Hej Allihopa.
Ny här på forumet
Haft en firma som byggt ett förråd 15kvm ink ett litet altan runt på en slänt.

Är orolig för hållbarheten på grund av slänten och vikten som kommer vara ifrån förrådet samt innehållet senare.
Undrar om vad ni experter tycker jag skall göra för förstärkning.
Tacksam om nån kan fixa en enkel ritning när jag inte är en hantverkare.
Min plan nu är att förstärka med 3 regler till kopplade till skostolpar som är infästade i sten och kanske köra nån X format för några utav dem befintliga bärande reglerna.
Kan tillägga att på ena kortsidan så är det en berg. Dem har både lagt plintar och gjutit.
Berätta gärna vad ni tycker
 
  • Förråd på 15 kvm byggt på slänt med stolpar och stödreglar på ojämnt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förråds grundstomme på en slänt med synliga stödben och berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt förråd på slänt med stödreglar och infästa skostolpar, några i korsformat, bredvid berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett nyligen byggt förråd på en slänt med synliga stödpelare och reglar samt grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är du orolig?
Är det inte byggt på rätt sätt??

//AA
 
Det ser rätt amatörmässigt ut. Osystematiskt och helt klart byggt av någon som saknar byggtekniskt kunnande. Om allt kommer att rasa vid första bästa snöstorm är en annan fråga. Om bara förrådets golvplan är styvt i horisontalled behövs inga diagonaler. Den yttersta stolpen verkar lite spinkig i förhållande till sin längd. Vad har den för mått och hur lång är den?
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Varför är du orolig?
Är det inte byggt på rätt sätt??

//AA
J justusandersson skrev:
Det ser rätt amatörmässigt ut. Osystematiskt och helt klart byggt av någon som saknar byggtekniskt kunnande. Om allt kommer att rasa vid första bästa snöstorm är en annan fråga. Om bara förrådets golvplan är styvt i horisontalled behövs inga diagonaler. Den yttersta stolpen verkar lite spinkig i förhållande till sin längd. Vad har den för mått och hur lång är den?
Tyvärr så är det enligt min uppfattning rena bingolotto när det gäller kvalité på arbetet man får nu för tiden i byggbranschen!

Har satt som ordförande i ett ganska stort BRF och hyrt in stora aktörer men ändå fått massa problem och skitresultat som man inte ens tro att det är sant! Stora svenska firmor och namn men det är ingen garanti att du får ett bra kvalité!
Priserna som ni säkerligen känner till skiljer sig rätt så markant, men det är ingen garanti att dyrast är bäst!

Samma sak gällande andra privata jobb och andra jag känner som fått huvudvärk med byggarbeten. Så med det sagt så är det en ung kille som driver eget som fixade detta. Han verkar vara kunnig och jag stod med honom nästan alla dagar och hjälpte till liten del och självaste förrådet är jag nöjd med kontra priset. Han hade vattenpass med och fick hjälp utav en annan snickare firma för att sätta upp förrådets grund.

Men det känns lite som att han har snålat med stolparna och bärande delen kanske med tanke på fasta priset och att det tog längre tid och dyrare material kostnad pga jultider m.m och vi hade kommit över fast pris, eller kan det vara jag som är paranoid!
Det är inget svart jobb utan valde honom efter betyg och priset! Så åter så vet man ej vem och vilket resultat man får dessvärre nu för tiden!

Oron kommer ifrån släntens lutning och att det är jord under. Han har satt upp några plintar och gjutit betong på dem övriga.
Funderar på förstärkning från min sida. Och även köp av byggtimmer 120x140

Gällande yttersta stolpen så återkommer jag med svar ikväll (Men tror att det var 95X95 i tjocklek). Av nån anledning så får jag inga notisar när nån svarar här fast jag har bockat för det.
 
  • Gilla
68sik1
  • Laddar…
Är det bara jag som ställer mig frågande till vad tusan som händer här?

En förstärkningsstolpe under ett hus markerad med rött som stödjer en bjälke, bredvid en oavslutad stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Tomture61
Jag hade nog gjort förstärkande kryss (träreglar) mellan alla stolpar.
Den långa sneda brädan som sitter i ett järn i berget är ju löjlig :thinking:
Järnet måste ned hela vägen i berget , som nr 1 , brädan kommer att vika sig om huset får för sig att röra på sig.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Det ser ut som att den långa ytterhörnsstolpen och den skarvade nederdelen inte är tryckimpregnerade som det andra?
Hade byggshopen slut på 95x95 mm tryckt?

De kommer garanterat med tiden att bli dåliga nertill pga att de inte är tryckta.
Beroende på ffa virkeskvaliteten, samt hur väderutsatta de är, och var i landet det är (klimat).

Det ser ut lite som plockepinn. Så där kan vara ok om man som glad amatör gör det själv, och det bara är skogen runt som kan se, samt att det trots allt är konstruktionsmässigt korrekt och tar upp alla laster rätt mm. Gissar att han som gjorde det mkt väl kan vara en duktigt snickare, men uppenbarligen inte en konstruktör. Resultatet beror förmodligen också på att det var två gubbar/firmor involverade samt tidsbrist (och materialbrist) iom helgerna. Som gjort för missuppfattningar och akuta nödlösningar.

Gissar vidare att din hantverkare missbedömde tidsåtgången och/eller vilka/alla åtgärder som behövde göras, och/eller la sig lågt bara för att få jobbet och skaffa sig erfarenhet. Om han är seriös så är han förmodligen inte helt nöjd med resultatet, även om det måhända duger för ändamålet.

Kan såklart också vara en kombination av bildvinklar och div extra bräder stående/ditsatta av en orolig TS?
 
3 3KGT skrev:
Hej Allihopa.
Ny här på forumet
Haft en firma som byggt ett förråd 15kvm ink ett litet altan runt på en slänt.

Är orolig för hållbarheten på grund av slänten och vikten som kommer vara ifrån förrådet samt innehållet senare.
Undrar om vad ni experter tycker jag skall göra för förstärkning.
Tacksam om nån kan fixa en enkel ritning när jag inte är en hantverkare.
Min plan nu är att förstärka med 3 regler till kopplade till skostolpar som är infästade i sten och kanske köra nån X format för några utav dem befintliga bärande reglerna.
Kan tillägga att på ena kortsidan så är det en berg. Dem har både lagt plintar och gjutit.
Berätta gärna vad ni tycker
Jag rekommenderar starkt att du håller barn borta från området och tar dit en besiktningsman för att titta på det där.

Det som är högintressant är tyvärr det som inte syns utan är nedgrävt eller inte syns så bra på bilderna, du behöver en bygg kunnig som kommer och tittar på plats.

Vi vet för lite om helheten för att kunna via forumet säga att det är fel och vad du behöver göra för att få det bra, oavsett vad vi säger så kommer det sannolikt inte bli ett helhetsgrepp utan massa punkt lagningar.

Men trots knapphändig information så finns det alldeles för många varningsklockor som ringer på det som syns på dina bilder vilka motiverar att något behöver göras, endast en oberoende byggteknisk person på plats kommer kunna skapa en helhetsplan, för i min mening är det sannolikt stora åtgärder som behöver göras, därmed tänker jag inte kommentera vad som behöver göras utan vilka av de nuvarande lösningarna jag ser som allvarliga risker om de är utförda på fel sätt.

Är bygget färdigt eller har du tagit bilderna under pågående byggnation?
Stolpe monterad i betong med ifrågasatt infästning och en möjlig prefabricerad plint i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här infästningen, är onödig eller bristfällig. Den tillför hursomhelst inget, om den belastas kommer den vika sig.
Delvis byggt träkonstruktion för utomhusräcke med synlig bärlina och stolpar, potentiella problem syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är stolparna till staketet skruvade på utsidan med några skruv genom bärlinan? Det är inte speciellt hållbart i sådant fall. Vid denna höjd finns det sannolikt även krav på att staketet inte skall vara klättringsbart.
Byggkonstruktion med bristfälliga infästningar och en stolpe gjuten i betong, behov av bättre förankring syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är stolpen gjuten direkt i betongen? Den kan bli mättad med vatten och försvagas i infästningen.
Är det en färdig prefab plint i bakgrunden med c:a 1m längd? De bör grävas ner betydligt mer än bilden visar.

Är reglar och bärlinor endast ihopskruvade eller finns det metallbeslag någonstans? Det ser ut som att allt bara ligger staplat, inte ens en större genomgående bult eller fransk skruv syns...

Byggkonstruktion med potentiellt bristfällig stolpbärare och underliggande betonginfästning, indikerar möjliga stabilitetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur långt ner i gjutröret går stolpen? Hur är stolpen förankrad i betongen? Är dessa förstärkta med armeringsjärn?

Jag skulle inte lägga till stolpar så som du ritat ut. De tillför mycket lite och gjort på fel sätt kan de istället för att hålla uppe bygget dra ner det!
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jag håller på med ett liknande projekt som jag bygger själv. Men det där ser inte ok ut för att vara utfört av ett företag. Ta dit besiktningsman.
 
Jag blir yr bara av att titta på alla pinnar som verkar peka åt olika håll! :sick:
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kan se framför hur snickarna satte ut fyra stolpar som de ansåg skulle räcka, gick ut på bygget och kände att allt vinglade...
sen la de till en stolpe men vinglade fortfarande
La till en till, en till och en till, la en på snedden och sedan... stabilt!

Gav varandra high five och kände sig nöjda....
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Alltså desto längre jag tittar på bilderna desto mer övertygad blir jag att den som byggt den bärande konstruktionen aldrig har byggt en bärande konstruktion tidigare.

Vad är det för mått mellan stolparna?
Hur många kvadratmeter är det som hänger ut?
Om man bortser från att alla former av fästpunkter är bristfälliga så ser spännviddena fullständigt galna ut. Men det är svårt att säga utan att mäta. Men det SER det inte bra ut. Om du går på altanen, svajar den?
 
  • Gilla
3KGT och 1 till
  • Laddar…
Som sagt var, ta dit en oberoende besiktningsman som får bedöma om utförandet är fackmannamässigt och korrekt dimensionerat.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Hej från limham, stallaget verkar spinkigt, 100x100 mm vore ok, det behövs rejält med snedsträvor, alla fyra riktningarna
3 3KGT skrev:
Hej Allihopa.
Ny här på forumet
Haft en firma som byggt ett förråd 15kvm ink ett litet altan runt på en slänt.

Är orolig för hållbarheten på grund av slänten och vikten som kommer vara ifrån förrådet samt innehållet senare.
Undrar om vad ni experter tycker jag skall göra för förstärkning.
Tacksam om nån kan fixa en enkel ritning när jag inte är en hantverkare.
Min plan nu är att förstärka med 3 regler till kopplade till skostolpar som är infästade i sten och kanske köra nån X format för några utav dem befintliga bärande reglerna.
Kan tillägga att på ena kortsidan så är det en berg. Dem har både lagt plintar och gjutit.
Berätta gärna vad ni tycker
 
B bengtandersson skrev:
Hej från limham, stallaget verkar spinkigt, 100x100 mm vore ok, det behövs rejält med snedsträvor, alla fyra riktningarna
Det finns 3 dimensioner, XYZ.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.