C camelspin skrev:
Hej, det där är inte en HW 035, det är en HW 050 som har en helt annan utformning (en bättre sådan).

HW 035 har inga runda genomföringar för flexrör
Ja då är det fel på den hemsidan.
Men du har väl en kniv, en morakniv gör snabbt ett 14 mm hål och sedan lite våld

protte
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Jo så får det bli. Sjukt nog hittar jag inga lediga 14 m på sidan för det är en massa flärpar, men jag skiter i det för det är nätverk. Fram med kniven!

Min egen slutsats är att HW 035 är en mindre bra dosa om man skall dra EL eftersom den är helt knäpp och jag fattar inte hur man skulle få till en stabil genomföring. Undrar hur den dosan blev godkänd?

Elko har säkert bättre dosor, men de är för djupa! Borde inte ett svenskt märke kunna ta fram en vettig grund dosa som går att använda på ett vettigt sätt?
 
Mikael_L
C camelspin skrev:
Elko har säkert bättre dosor, men de är för djupa! Borde inte ett svenskt märke kunna ta fram en vettig grund dosa som går att använda på ett vettigt sätt?
Hmmm :thinking:, finns det några svenska tillverkare av dosor tro ...? :thinking:
Jag tror inte det.
 
Skulle vara om Faluplast ger sig in i elmickleritillbehörsbranschen, de gör ju rätt hyfsade rörmokeripryttlar?
 
Annars var ju Eljo svenskt en gång?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmmm :thinking:, finns det några svenska tillverkare av dosor tro ...? :thinking:
Jag tror inte det.
Mäh? Nu har du nog varit vaken för länge Mikael_L ;)
http://edwa.se/
 
Mikael_L
Strip Strip skrev:
Mäh? Nu har du nog varit vaken för länge Mikael_L ;)
[länk]
Sedär, då finns det en tillverkare åtminstone.
Jag visste nog inte ens från vilket land EdWa kom ifrån, och jag har dessutom inte den tillverkaren längst fram i mitt minne heller. ;)

Men någon EdWa-dosos och andra EdWa-produkter har man ju installerat såklart. De har ju en del rätt bra saker i sitt program.
 
För mig går det bra om det står "Elko" eller Schneider eller något jag känner igen + att dosan är anpassad för svenska förhållanden, dvs rör eller slang.

Åter till HW 035 - jag fattar att den inte kan ha lutande ingångar som större dosor - om man behöver en dosa om 35 mm djup är det antagligen så trångt att man inte kan ha ett flexrör inkommande snett bakifrån, som illustreras i Prototypens inlägg #12. Men kan man inte göra en sån införing med en rund stans som inte lutar så att röret kommer rakt underifrån eller ovanifrån - vilket är troligt om man har 35 mm på sig??? Hur tänkte dom? Eller så upplyser man kunden att dosan endast är ämnad för kabel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Eller så gör man ett hål med en stegborr... Det är ju inte pansarplåt.
 

Bästa svaret

Lyft upp fyrkantiga plastfläppen och skjut in slangen.
Grön plastkomponent med upplyft flik och inskjuten flexibel slang på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tack!

Jag fattade inte att det var ett hål som gick att använda pga den lustiga formen.

Testar och avlägger rapport. Det kan tyvärr ta ett tag.
 
Äntligen färdig.

Alltså - vad är detta??? Sköt upp pluppen och drog i slangen. Hur sjutton får man in skiten i frästa hålet sen?? Det är ju en styv plupp som tar i! Fick lov att vika pluppen nedåt, in i dosan. Då gick det, men blev rätt trångt i dosan sen. Slangen sitter inte särkskilt bra.

Slutsats: stansen i HW035 är inte det lättaste att använda för slang. Jag har en hålsåg 67 mm, och det blev rätt bra, fick förstora lätt med morakniv. Dosan har mycket smal läpp så gör man för stort får man problem.

För amatörer rekommenderar inte jag denna.
 
Ironi att jag precis gick igenom samma resa i veckan och nu hittar denna tråd...!
Jag stod och valde mellan hw35 och HG 60-35 men valde tyvärr samma som dig och undrade också hur f*n man skulle fästa slangen. Till nästa som läser kan jag bara säga att om man behöver en som är så grund så köp modellen där man tra hål själv.
 
  • Orange installationsdosa för väggmontering med utstickande fästanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.