Har en sommarstuga där öppna spisen inte använts på många år. Innan vi tar dit sotaren för besiktning så måsta jag laga (läs köpa nya) sidoglas till spisen. Har hittat keramiska glas för detta på nätet men mitt huvudbry är hur man fäster glaset mot stålfalsen. Hittar inga direkta infästningspunkter i ramen. Nån som har en ide’? Ytterst tacksam för svar!
/R
 
  • En gammal, oanvänd öppen spis utan sidoglas i en sommarstuga med en liten statyett inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Puffar tråden ihopp om att någon iaf har en ide'!
 

Bästa svaret

Det är en Handöl av äldre sort och finns inte mer, samt glas kan vara svårt att få tag på, dessa är inte effektiva, ett håll rakt ut i himlen bara. Att fästa in nya glas , dom ska ställas i spåret nertill och det räcker med ett par plåtbitar som fästes med skruv upptill i plåten så dom bara ligger mot glaset, har för mig att det sitter någon form av asbetsgarn mellan glas och metall orginal. Behövs inte om man inte nyper till så glaset sitter stumt. Har en lika själv i stugan och gjort egen eldkråka med fläkt, dåligt med värme från de annars
 
  • Gilla
Rodani
  • Laddar…
Alltså.. på riktigt !!! Vilken hjälte!! Jag tackar och bugar för hjälpen......
/Robert
 
Sen har dom en förmåga att ryka in, inget kul, då ska man förlänga plåten på framsidan ca 15 centimeter, bra en vanlig plåtbit som passar och sätts på insidan,skruv tex vanlig plåtskruv går bra eller hål med skruv och mutter. Pass på med spjället som sitt strax ovanför kaminen, behövs inte mycket stängt för att ryka in, speciellt när det blåser
 
  • Gilla
Rodani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen har dom en förmåga att ryka in, inget kul, då ska man förlänga plåten på framsidan ca 15 centimeter, bra en vanlig plåtbit som passar och sätts på insidan,skruv tex vanlig plåtskruv går bra eller hål med skruv och mutter. Pass på med spjället som sitt strax ovanför kaminen, behövs inte mycket stängt för att ryka in, speciellt när det blåser
förstår jag dig rätt då att glaset bara vilar emot spisen och hålls fast av den klämma som sitter i ovankant (se filmen)??
Hittade keramiskt glas som man kan få i egna mått på https://www.kaminglas.se/ till bra pris.
Så när det är beställt är det bara sotaren kvar! :)
 
Rodani Rodani skrev:
förstår jag dig rätt då att glaset bara vilar emot spisen och hålls fast av den klämma som sitter i ovankant (se filmen)??
Hittade keramiskt glas som man kan få i egna mått på [länk] till bra pris.
Så när det är beställt är det bara sotaren kvar! :)
Jepp glasen ska sättas ner i spåret och ligga mot överkant, du får mäta vad som behövs för att glaset går upp ca 3 cm över håtet och några plåtbitar som håller det på plats i överdelen,inte vickar ut, lite fantasi hur du ska göra syns nog när du tittar på det. det med sotaren, har du eldningsförbud nu, eller har sotaren inte sotat på flera år med avsägning av det, bara säga till att nu får ni böra sota, ett alternativ som finns nu är att man kan sota själv och sotaren kommer när det behövs,prata med dom om det.
Sotargrejer är billiga
 
  • Gilla
Rodani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp glasen ska sättas ner i spåret och ligga mot överkant, du får mäta vad som behövs för att glaset går upp ca 3 cm över håtet och några plåtbitar som håller det på plats i överdelen,inte vickar ut, lite fantasi hur du ska göra syns nog när du tittar på det. det med sotaren, har du eldningsförbud nu, eller har sotaren inte sotat på flera år med avsägning av det, bara säga till att nu får ni böra sota, ett alternativ som finns nu är att man kan sota själv och sotaren kommer när det behövs,prata med dom om det.
Sotargrejer är billiga
Yes, den är inte besiktigad av sotare på minst 5 år. Så dom behöver väl provtrycka skorstenen också antar jag. skall se om jag får dispans på att beställa glasen efteråt. Känns inte kul och lägga ut 3500 :- för glasen och så vissar det sig att skorstenen inte håller måtet , Men men ... lyxproblem :)
 
Är nog en stålis som går upp över tak, det ska till mycket innan en sådan läcker, överfall mellan delarna brukar vara 5 cm. problemet med att trycka den är att det finns inget att stäng allt med, Då får man rigga en plåt ini kaminen och spänna upp den så att den trycks hårt mot hålet, sen gå upp på taket släppa en rökbomb och ditt med kudden för att få tätt på topp. Rökbomber finns att köpa för några tior styck och prova själv
 
  • Gilla
Rodani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är nog en stålis som går upp över tak, det ska till mycket innan en sådan läcker, överfall mellan delarna brukar vara 5 cm. problemet med att trycka den är att det finns inget att stäng allt med, Då får man rigga en plåt ini kaminen och spänna upp den så att den trycks hårt mot hålet, sen gå upp på taket
släppa en rökbomb och ditt med kudden för att få tätt på topp. Rökbomber finns att köpa för några tior styck och prova själv
Tänkte bara tacka för hjälpen, glas på plats och nu funkar det att elda...topp!!! Brinnande ved i en öppen spis med nyinstallerat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, har en likadan Handölkamin där packningen runt sidoglasen torkat/lossnat och där rutorna lutar inåt eftersom beslaget i överkant inte trycker mot glaset, det är några cm tillgodo.

Vad använde du för att skapa tryck på glasskivan?

//Anna
 
Närbild på en dammig och ojämnt skuren isolerskiva i byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bocka till vingen som anhållet sitter skruvat i, inte så noga bara att rutan ligger mot packningen, fantasin ska finnas, garnet som sitter där är samma sort som till luckorna på en olja/vedpanna
 
  • Gilla
Annsel001
  • Laddar…
Tyvärr är den inte så pass lång att den räcker att bocka fram till glaset, men jag kan ju fixa ny i passande längd för ändamålet.
Tack för hjälpen!
 
Rodani Rodani skrev:
Tänkte bara tacka för hjälpen, glas på plats och nu funkar det att elda...topp!!![bild]
Hej blir det nå värme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.