Typ så, jag vill som sagt inte på något sätt förminska TS. Det var inte min mening, men jag blev uppriktigt förvånad över att frågeställningen faktiskt kom från en utbildad elektriker.

Det är inte utan att kvalitetensnivån på utbildningen borde diskuteras i en egen tråd.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Finns det något som hindrar att fråga här? TS var ju ärlig redan i #1 och normalt brukar ju nykomlingar inte manglas i onödan.
 
  • Gilla
Smurfen1337 och 1 till
  • Laddar…
Skillnaden mot andra trådar ligger i yrket som TS har. Men jag har redan gjort avbön för den lite onödigt hårda tonen.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju konstatera att jag inte på rak arm känner till strömbrytartypen (inte varit verksam tillräckligt länge för att ha jobbat med sånt gammalt material regelbundet).
Men vanligt är att fas in (eller common, om man så vill) är i vardera hörn, sen har man utgångarna bredvid samt mitt emot.
Men jag har svårt att få ihop logik med kabelfärger då, och även hela inkopplingen som helhet.

Om min teori om inkopplingspunkterna stämmer borde t.ex. brun vara fast fas, och sen varit överbyglad till där gul går in. Och isåfall skulle grön också bli fast fas, och varför den färgen.

Nä, det är bara att ge upp att gissa och inse att här har vi att göra med en installation där färgerna absolut inte ger den minsta information.
Så det blir att köra grundläggande undersökning.
Jag skulle börja med att kolla var fast fas ligger, men då har jag en T150 som är lätt och lämplig för den uppgiften.
 
Mikael_L
Så frågan Manros00 är vad du har för tillgång till mätinstrument och vad du kan om att använda sådana.

Visst kan vi reda ut detta över forum, sååå komplicerat är det inte.
Men du lär inte komma undan behovet att mäta dig fram till funktion, så börja med att redovisa vad du har att mäta med, och vad du vet om mätning.
 
Själva brytarna iden strömbrytaren tycks inte vara kapslad. Så det bör räcka med att titta på den. Annars är det definitivt inte svårt att mäta upp funktionen på en strömbrytare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så frågan Manros00 är vad du har för tillgång till mätinstrument och vad du kan om att använda sådana.

Visst kan vi reda ut detta över forum, sååå komplicerat är det inte.
Men du lär inte komma undan behovet att mäta dig fram till funktion, så börja med att redovisa vad du har att mäta med, och vad du vet om mätning.
Har en spänningsprovare och ett mätinstrument tillgängligt men mina kunskaper om mätinstrumentet är sådä
r, kan basic grejer som att mäta ampere, volt och mätta mellan fas o nolla men nollan finns inte i den här brytarn så det är bara o utesluta.
 
Nollan & skyddsjord kan du få fram till mätplatsen genom en förlängningskabel.
 
Kan du mäta ström, spänning och resistans?

Det sista är ett hett tips. Resistansen påverkas kraftigt av vilket läge en brytare står i.
 
Manros00 Manros00 skrev:
Har en spänningsprovare och ett mätinstrument tillgängligt men mina kunskaper om mätinstrumentet är sådä
r, kan basic grejer som att mäta ampere, volt och mätta mellan fas o nolla men nollan finns inte i den här brytarn så det är bara o utesluta.
Har du en spänningsprovare med två pinnar kan du enkelt använda den i detta fallet du behöver inte dra fram något för att få en nolla att mäta mot. Ställ brytarna i läget då inga lampor lyser sen mät över svart-gul med provaren då bör den ge utslag, tänd sen den inre lampan och prova igen då ska den inte visa något. Samma kan du sen upprepa för den andra halvan med brun-brun/grön och visar det sig funka lika där kan du ersätta med en dubbeltrapp 6/6 eller 6+6. Som prototypen skrev tidigare kan det gå med en kron typ 5 men då måste du reda ut mer bortöver. Att bara ersätta 1:1 med två skilda slutande kontakter är ofarligt då har du inte tillfört något extra moment.

Sen är det givetvis bra att du lär dig hantera instrument och förstå hur du mäter på brytaren osv men det kan du ta i lugn och ro kanske då med som föreslaget din handledare om du jobbar i någon firma. Kolla även på den gamla som Daniel_109 nämner dvs det bör gå att se in i den hur det är tänkt fungera mellan de sex skruvarna.
 
För att ta reda på hur en okänd brytare fungerar så skruva loss den och sätt mätinstrumentet på reststansmätning (Ohm). Mätningen görs systematiskt; sätt ena mätproben på en plint och sätt den andra proben på nästa plint, slå av och på båda brytarna och se när du har kontakt mellan olika plintar. Flytta den andra proben till efterföljande plint och upprepa proceduren tills du mätt upp alla plintar.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Huset verkar vara byggt på 70-talet att döma av strömställaren och kablarnas färger. Kanske från sent 60-tal. Jag är övertygad om att svart är fas och grön respektive gul är tandtrådar och att de två bruna tidigare varit mellantrådar och att man rivit bort en trappströmställare någonstans. Sen har man gjort om lite och använt någon av de bruna mellantrådarna till en rörelsevakt som även styr utebelysningen. Det skulle inte förvåna mig om det sitter en gammal dosa invid en altandörr eller nåt som tidigare varit strömställare och att utebelysningen matas från dosa däromkring. Nu gissar jag bara, kan ju ha väldigt fel men färgerna vittnar om detta. Hursomhelst har TS fått många bra förslag. Bra att du frågar TS och gällande utbildningen så tror jag mycket ligger hos eleverna. Jag förutsätter att TS är ung, att TS gått gymnasieutbildning direkt efter högstadiet och det är en del av problemet. Inget personligt mot dig TS, du har lika goda förutsättningar som alla andra att bli en duktig elektriker. Men åldern spelar in och mycket av det man lär sig är svårt att översätta till praktiken, som i detta fall. Ta det lugnt, fråga mycket så kommer det gå bra. Många som hänger här har bra elkunskaper men de är också äldre, det ligger mycket i det.
 
  • Gilla
Smurfen1337 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johan456, du får mig att fundera ett varv till, bra där! :D

Nu börjar jag misstänka att svart är permanent fas och gul tändtråd till rummet inne i fråga.

Och sen att det kommer fast på den bruna som är ensam, sen är den gröna tändtråd till belysningen som styrs av rörelsevakten, men den bruna på samma plint kommer från rörelsevakten.
Då får man funktionen att rörelsvakt tänder, men även strömbrytare.
Men det är fortfarande ganska oklart varför denna matning kommer via en separat ledare.

Det behöver fortfarande mätas upp/kontrolleras.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Johan456, du får mig att fundera ett varv till, bra där! :D

Nu börjar jag misstänka att svart är permanent fas och gul tändtråd till rummet inne i fråga.

Och sen att det kommer fast på den bruna som är ensam, sen är den gröna tändtråd till belysningen som styrs av rörelsevakten, men den bruna på samma plint kommer från rörelsevakten.
Då får man funktionen att rörelsvakt tänder, men även strömbrytare.
Men det är fortfarande ganska oklart varför denna matning kommer via en separat ledare.

Det behöver fortfarande mätas upp/kontrolleras.
Ja det var så jag tänkte men kanske inte förklarade det så väl.:D
 
@Manros00 Hur gick det för dig, fick du bytt strömbrytaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.