mina äldre (tja jämnåriga) grannar var blåbär på området vilket de villigt tillstod . De hade svårt att navigera i röran mellan olika tjänster, olika besked osv. De hade också gett upp att försöka kommunicera med kundtjänst. Jag hjälpte dem att strukturera röran och betade av problemen med kundtjänst.

En annan granne med teliafiber och teliatjänster hade varit med om att internet brutits vilket visade sig bero på en urtagen kabel (patch?). Det tog några veckor att få ordnat.

ett halvår senare inträffade samma sak igen. Han felanmälde och berättade också om den banala orsaken till det tidigare avbrottet. Ingenting hände på många veckor och han fick inte heller ändan ur vagnen för att koppla in en laptop i mediakonvertern vilket man hade nämnt som en erforderlig åtgärd. Till slut uppdagades att det var samma fel igen. Det hade jag sett direkt på att WAN-lampan inte lös. Lös den men inget internet fanns hade jag kollat att dhcp fanns med arp-kommando. Telia borde ha felsökt på raken, med det fel som förelåg fanns ingen användarmacadress i kundens ände. Intenons macadress kan inte heller ha synts. Är det fel på DNS kan man hitta det också genom att använda annan DNS.

det är alltså så att Telia/Skanova är så organisatoriskt trassliga att det kan ta månader att åtgärda enkla fel.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Så hade då dagen kommit.
Idag skulle jag äntligen få fungerande Internetanslutning av tjänsteleverantörer Telia!
Att det fungerat hos grannarna sedan den 20/12 medan Telia hade bestämt att man skulle öppna min anslutning först den 11/5 skulle kunna glömmas bort i ett nafs.

Började ana oråd då det inte fungerade på förmiddagen. Ringde dem men de lugnade mig att allt ser bra ut. En tekniker skulle ringa tillbaka till mig lite senare. Det var nu 4:e gången de lovade detta men inte heller denna gång höll de sitt löfte. Snacka om jämn servicenivå!

När jag inte hört något på eftermiddagen kontaktade jag dem ännu en gång. Denna gång vägrade jag att lägga på innan jag fick något besked av ansvarig. Efter att killen pratat med sin chef kom han tillbaka och meddelade att de har problem och att jag kommer att ha uppkoppling inom 8 dagar. Fanns inget mer att säga från deras sida. Kändes som att jag ska vara nöjd med detta svar.

Nu sitter jag alltså här fortsatt utan att kunna använda min nya fiberanslutning från IP-Only medan grannarna kör för fullt sedan 2 veckor. (T o m de som valt Telia 2,5 månad efter att jag skrev avtal...)

Är det detta man ska förvänta sig som Teliakund? Är det så det fungerar?
Har jag för höga krav?
 
Redigerat:
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Med den behandlingen hade jag övergivit Telia och bytt till någon annan operatör omgående.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Telia är ingen altartavla i guld, det är samma samma oavsett operatör.
Jag själv hade problem med aktiveringen tog en vecka innan det var löst.
 
Jag har haft både Bredbandsbolaget och sen stadsnät fiber som jag har nu.
På den tiden "kopplade man bara in datorn i internetuttaget" och valde operatör och beställde bredbands så var allt igång vilket var den enda enkla beskrivningen man fick.
Det här var 20år sen på BBB och 10år sen på stadsnät (valde Bahnhof).
Hur har man lyckats krångla till det så att det tar lång tid att få igång fast man blivigt inkopplad?
 
Ett skäl kan väl vara att man som Telia sätter ett datum för tjänsteleverans innan man vet att fiberförbindelsen finns. Då måste man ha marginal.

Med Bahnhof och andra kan man fortfarande göra som du beskriver. Man ansluter datorn i mediaomvandlaren och får välja tjänsteleverantör och servicenivå. Sedan brukar beställd tjänst komma igång direkt.

jag har två fiberanslutningar från IP Only. Den första för permanent bruk, den andra för framtida bruk men jag har haft tillfälligt kortabonnemang på den linan. I båda fallen kom internetleveransen från Bahnnhof igång inom ett par timmar.
 
Mikael_L
L lindquist_o skrev:
ÄNTLIGEN!!!
Den 20/12 lyste det plötsligt i två dioder på vår fiberdosa.
Nu skull alltså allt äntligen fungera. Nästan att man tog fram champagnen!

Eftersom jag i god tid nappat på erbjudande från Telia kunde ju inget gå fel. De skulle ju automatiskt öppna abonnemanget så fort allt var klart. Jag skulle få fiber direkt och bli en av de första i grannskapet.
Hade dessutom varit förbi Telebutiken vid två tillfällen och allt stämde och var OK, enligt dem.

Vad kunde gå fel?
Svaret är: Det mesta, verkar det som.

Efter att tillbringat alldeles för många timmar i telefonkö hos Telia och IP-Only har jag fortfarande inget fungerande Internet. Telia hade nämligen registrerat att jag skulle ha fungerande bredband först den 11/5 och detta datum var de inte beredda att ändra på. Trots att jag fått både mitt accessid och instruktion av hjälpsam personal på IP-Only kunde/ville inte Telia hjälpa mig. Tre ggr har de lovat ringa tillbaka men ingen har ännu ringt...
När jag nu knappar in mitt persnr på Telias hemsida står det att jag ska anslutas den 2/1, så någon har ju i alla fall varit inne i mitt ärende...
Jag får väl vänta in den 2/1 och se om något händer. Eller gå över till någon granne som fick fungerande bredbandsanslutning på någon timme efter att IP-Only klarrapporterat.

Tur att man var ute i god tid och dessutom följde upp vid två tillfällen att allt är OK...

Tack för det Televerket!
Skippa du Telia, är mitt råd.
Telia kan vara helt OK, men bara så länge det flyter på.
Blir det någon som helst problem, vad som helst, kommer du bli gråhårig och upptäcka vilken handlingsförlamad organisation Telia är.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det var ungefär vad jag skrev
 
Demmpa Demmpa skrev:
@TheGame & @gråsten problemet för lindquist_o är att personen beställde abonnemanget innan anslutningen var igång,

Om lindquist_o hade väntat med att beställa abonnemanget tills anslutningen var igång så hade dessa problem inte uppstått samt att personen kunnat gjort beställningen via egna datorn.

[länk]
[länk] ([länk])
Bägge adresserna är Telias å används för deras öppna nät.
Är det inte bara att döda de abb som inte ens är igång och starta ett nytt abb som ovan?
 
P
Som andra har skrivit så är WAN dioden ingen garanti att det fungerar.

Innan WAN dioden lyste fick vi faktiskt ett samtal från en underleverantör som sa att det skulle fungera men efter vår kontroll så återkom de och sa att de hade missat en anslutning någonstans.. Gissar att skåpet inte var anslutet till nätet...
Sen efter detta så var det så att man hade glömt bort/missat att registrera fiberconvertens MAC adress hos IP Only. Så jag kunde inte komma till någon beställningssida utan kom till installationssida när jag anslöt datorn direkt till converten. Detta också efter en kontroll av mig...
Allt detta tror jag var en kombination av vilken ordning allt installerades och driftsattes plus underleverantörenas okunskap/ovilja om vad de måste göra i de olika fallen.

Efter IPOnly hade fått in min MAC adress i sitt system så kunde jag efter ett par timmar, detta för adressen behövdes spridas till alla system, ansluta och beställa.
När jag väl kunde beställa så tog det kanske någon minut innan det fungerade i full hastighet.

Så jag provade inte att beställa innan men det kan vara så att någon länk i systemet inte helt är ok och varje kundtjänst ser inte bakom sin eget hörn.....
 
J
Tokslut Tokslut skrev:
Är det inte bara att döda de abb som inte ens är igång och starta ett nytt abb som ovan?
Det här är automatiserade processer med vissa tidsmarginaler kan kan man tänka sig. Speciellt om det är flera olika tjänster, som tex telefoni som ska lira ihop med tex axe etc. Inget som någon bara flyttar om.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@TheGame & @gråsten problemet för lindquist_o är att personen beställde abonnemanget innan anslutningen var igång,

Om lindquist_o hade väntat med att beställa abonnemanget tills anslutningen var igång så hade dessa problem inte uppstått samt att personen kunnat gjort beställningen via egna datorn.

[länk]
[länk] ([länk])
Bägge adresserna är Telias å används för deras öppna nät.

Varför blir det problem om man beställer abonnemanget innan?
 
Vi vet inte hela bakgrunden till en skilda händelse och varför det här har strulat till sig.
Generellt så fungerar inkopplingar av tjänsterna utan problem när fiberanslutningen är på plats och ansluten.
Men ibland är inte alla bitar på plats när det gäller utrullning av nya områden även om anslutning mot fiberdelen är klar.
Finns exempel på när planering varit till ett visst datum, men där entreprenör av någon orsak gjort klart fiberdelen tidigare men inte informerat andra aktörer som ska bygga andra delar. De som installerar fiber kan då säga att nu är det klart utan att veta något om att det kan återstå arbete som är planerat senare utifrån ursprungsplan. Det görs mycket planering på landsbygdsnäten innan alla gräv/schakttillstånd är klara, även arbete påbörjas, vilket ni som drabbats av IP-Onlyproblemen fått märka av speciellt att man börjat installera fastigheter innan stamledning är klar med sina tillstånd.
 
A Andy78 skrev:
Varför blir det problem om man beställer abonnemanget innan?
Det går att beställa i förväg hos många operatörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.