Jag står i startgroparna och skall börja bygga bastu, jag har några frågor.

Min bastu kommer att byggas i en föredetta klädkammare, med en isolerad yttervägg och tre oisolerade innerväggar. Min tanke var att 45 regla och isolera samtliga väggar samt 20 mm spalt mot ytterväggen. Men nu undrar jag om det räcker att med att regla ytterväggen och endast isolera den befintliga innerväggs konstruktionen. det jag är ute efter är att vinna plats. En av innerväggarna gränsar mot ett sovrum och en mot hall samt den tredje mot badrummet. Funkar detta ?    
 
Iofs har jag inte byggt min bastu ännu men jag skulle nog isolera i ytterväggen också det tror jag är bäst. Det bygger ju inte så mycket, vad kan det röra sig om 2*95?? :-?
 
Hej och tack för svar. Ytterväggen är isolerad och bastuväggen som vätter mot denna kommer också att isoleras med luftspringa och allt.

Frågan som jag har är om de andra väggarna i den blivande bastun som idag är en klädkammare. Räcker det med att isolera befintliga väggar ? Huset är sjuttiotalskonstruktion, och för att förtydliga så kommer väggkonstruktionen mellan bastu och sovrum bli panel, 70 iso, gips.

Funkar detta eller bör jag regla och isolera den redan befintliga konstruktionen ?

Tack på förhand för svar i ämnet.

 
Svår fråga det finns ett par riktigt bra länkar, bla på Tylös hemsida men de gäller ju bara nybyggda/fristående bastuer. Men jag skall iallafall isolera väggen mot badrummet (alltså ej "dubbel väggs" isolering) .

Det beror väl på hur mycket du förlorar i yta också, eller rättare sagt hur mycket yta du har att spela på :)
 
kalleaxel skrev:
Jag står i startgroparna och skall börja bygga bastu, jag har några frågor.

Min bastu kommer att byggas i en föredetta klädkammare, med en isolerad yttervägg och tre oisolerade innerväggar. Min tanke var att 45 regla och isolera samtliga väggar samt 20 mm spalt mot ytterväggen. Men nu undrar jag om det räcker att med att regla ytterväggen och endast isolera den befintliga innerväggs konstruktionen. det jag är ute efter är att vinna plats. En av innerväggarna gränsar mot ett sovrum och en mot hall samt den tredje mot badrummet. Funkar detta ?
Hej, så har jag gjort och det funkar mkt bra, isolerad mellanvägg med luftspalt mot yvägg och isolerade mellanväggar i övrigt.
 
Hej. Jag tänker bygga precis som du säger, dvs, 45 reglar med isolering,panel och ingen fuktspärr (Tylös rek.) 20mm luftspalt mot ytterväggar. Men...räcker det med självdrag för att ventilera denna luftspalt. jag kommer att ha ca 20cm tomrum mellan bastutak och glespanelen i "vanliga" taket, varifrån jag tänkte leda ut denna luft till badrummet. I detta utrymme gömmer jag även ett rör för utluft ifrån själva bastun till badrummet, inluft under bastu aggregat. Hur stor ventil behöver man ha för att få självdrag? :-?
 
Montering av asppanelen längre upp i tråden...

Panelclips i all ära men är det någon som har provat med spikpistol?

Spikpistolen skjuter ju in spiken några milimeter så att det inte blir synlig. Någon som har erfarenhet. Krav på rostfritt eller galvad spik?
 
wildpig skrev:
Montering av asppanelen längre upp i tråden...

Panelclips i all ära men är det någon som har provat med spikpistol?

Spikpistolen skjuter ju in spiken några milimeter så att det inte blir synlig. Någon som har erfarenhet. Krav på rostfritt eller galvad spik?
Hej, kolla här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49756
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.