Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A AndersS skrev:
Och om man använder olika tjänster via bredbandet frekvent kanske man värderar en förhoppningsvis bättre och stabilare uppkoppling via fiber, vilket man är villig att betala för. Men nyttjar man sitt bredband ungefär som ditt gymkort så kanske valet blir ett annat;)
Jag har ju fiber, nu valde jag ju bara att testa lite via mobilnätet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag har har det sämsta netflixabonnemanget, det är någon begränsning där HD är typ max.
Det är näst sämst. Det finns ett ännu billigare/sämre ("basic") där du kan strema till en enhet åt gången och max upplösning är SD (inte HD).
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är näst sämst. Det finns ett ännu billigare/sämre ("basic") där du kan strema till en enhet åt gången och max upplösning är SD (inte HD).
Basic är det jag har.
 
A Andy78 skrev:
Basic är det jag har.
Dåså. Då är inte "HD typ max", utan SD. Det drar ca 300MB / timme, till skillnad från mitt UHD som drar 23ggr så mycket...
 
Har inte provat netflix över mobila nätet med tvn.
Ja brukar adrig inte kolla vad jag gör av med på fasta bredbandet.
Man bara kör på med allt möjlig för att man kan.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Jag har fiber både hemma och i sommarstugan. Hemma är det ingen tvekan men i sommarstugan har jag inget abbonemang då jag tycker avgifterna är onödigt höga. Under sommaren kan jag tänka mig att koppla in det men det är inte nödvändigt då jag har begränsat gratis mobilt internet. Jag fjärrstyr huset också via mobilt internet, kostnad mindre än 50 kr per år!
Jag tycker ändå att det bra att installera fibern för då finns den på plats när man behöver den. Installationskostnaderna får jag igen och mer till när jag säljer huset.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kisumisu
A ansgar46 skrev:
Jag har fiber både hemma och i sommarstugan. Hemma är det ingen tvekan men i sommarstugan har jag inget abbonemang då jag tycker avgifterna är onödigt höga. Under sommaren kan jag tänka mig att koppla in det men det är inte nödvändigt då jag har begränsat gratis mobilt internet. Jag fjärrstyr huset också via mobilt internet, kostnad mindre än 50 kr per år!
Jag tycker ändå att det bra att installera fibern för då finns den på plats när man behöver den. Installationskostnaderna får jag igen och mer till när jag säljer huset.
Många som verkar ha fibern till stugan.

Där tycker även jag den helt onödig.
Man går ju till stugan för att göra annat då vill iaf jag ha paus från de mesta.

Det att man får igen pengarna vid försäljning beror väl på hur mycket det har kostat och även lite var i Sverige du har stugan eller huset.

Kostar fibern någon tusenlapp är det ju helt klart värt men börjar det kosta 20-30k är det ju tveksamt om inte stugan ligger någonstans i mycket stor radioskugga.

Sedan har jag också förstått att vi alla har olika behov med stuga. Skulle själv nästan vilja ha en stuga som inte ens har el inkopplat med tanke på Vattenfalls hutlösa nätpriser etc (är nog inte bättre hos andra elbolag).

Hos oss här i norr fick jag betala ca 18k för att få fiber till huset och det tog jag pga att jag varit helt beroende av finsk 4G. Telia har dålig täckning, dåliga hastigheter. Telenor satte hutlösa priser eller ska jag säga att samtliga svenska mobiloperatörer har ju det när det gäller data. Den finska operatören fick jag hyffsad hastighet även om täckningen även där var inte den bästa.

I stugan är Telenor hel död. Bara Telias nät som fungerar och den fungerar riktigt bra! Får i värsta sommarrusningen ut minst 20Mbit. Fibern till stugan hade gått på 35k.
Så där har man tom datapengar till begränsad 4G några år :crysmile:

Sedan skall det läggas till att när jag skriver 20Mbit så är det med en billig "mataffärs" lur jag mäter med. Har ingen Iphone eller någon annan flaggskeppsmobil. Så i mitt fall ligger väl den första flaskhalsen redan i min egen mobil. Får ju max 30Mbit via wifi och fiber medans datorn och tom med wifi får jag precis det jag har.

Borde kanske någon gång sätta Telia och Telenor kortet till min gamla 4G Huaweirouter som jag haft i Finland+ med datorns mätningar fått runt 100Mbit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hade klart pungat ut för fiber till en stuga hade jag haft en stuga.
Perfekt ställe för ens offsite-backuper så klart. Och alla polarnas med..
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
De jag känner som fått möjlighet till att dra in fiber har gjort det främst för att kunna förlänga tiden där då de kan jobba därifrån torsdag och måndag på helgerna och kanske hela veckor på somrarna.

Ett annat skäl är larm, kameror, övervakning/fjärrstyrning av värme och liknande.

Sen om det finns barn/tonåringar är det även bra för friden...
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
T tompaah7503 skrev:
Hade klart pungat ut för fiber till en stuga hade jag haft en stuga.
Perfekt ställe för ens offsite-backuper så klart. Och alla polarnas med..
Det är ju bra ide.

Samtidigt blir det väl billigare köra någon molntjänst såvida man inte är helt paranoid med datan som för övrigt kan läcka ut från en hemmaserver likväl :thinking:

Har själv faktist en backuphårddisk och några dvd/cd på jobbet i min låsta skåp :crysmile:
Är främst bilder och sånt som svårt eller omöjligt återskapa.

Själv är jag mest rädd för brand eller att barnen tar sönder eller raderar och då spelar det ingen roll om man har 2 eller 100 backups liggande hemma.

Lika lite som jag litar på google, dropbox och andra tjänster även om jag även använder dessa. Mest google bilder som gör att jag kan samla allt från alla enheter till alla enheter.
 
Redigerat:
kisumisu
N Nyikåk skrev:
De jag känner som fått möjlighet till att dra in fiber har gjort det främst för att kunna förlänga tiden där då de kan jobba därifrån torsdag och måndag på helgerna och kanske hela veckor på somrarna.

Ett annat skäl är larm, kameror, övervakning/fjärrstyrning av värme och liknande.

Sen om det finns barn/tonåringar är det även bra för friden...
Då är det kanske annan sak om man jobbar hemifrån. Men är nog ändå långt ifrån majoriteten som kan göra så.

Larm mm går ju styra tom via gsm. Sålänge man inte är hel paranoid och behöver videobevakning 24/7. Karar man med enkla saker och kontantkort ;)

Andra frågan är att behöver man allt det där på en stuga. Visst kanske det är skönt sätta igång värmen och kunna kontrollera det. Men där behövs ingen fiber, inte ens internet.

Men sätter man all "lyx" till en stuga förlorar det ju hela charmen med stugan. Då är det väl bättre satsa stugpengarna till ett riktigt hus och bo där året om. :thinking:

Mina barn har iaf accepterat och lärt sig uppskatta natur och stugliv än att jämt vara beroende av spelkonsoller, surfplattor och datorer.

Den som är mest beroende är väl jag som ibland tom läser jobbmail på fritid..

Har en och annan youtube kanal jag följer osv. Hemskt ibland!
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men sätter man all "lyx" till en stuga förlorar det ju hela charmen med stugan. Då är det väl bättre satsa stugpengarna till ett riktigt hus och bo där året om. :thinking:
Det finns så många alternativ hur man använder sig av en stuga eller fritidshus, där det kan vara samma sak beroende av vem du frågor.
Vi delar upp vårt boende så att fritidshuset används stor del av ena halvåret och vi vill ha det enkelt.
Det är krångligt att bo/leva i vårt fritidshuset vintertid om det blir mycket snö, etc, men utrustningsmässigt skulle fritidshuset klara åretruntboende.
Så man skaffar det som passar för de egna behoven, t.ex. fiberanslutning eller utedass utifrån vad man önskar.;)
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Jag anslöt stugan till fiber eftersom det tack vare diverse bidrag inte kostade mer än ca 6000 kr. Likt några andra i tråden så tycker jag att det är skönt att ta semester även från internet när jag är i stugan, men planerar att övervaka stugan och då är en internetanslutning bra att ha. Dessutom skulle Telia montera ner kopparnätet i området, så voip kändes lockande (mobiltäckningen är i det närmaste obefintlig). TV kör jag fortfarande via parabol, ingen av tjänsteleverantörerna i fibernätet kunde matcha Canal Digitals abonnemang och utbud. Fibern används idag mest för fast telefoni samt för div AppleTV-grejer.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Många som verkar ha fibern till stugan.

Där tycker även jag den helt onödig.
Man går ju till stugan för att göra annat då vill iaf jag ha paus från de mesta.

Det att man får igen pengarna vid försäljning beror väl på hur mycket det har kostat och även lite var i Sverige du har stugan eller huset.

Kostar fibern någon tusenlapp är det ju helt klart värt men börjar det kosta 20-30k är det ju tveksamt om inte stugan ligger någonstans i mycket stor radioskugga.

Sedan har jag också förstått att vi alla har olika behov med stuga. Skulle själv nästan vilja ha en stuga som inte ens har el inkopplat med tanke på Vattenfalls hutlösa nätpriser etc (är nog inte bättre hos andra elbolag).

Hos oss här i norr fick jag betala ca 18k för att få fiber till huset och det tog jag pga att jag varit helt beroende av finsk 4G. Telia har dålig täckning, dåliga hastigheter. Telenor satte hutlösa priser eller ska jag säga att samtliga svenska mobiloperatörer har ju det när det gäller data. Den finska operatören fick jag hyffsad hastighet även om täckningen även där var inte den bästa.

I stugan är Telenor hel död. Bara Telias nät som fungerar och den fungerar riktigt bra! Får i värsta sommarrusningen ut minst 20Mbit. Fibern till stugan hade gått på 35k.
Så där har man tom datapengar till begränsad 4G några år :crysmile:

Sedan skall det läggas till att när jag skriver 20Mbit så är det med en billig "mataffärs" lur jag mäter med. Har ingen Iphone eller någon annan flaggskeppsmobil. Så i mitt fall ligger väl den första flaskhalsen redan i min egen mobil. Får ju max 30Mbit via wifi och fiber medans datorn och tom med wifi får jag precis det jag har.

Borde kanske någon gång sätta Telia och Telenor kortet till min gamla 4G Huaweirouter som jag haft i Finland+ med datorns mätningar fått runt 100Mbit.
Jag har också en gammal Huaweirouter som jag har på resor och i sommarstugan men tyvärr så fungerar inga andra kort än Telias då den är operatörslåst! Men jag kör gratis i stället! Volym 20 GB i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.