Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
hsd
...jo visst var det så ;),helt rätt
 
kisumisu
A Andy78 skrev:
Idag gjode jag ett litet test.
Jag har lite varierande hastighet i min bostad den är allt från 2-15mbit.
Gick över till 4g på smarttvn och kollade lite hockeymatcher, ville se hur mycket det drog så jag delade ut wifi även till datorn och lät det båda stå på.
det fungerade helt ok, svt play drar inte så mycke som man tror.
Har du 4G inbyggd i tv? :thinking:
 
A Andy78 skrev:
svt play drar inte så mycke som man tror.
Jag antar att du inte tittade i HD-upplösning?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har du 4G inbyggd i tv? :thinking:
Wifi.
 
N Nerre skrev:
Jag antar att du inte tittade i HD-upplösning?
Jag tittade live i svt play, tror inte man kan ändra upplösning.
 
I alla fall här kan man begränsa datamängden,
Inställningsmeny på mobilapp med alternativ för datanvändning, autouppspelning och barnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i alla fall i appen i telefonen.
Sen har jag ingen koll på om appen automatiskt sänker kvaliteten (datamängden) om det blir dålig uppkoppling.
 
A Andy78 skrev:
Jag tittade live i svt play, tror inte man kan ändra upplösning.
bitrate brukar anpassas till uppkopplingen, antingen genom att minska/öka upplösningen och/eller komprimeringen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
bitrate brukar anpassas till uppkopplingen, antingen genom att minska/öka upplösningen och/eller komprimeringen.
Dplay eller om det var Tv4 appen brukar ha att man akn välja auto /hög/ låg/ medium, men jag brukar ofta köra auto.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I alla fall här kan man begränsa datamängden, i alla fall i appen i telefonen.
Här får man passa sig om (låg) dataförbrukning är viktigt. Jag vet inte hur just SVT-play fungerar men i vissa fall gäller begränsningen i telefonappen enbart om man faktiskt tittar på telefonens skärm. Castar man till TVn med telefonen som "fjärrkontroll/initierare" gäller inga begränsningar. Kommer inte ihåg vilka tjänster det gällde och det var hur som helst något år sedan så saker kan ha förändrats numera.
 
Jo så är det, ingen begränsning i appen på tv:n, men det fungerade helt ok.
Spelade även svtplay på en dator och tankade ned en fil, Så det skulle dra lite mer data.
 
Är man inne på SVT Play med webbläsaren och scrollar längst ner på sidan så kan man ändra inställningar där, det tolkar jag som att de är inte specifika för appen utan för "användaren" (även om man inte har ett formellt användarkonto så finns det ju nån form av sessionshantering som håller reda på vilken användare som gör vad). Möjligen lagras det i cookies (då hänger det nog inte med vid casting).
 
R
A Andy78 skrev:
svt play drar inte så mycke som man tror.
Det beror väl precis på vad man tror?

Här har du lite siffror istället:

https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information

Där ser man att högsta bitrate är bild 2800Kbit/s + ljud 128Kbit/s vilket ger ca 1,3GB i timmen. På ett dataabonnemang med 10GB kan du alltså se ca 8 timmar innan potten är slut. Tycker det är ganska lite.

Och vi pratar dessutom om en video av låg kvalitet. Mycket sämre än de större streamingtjänsternas kvalitet och inte ens i närheten av en Blu-ray (som även den är komprimerad). Skulle du kollat på en UHD-stream från Netflix skulle du inte kunna se mer än en dryg timme. Eller föresten, du skulle inte kunna se det alls för din hastighet är för låg ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det var mest användarupplevelsen jag var ute efter, att se matchen över mobilnätet.
Jag har har det sämsta netflixabonnemanget, det är någon begränsning där HD är typ max.
Det är som mitt gymkort används typ.....ett par ggr per år.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag har har det sämsta netflixabonnemanget, det är någon begränsning där HD är typ max.
Det är som mitt gymkort används typ.....ett par ggr per år.
Och om man använder olika tjänster via bredbandet frekvent kanske man värderar en förhoppningsvis bättre och stabilare uppkoppling via fiber, vilket man är villig att betala för. Men nyttjar man sitt bredband ungefär som ditt gymkort så kanske valet blir ett annat;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.