Jag tänkte använda dyckertpistol till bastupanelen, men sedan slog det mig att det pga den höga fuktigheten kanske krävs varmförzinkad spik. Dyckert till pistoler finns ju bara elförzinkat, eller? All annan träpanel i huset har jag skjutit med dyckertpistol rakt genom panelen, alltså ej dold spikning i sponten. Med dyckertpistol är spikskallarna så små att spiken knappt syns ändå. Vågar man göra samma sak i bastun? Det vore ju trist om spiken börjar rosta och kanske till och med rostar av och panelen lossnar! Har någon erfarenhet av dyckertpistol i bastu?
 
  • Gilla
Nikolai
  • Laddar…
Använd varmgalvat i bastun!

Föreslår att du skippar pickan och handjagar med panelclips + spik istället.

Jag har dålig erfarenhet av elförzinkat i bastun med synlig spikning. Bastun - på landet- är oisolerad så miljön är extra tuff där med årstidsväxlingarna.
 
Panelclipsen är väl också elförzinkade? Kanske man ska spika varmförskinkat i sponten? Trist att det tar så lång tid bara, jämfört med pickan...
 
Visst är clipsen elförzinkade men det är ju helt dolda så då är det ingen fara. Jag vet inte om det finns rostfri spik till pickor, det skulle kunna vara ett alternativ till clipsen.

Dold spikning i sponten är OK också. Se till att virket är torrt innan du sätter igång!
 
En kille på Senco visade mig en spik som brukar användas till bastupaneler. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad spiken hette. Men det var i alla fall en dyckertliknande sak till spikpickan.

Han sa att det var viktigt att skallen var lite större för trät rör sig så mycket i bastun.

Du kan ju ringa å kolla med Senco. Han jag pratade med var en demo-kille på en Senco-utställning.
 
Jag har bestämt mig för att köra rostfri dyckert med dyckerpistol. Köpte Sencos rostfria. Synligt montage eftersom det håller fast brädorna bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.