Har problem med min Bosch Serie 8 torktumlare med självrengörande kondensor.
Modell: WTW87569SN/02

Torktumlaren går i ca 2 min, sedan hoppar tiden till 0:01 och den stannar sedan efter ca 1min och -0- lyser i displayen. Klickar man på Start/paus och sedan samma knapp igen så börjar den om nedräkningen. Men hoppar ner till 0:01 efter ca 2 min.
Det spelar ingen roll vilket program man kör.
Båda luddfiltren är rengjorda.
Kondensbehållaren tömd.
Rengjort/torkat av sensorerna i trumman. Det dyker heller inte upp några felkoder i displayen. Har fungerat utan problem tidigare. Utan den började så här helt plötsligt en dag.

Kan man få fram eventuella felkoder genom någon knappkombination?

Känner och ser jag på kondensorn så sitter det rätt mycket ludd där. Har försökt att försiktig ta bort det som legat mest ivägen men eftersom man inte kommer åt kondensorn och göra rent den manuellt så är det rätt kört att göra något mer, om man inte bryter sönder hela plastpanelen och skär sönder plasten framför kondensorn.

Skickade och fått ett halvt svar från Bosch och de påstår att det är "fukt i systemet" och att serviceman rekommenderas.

Har låtit strömmen vara avslagen i över en veckas tid och har även tagit bort överdelen och sidorna och även låtit dörren stå öppen för att ev fukt ska torka.
Dammsugit rent på alla möjliga ställen.

Har googlat och försökt att lista ut vad man kan göra. Dels rengöra kondensorn, vilket knappt går eftersom den är "självrengörande"er, letat efter säkringen för överhettning utan att hitta någon. Kanske inte finns på samma sätt på denna modell?

Är det någon som har något tips?
 
Är det möjligt att uppdatera maskinens mjukvara. Min säger till om uppdatering ibland via WiFi.
 
A affepaffe skrev:
Är det möjligt att uppdatera maskinens mjukvara. Min säger till om uppdatering ibland via WiFi.
Det finns ingen WiFi funktion på maskinen så tvivlar på att det går att uppdatera den.
 
Jag misstänker att du har testat att köra tumlaren med endast ett litet plagg för att kolla så att den inte tycker att maskinen är för full? Vår förra maskin stannade om man hade lastat in för mycket eller om den var tom, men då brukade den visa -04- på displayen och när man hade lagt i/tagit ur lite tvätt så kunde man trycka på start igen så fortsatte den torkprogrammet.

Står den i en tvättstuga eller i badrummet? Tänker att det kanske hjälper att ta bort så många skydd som möjligt på maskinen, låta den stå med öppen lucka och sen köra igång en luftavfuktare som får stå några dagar-en vecka så att maskinen får ordentlig chans att torka ur. Det förutsätter dock att man inte duschar eller gör annat som genererar mycket ånga.

Går det att få in ett litet munstycke för tryckluft och blåsa rent kondensorn samtidigt som man håller en kraftig dammsugare på lämligt ställe så att den suger upp det mesta av luddet?
 
A
hinner den att bli varm?
den kan uppföra sig på detta vis om pumpen på baksidan skurit
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag misstänker att du har testat att köra tumlaren med endast ett litet plagg för att kolla så att den inte tycker att maskinen är för full? Vår förra maskin stannade om man hade lastat in för mycket eller om den var tom, men då brukade den visa -04- på displayen och när man hade lagt i/tagit ur lite tvätt så kunde man trycka på start igen så fortsatte den torkprogrammet.

Står den i en tvättstuga eller i badrummet? Tänker att det kanske hjälper att ta bort så många skydd som möjligt på maskinen, låta den stå med öppen lucka och sen köra igång en luftavfuktare som får stå några dagar-en vecka så att maskinen får ordentlig chans att torka ur. Det förutsätter dock att man inte duschar eller gör annat som genererar mycket ånga.

Går det att få in ett litet munstycke för tryckluft och blåsa rent kondensorn samtidigt som man håller en kraftig dammsugare på lämligt ställe så att den suger upp det mesta av luddet?
Jo jag har testat att bara ha en tröja i och köra på snabb 40min men med samma resultat.

Den har stått i källaren en längre tid då vi renoverar tvättstugan. Så den har inte stått fuktigt på det sättet i ett badrum tex.

Kan kanske få in ett munstycke där och försöka låna en våtdamsugare och suga upp det mesta av skiten på baksidan vid pumpen.
 
electroluxaren skrev:
hinner den att bli varm?
den kan uppföra sig på detta vis om pumpen på baksidan skurit
Nja det kan jag inte påstå att den blir. Kanske lite ljummen på sin höjd.
Är det pumpen för kondensvattnet du menar? Det kommer vatten upp i behållaren efter att jag har tömt den.
 
A
Då är det nog inte pumpen
 
Dags för en uppdatering.
Nu har torktumlaren stått still sedan 5 januari och i kväll gav jag mig på ett försök att få igång den igen.

- Tog loss pumpen på baksidan och gjorde rent den trots att den inte var särskilt smutsig.
Rengjord pump på baksidan av torktumlare, med synliga kablar och delvis avmonterat hölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterade delar från en torktumlare inklusive en pump och sensorer, rengjorda i en reparationsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Plockade bort sensorerna inne i trumman och gjorde rent dem. Det var extremt mycket ludd bakom och i själva höljet.
Trasig torktumlarkåpa med brutet fäste och kondensorn synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjord sensor inuti en torktumlare med synliga elektriska anslutningar och trummans inre i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Försökte mig på att få loss kåpan för kondensorn men det resulterade i ett trasigt clips. Det känns som att det är omöjligt att få bort kåpan utan att ha sönder hela?


Testade att köra enbart en blöt t-tröja men den går fortfarande bara i 2-3 minuter innan den lägger av och det står -0- på displayen. Körde både i vanlig bomull och i snabb 40'
Den hinner inte bli varm alls. Iskallt i trumman efter att den stannat.

Länk till film på hur tumlaren beter sig:
 
 
  • Gilla
Birchgrove och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag skurit bort locket och gjort rent kondensorn i den mån det går.
Rengjord kondensor i en tvätt-torkmaskin med avlägsnat frontlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde ett provisoriskt lock och testade att köra Tidsprogram Varm och det programmet fungerade utan problem,trumman fram tills det var en minut kvar. Då fortsatte den att köra vidare! :thinking:

Körde sen Supersnabb 40' och då stannar den åter efter 2-3 min.

Snart ger jag upp...
 
D Dahlis_85 skrev:
Nu har jag skurit bort locket och gjort rent kondensorn i den mån det går.
[bild]
Gjorde ett provisoriskt lock och testade att köra Tidsprogram Varm och det programmet fungerade utan problem,trumman fram tills det var en minut kvar. Då fortsatte den att köra vidare! :thinking:

Körde sen Supersnabb 40' och då stannar den åter efter 2-3 min.

Snart ger jag upp...
Hur gammal är skiten?
Maskinen är ju helt uppenbart felkonstruerad, tar inte Bosch tillbaks den på goodvill?
Jag ska försöka komma ihåg att aldrig köpa en Bosch.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur gammal är skiten?
Maskinen är ju helt uppenbart felkonstruerad, tar inte Bosch tillbaks den på goodvill?
Jag ska försöka komma ihåg att aldrig köpa en Bosch.
Den är från 2015 om jag inte minst helt fel. Så ja
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur gammal är skiten?
Maskinen är ju helt uppenbart felkonstruerad, tar inte Bosch tillbaks den på goodvill?
Jag ska försöka komma ihåg att aldrig köpa en Bosch.
Skithögen är i alla fall 3år gammal. Men har knappt gått något alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.