Hej!
Jag undrar om man kan anmäla ett företag alternativt sin bostadsrättsförening för att ha orsakat dålig ventilation (även allergier på det etcetera) under fyra års tid?
Bakgrunden är att dom gjorde en OVK besiktning här 2016 och när dom hade gjort denna så har luften vart helt stilla hemma. Har två barn varav ena har utvecklat allergier.
Jag har aldrig tänkt på att de kunde vara ventilationen förens nu egentligen då jag läst teknik och lite om ventilation.
Så idag kollade jag frånluftsdonet i badrummet och upptäckte att när dom gjorde besiktningen så har dom skruvat på den saken i mitten helt så de va helt stängt. Därför har ingen luft kunnat ta sig ut där.
Detta har vi levt med i fyra år och fått massa problem pga detta.
Kan man gå vidare med det på något sätt?
Känns inte så roligt att ena barnet fått massa problem med allergier osv pga detta.
 
  • Gilla
greven72
  • Laddar…
H
Jag skulle lägga energin på att få ventilationen fixad. Problemen kanske försvinner efter detta.
 
  • Gilla
elmontören och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att möjligheten att få ersättning för konsekvenserna av felet är väldigt liten.

Av någon anledning har man stängt ventilen. Troligen glömt att öppna den igen. Slarvigt.

För att kunna få ersättning så behöver du för det första bevisa att problemen din familj har drabbats av beror på felet med ventilationen.

Du måste också bevia att det var just OVK besiktningen som stängde ventilen. Så här 4 år senare lär det vara väldigt svårt att bevisa.

Du måste också visa att felet var fråga om vådslöshet från besikningsmannen.

Totalt sett tror jag inte att beviskedjan håller.
 
  • Gilla
miafors och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är ifrågasättande till att dålig ventilation orsakat allergier hos ditt ena barn. Vissa barn utvecklar allergier och det är en immunrespons som går igång under barnets uppväxt. Hur detta skulle vara orsakat av dålig ventilation är oklart.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag skulle nog säga som Claes, av flera skäl. Dels har ju många vuxit upp utan ventilation, de flesta av dessa människor har inte allergier. Sen för er skull så ni själva klandrar er själva för detta.
 
  • Gilla
Betongapa
  • Laddar…
Var glad över att ni upptäckt den felaktiga inställningen för er ventilation. Det förekommer att man missar korrekt återställning vid kontroller av olika slag, men det är nog omöjligt att bevisa vem som gjort misstaget. Om ni inte gjort något hade det troligen dröjt till nästa OVK innan det åtgärdades.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är ifrågasättande till att dålig ventilation orsakat allergier hos ditt ena barn. Vissa barn utvecklar allergier och det är en immunrespons som går igång under barnets uppväxt. Hur detta skulle vara orsakat av dålig ventilation är oklart.
Syftet med ventilationen är att det ska finnas frisk luft att andas och fuktig oren luft ska ut ur lägenheten huset, ett krav i BBR Boverkets Byggregler. Sen håller jag med att det viktigaste är i första hand se till att ni får ventilationen justerad så att den uppfyller kraven.
Och notera vad som händer över tid om det är något ni ska gå vidare med eller inte i övrigt.
 
En avstängd ventilation i ett badrum borde på ett tidigt stadium har upptäckts/noterats, men min helt ovetenskapliga åsikt är att det inte ger upphov till allergi.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kopplingen till om det orsakat allergi kan nog vara rätt svår att bevisa, och det är inte lönt att ge sig in på en diskussion om det är så eller inte.
Men det viktigaste är att ni anmäler felet till föreningen så att ventilationen justeras. Jag är ingen ventilationsexpert, men beroende på hur systemet är utformat kan det väl finnas risk att justeringen påverkar fler lägenheter. Eller att de gjort samma miss i fler badrum.
Det verkar vara svårt att göra en vettig OVK. Vår förenings senaste var en cirkus som höll på i ett år. Första leverantören var så undermålig att den slängdes ut. Andra leverantören fick göra om kontrollen två gånger. Första gången bl a för att de anmärkte att min spiskåpa var en fläkt. Det var uppenbarligen för svårt för en VVS-expert att uttyda spjällsymbolen vid på-knappen. Samt att det låter Klonk när man trycker på den istället för Whoooosh.
Ursäkt: "Det finns så många produkter på marknaden..."
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Man skall nog inte avvisa orsakssambandet. Framförallt dålig ventilation av ett badrum kan ge mögeltillväxt. Och det är en känd faktor för allergier och liknande problem. Men det finns ju även olika allergiframkallande ämnen som avges från byggmaterial, så länge de ventileras ut är det inga problem.

Men att bevisa orsakssambandet är väldigt svårt.
 
  • Gilla
sjodda78 och 1 till
  • Laddar…
Ventilationen i våra hus är en förbisedd sak och att det inte finns lagkrav på ventilation är märkligt

Att bevisa att ett barns allergi är kopplat till ventilationen är omöjligt i dagens värld även om det kan vara så
 
Nej, jag avvisar inte orsakssambandet. Det man behöver fastställa är att:
- allergin är orsakad av mögel
- det förekommer allergiframkallande mögel i badrummet
- mögelförekomsten är orsakad av den dåliga ventilationen
Att bevisa alla tre är nog som sagt inte helt enkelt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C Caidol skrev:
Detta har vi levt med i fyra år och fått massa problem pga detta.
Tråkigt att ni inte upptäckt det tidigare.

Jag brukar gå över ventilationen å göra rent filter, från- och tilluftsdon etc minst en gång per år. Det behöver underhållas för att fungera som de ska.

Tror tyvärr ni har en oerhört lång uppförstbacke för att få igenom det här...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
All luft går ju inte ut i badrummet så det lär inte vara problemet med allergin.
 
B byggarätt skrev:
Ventilationen i våra hus är en förbisedd sak och att det inte finns lagkrav på ventilation är märkligt

Att bevisa att ett barns allergi är kopplat till ventilationen är omöjligt i dagens värld även om det kan vara så
Var hittar jag information om att det inte krävs ventilation? I vilket sammanhang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.