Hej! Vart beställde du mätningen ifrån?
 
Köp en luftrenare som har tillräckligt bra filtreringsgrad och låt den gå kontinuerligt.
 
Spiro88 Spiro88 skrev:
Hej! Vart beställde du mätningen ifrån?
Hej
Vi kollade på internet och valde ett företag som heter Eurofins Pegasuslab AB. Allt fungerade bra med dom.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Terpener avges av barrträ. Om det är parkett på lamellträ, vilket är rätt vanligt för lite tjockare parkett, typ 14 mm, kan terpenerna komma från parketten, speciellt som man ofta gör lamellträt av skräpvirke ned mycket kvist. Terpenerna är opolära molekyler som kan tas upp effektivt av aktivt kol. En luftrenare med aktivt kol bör kunna lösa problemet. Vissa köksfäktar återcirkulerar luften genom ett filter med aktivt kol. Om ni har en sån, byt till nya kolfilterkassetter och kör fläkten kontinuerligt ett tag. Annars skaffa en luftrenare med kolfilterkassetter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack, bra tips. Ska kolla på det. Det är inte kolfilter i köksfläkten men en fristående kolfilterfläkt kanske man kan hitta. (y)
 
S Suno skrev:
Tack, bra tips. Ska kolla på det. Det är inte kolfilter i köksfläkten men en fristående kolfilterfläkt kanske man kan hitta. (y)
Beorende på vad du har för fläkt eller volymkåpa i köket kan man också vrida på forceringen av denna och kanske se till att det blir spärrad att inte stängas efter 45-60min vilket är vanligt. Då skulle du kunna öka ventilationen i lägenheten längre tider om ventilationen fungerar som den skall.
Kan ju också vara läge att kontrollera hur mycket ventilationsflöde ni faktiskt har i lägenheten. Kan ju vara för lågt flöde både in eller ut som beroende på ventilationslöning kan skapa olika sorters problem.
 
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När någon bekant stannat över natten, reagerar denna på samma sätt?
Lika roligt att citera sig själv varje gång.
Denna frågade har blivit obesvarad. Så: -hur reagerar tillfälliga övernattade på problemet?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lika roligt att citera sig själv varje gång.
Denna frågade har blivit obesvarad. Så: -hur reagerar tillfälliga övernattade på problemet?
Olika människor kan ju var olika känsliga för terpener vad det nu kan vara som är problemet. Det viktiga är således hur den person som ska bo i lägenheten reagerar.
 
Staffans2000
Naturligtvis.
Men det vore ändå intressant att veta ifall det är fler än en som känner obehag.
För om sonen är överkänslig, kanske föreslagna åtgärder blir verkningslösa.
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Naturligtvis.
Men det vore ändå intressant att veta ifall det är fler än en som känner obehag.
För om sonen är överkänslig, kanske föreslagna åtgärder blir verkningslösa.
Ledsen att jag inte svarat, men nej, mig veterligen har ingen annan sovit i lägenheten. Så visst kan det vara så att sonen är känsligare än normalt. Dock så sa fastighetsskötaren som kom och mätte fukt att han kände direkt att det inte kändes bra i hans luftvägar. Han var tydligen väldigt känslig sa han. Mot vad vet jag inte. Det jag kan känna så här efter drygt ett halvt år är att det fortfarande luktar nyrenoverat.
 
T Triton242 skrev:
Beorende på vad du har för fläkt eller volymkåpa i köket kan man också vrida på forceringen av denna och kanske se till att det blir spärrad att inte stängas efter 45-60min vilket är vanligt. Då skulle du kunna öka ventilationen i lägenheten längre tider om ventilationen fungerar som den skall.
Kan ju också vara läge att kontrollera hur mycket ventilationsflöde ni faktiskt har i lägenheten. Kan ju vara för lågt flöde både in eller ut som beroende på ventilationslöning kan skapa olika sorters problem.
Tyvärr så är köksfläkten egentligen bara ett utsug som alltid är igång. Ett monteringsfel i början var att ”fläkten” stängdes till när den inte användes, men det är åtgärdat.
Har gjort det enkla testet med ett A4 som hänger kvar tack vare utsuget om jag lägger det upp mot fläkten. Men vi förväntar oss att BRF ska göra en riktig översyn av ventilationen.
 
Nu vet vi vilka golv som är inlagda.
I vardagsrummet: Parkettgolv Cello ek 3-stav lack 14mm. (K-Rauta)
I kök och hall: Laminatgolv Pergo ek city sensation 1-stav. (Bauhaus)
Sonen vill byta ut parkettgolvet, men jag är tveksam. Vi har misstänkt parketten men efter att ha googlat lite så kan det ju lika gärna vara laminat golven. Det är ju träet som är undertill på golven som antagligen avger dessa höga terpen värden och det kan ju komma från båda golven. Att byta och lägga in nytt så kanske man bara förlänger den här processen.
Parkettgolvet känns som standard, svårt att tro att det är problemet. Laminatgolvet däremot har jag dålig koll på.
 
S Suno skrev:
Parkettgolvet känns som standard, svårt att tro att det är problemet. Laminatgolvet däremot har jag dålig koll på.
Både parketten och laminatet är vanliga "standardsorter" så jag tror det är svårt att dra några slutsatser om vilken av dessa som är mest sannolik att orsaka problem.
 
Har utredningen uteslutit att sonen kunde reagerat på målarfärg? Gissar att allt är nymålat också ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har utredningen uteslutit att sonen kunde reagerat på målarfärg? Gissar att allt är nymålat också ?
Ja det är nymålat, och det var väl det första vi tänkte på och eventuellt fukt. Men mätningarna visar inte att det skulle vara några sådana problem. Det luktar fortfarande nyrenoverat så här ett halvår senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.