vad hoppas du uppnå med dasslösningen?
 
Pax chinook är en radialfläkt och borde hantera det bättre än Calima som är en axialfläkt iallafall.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Vad är bakgrunderna till idéerna om badrummets utformning?

Till systemet för torrdass inne?

Vad hoppas du uppnå med dasslösningen?
ja vi vill ha ett så pass litet ingrepp i huset som möjligt, med så lite täta material som möjligt, och fördelarna med urinseparering är ju en lång historia, Men för mig handlar det mest om mina föräldrar som byggde nytt -91 med urinseparerande toaletter, så jag är uppvuxen med snacket om kretsloppet, odling och hur svårt det är att rena wc-vattnet (bajs+kiss+vatten)
 
  • Älska
  • Gilla
Jope09 och 1 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Pax chinook är en radialfläkt och borde hantera det bättre än Calima som är en axialfläkt iallafall.
okej! Ska kollas upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.