Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet att du inte vill höra "Blocket" men det är tyvärr det enda vettiga alternativet. Tills motsatsen bevisas.

KVD kan vara något men då måste bilen vara skapligt dyr, i häraden av ett par hundra tusen.
Jag tror inte facebook är så bra när det kommer till dyrare bilar, nu såg jag att det fanns grupper som bara avhandlar bilar, och där kan det nog iofs funka hyfsat.

Men som sagt, hade det varit en affär på 20.000 + kr, så hade jag nog lagt ut den på blocket på den tiden då jag startade tråden. Men inte idag, dock ...
 
La ut en bil på en lokal FB köp o sälj sida igår, bilen fick en tillförlitlig spekulant efter 3 minuter.
Kul var också att jag har fått flest "Gilla" någonsin på nått jag skrivit, även om det inte var vitsen med annonsen.

"Detta är ingen regelrätt säljannons, utan en förvarning om vad som komma skall. Den lilla Swiften, kallad ”Snyften” ska säljas efter 9 års lång och trogen tjänst, hon har rullat 13.000 mil och är vid god vigör och fått omsorg (service) när det behövts, nyligen fick hon nya bromsskivor runt om, kan stanna på ett kick, och blev godkänd utan anmärkning nu i höstas. Hon är blank o fin och saknar rost. Men en granne, en förvirrad dam, en tysk cykelturist och en oaktsam förälder har åsamkat henne några mindre skönhetsfel, en vilsekommen sten eller dubb gjorde en spricka i rutan på höger sida för 8 år sen. Hon är en Exklusive, som bla betyder att hon öppnar sig utan nyckel, är mottaglig för Harald (Blåtand) och håller farten själv. Hon tar dig 10.000 meter på 550 ml bensin. Tyvärr växlar hon inte åt dig, det får du göra själv. Vad hon kostar har vi inte satt oss in i än, det får vi reda ut med en trevlig spekulant, men vi vet att hon kostade prick 150.000:- den 3e januari 2011 ink motorvärmare och vinterdäck. Och om ni inte viste det vann Suzuki Swift 1.2 Teknikens Världs stora småbilstest hösten 2010. Man ska inte krocka, men om man ändå vill pyssla med det fick hon 5 stjärnor i krockskolan och hytten full av mjuka kuddar (ensam i klassen med knäkudde) Vi har ingen brådska att sälja henne, och kommer inte göra det förens efter jul/nyår, bilen har varit stilla ett tag och hon har inte ens vinterskorna på sig, och hon behöver en ny makeup (Tvättas, städas o putsas) innan hon träffar sin nya ägare. Så hör ni nån i julstöket som behöver en pålitlig vän att åka till jobbet med, hör av er till mig här, så ska jag förmedla kontakt med ägarinnan Isabella.
Med vänlig hälsning Rikard.
PS: Bilden är från 2011, hade ingen nyare, hon är tydligen svårfångad på bild. Aktuella bilder kommer efter makeupen.
DS: Har ni problem med att det är en hon, kopiera texten och byt ut alla hon mot hen, så kommer det bli jättebra.
Grå Suzuki Swift, kallad ”Snyften”, i ett showroom, bakifrån höger perspektiv, utan synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Det kanske redan nämnts i tråden. Men det bästa som hänt försäljning av bilar är Swish och ägarbyte via Transportstyrelsens applikation Mina fordon. Pengar direkt och ägarbyte direkt. Dvs man slipper posta gula lappen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Det kanske redan nämnts i tråden. Men det bästa som hänt försäljning av bilar är Swish och ägarbyte via Transportstyrelsens applikation Mina fordon. Pengar direkt och ägarbyte direkt. Dvs man slipper posta gula lappen.
Jo, det är grymt.
 
Någon som vet om bilhandlare får betala någon avgift för att ställa på ett fordon?

Har sett att vissa har en ”registreringsavgift” och liknande och lägger då på ca 500:-.
 
Patrik440
H Holmspel skrev:
Någon som vet om bilhandlare får betala någon avgift för att ställa på ett fordon?

Har sett att vissa har en ”registreringsavgift” och liknande och lägger då på ca 500:-.
Mig veterligen är det bara ytterligare ett sätt att snyta åt sig pengar från kunden.

Köpte en bil på firma för en del år sedan och bakom säljaren på hans kontor stod en liten skylt i bokhyllan att de tog 400:- för hanteringen att ställa på fordonet.

Den där avgiften får du stryka sa jag och det gjorde han utan tjafs.

/ P
 
Det jag har märkt att oftast dyrare grejer är nästan omöjligt att sälja på facebook. Folk verkar vilja tro att det ska nästan vara gratis på facebook. Skulle sälja våran bil på facebook men det va bara glömma.

Testade även att sälja en soffa i toppskick på FB då den inte skulle få plats på tänkta stället i nya huset och satte ut den på flertal köp och sälj sidor på FB för endast 2500kr föratt jag ville bli av med den snabbt. Ingen nappade på flera dagar. Satte ut på blocket för 3500kr (så man hade lite prutmariginal) och det kom några efter några timmar och hämtade utan prutning dessutom då det egentligen inte fanns nåt att pruta på då den va i nyskick.

Så det jag har lärt mig i vårat område är att: Vill man skänka bort alt sälja tooook billigt, lägg ut på FB.
Vill man få ut vettig värde på sakerna, lägg ut på blocket.

Synd att det ska vara så bara.
 
Sälja billiga grejor och gärna otympliga grejor =FB

Bilar 40000-250000kr Blocket. Räkna med många jobbiga spekulanter...

Bilar >250000kr BRA/SERIÖSA bilförmedlare eller sälja till bilhandlare eller KVD (=bilauktion) Blir ofta finansiering, inbyte mm inblandat.

Haft mååånga bilar genom åren och för 3-10år sen var det betydligt enklare att hitta vettiga köpare på Blocket och bilhandlarna skambjöd och det fanns bara oseriösa bilförmedlare.

Idag gör KVD ett vettigt jobb. Bilhandlarna måste idag ofta i slutändan bjuda rimligt vid inbyte för att kunna köpa tillräckligt många bilar. Det finns numera även flera seriösa bilförmedlare.

Kunde jag inget om bilar själv och skulle sälja en dyrare bil skulle jag göra det via KVD.

Köpa bil gör man tex via Blocket MEN idag får man vara väldigt snabb innan ”Gamarna” (=privathandlare och allmänna världsmästare och sista priset kompisar) terroriserat säljarna så att de antingen redan sålt eller helt tappat lusten att sälja privat!

Samtidigt kan då en trevlig spekulant som uppför sig normalt och kommer som lovat och köper bilen utan försök till tokprutning eller krångel göra en bra affär.

Idag har många seriösa bilhandlare ”rimliga priser” redan på prislappen så det går att hitta prisvärda bilar den vägen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.